Stojíme v historicky největší krizi zájmu o povolání učitele. Ministerstvo školství od ředitelů škol zjistilo, že jim ve školách chybí 11 000 kvalifikovaných učitelů. Je pravděpodobné, že ani slibované zvýšení mzdy o 10 % zásadně situaci nezmění. Cest k učitelství ale existuje mnohem více, jen je v Česku zatím nikdo neměl odvahu prošlapat. Nyní by se to mohlo změnit a situace si to více než žádá.
Na situaci s chybějícími učiteli se ukazuje jeden dlouhodobý problém Česka. Státu chybí přesné a aktuální informace o dění ve vzdělávacím systému, takže jen obtížně dělá to, co je ve vyspělém zahraničí běžné: politiku rozhodnutí státu založenou na datech. Nemáme centrální registr učitelů, nevíme přesně, kolik učitelů po absolvování fakult vzdělávajících učitele nastupuje učit do škol, kolik jich po pár letech odchází a kolik zůstává. A to se nebavíme o kvalitativních datech, tedy například o tom, z jakých konkrétních důvodů učitelé odcházejí nebo naopak co by potenciální zájemce mohlo k učitelství přilákat. Nějaké výzkumy tohoto charakteru z akademické sféry sice p