K problematice nečinnosti školy nebo školského zařízení

Vydáno:

Pojem nečinnost je zpravidla chápán v negativním významu jako opak vyvíjení aktivní (a očekávané) činnosti. Ve veřejném právu je tento stav spojován zejména s liknavostí úřadů či úředníků, která je v rozporu s právními předpisy a vyvolává negativní důsledky. Předpisy veřejného práva však upravují i nečinnost odlišného charakteru bez širších negativních důsledků – jde o nečinnost školy nebo školského zařízení, na jejíž vybrané aspekty poukáže tento text.

K problematice nečinnosti školy nebo školského zařízení
JUDr. Ing.
Martin
Adamec
interní doktorand na katedře správního práva a správní vědy Právnické fakulty Univerzity Karlovy
Výchozí poznámky k nečinnosti
Nečinnost lze v té vůbec nejobecnější rovině chápat jako záporné vyjádření činnosti, resp. jako její protiklad. Činností se rozumí záměrné vyvíjení aktivity směřující ke sledovanému cíli, zpravidla jde o konání nebo působení, kdy aktivní subjekt je přímo zúčastněn na požadované (záměrné) činnosti. Pro nečinnost tedy platí opak uvedené charakteristiky. Jedná se o pasivitu (liknavost), která je v přímém rozporu se sledovaným cílem. Pasivní subjekt, jenž má vykonat určitou aktivitu, k ní z různorodých důvodů a příčin nesměřuje. Výkladové jazykové slovníky v souvislosti s nečinností hovoří o neprojevování činnosti, nekonání, pasivitě,1) klidu či zahálení.2)
Mají-li být tyto lingvistické závěry i právně relevantními, je třeba nečinnost vztahovat k jednání určitého subjektu, které je právním řádem nebo na jeho základě presumováno, přičemž jeho nenaplnění bude způsobilé právních následků.
Pojem nečinnost prochází v různých významech napříč právním řádem v hmotněprávních i procesněprávních předpisech. Tento text si klade za cíl přinést úvahy o vybrané problematice z pohledu školského zákona (ŠkolZ)3) v případě nečinnosti školy nebo školského zařízení.
Problematika nečinnosti školy nebo školského zařízení
Školský zákon předpokládá, že školy a školská zařízení, tvořící vzdělávací soustavu, jsou zřizovány za tím účelem, aby aktivně vyvíjely činnost spočívající ve vzdělávání a výchově. Právní řád pro výkon těchto činnosti stanoví jednak obecné požadavky a jednak požadavky zvláštní, upravené zejména školským zákonem. Jednou z podmínek pro výkon činnosti školy nebo školského zařízení je zápis do veřejného seznamu – školského rejstříku (§ 7 odst. 6 ŠkolZ), který obsahuje 1) rejstřík škol a školských zařízení a 2) rejstřík školských právnických osob. Zápis do veřejného seznamu představuje nutnou podmínku k tomu, aby předmětná činnost mohla být vůbec vykonávána.
Zákonodárce zcela legitimně spatřuje zájem na tom, aby činnosti zapsané ve školském rejstříku byly v souladu se skutečným stavem, proto vyžaduje, aby v případě dlouhodobé nečinnosti školy nebo školského zařízení veřejný seznam neobsahoval o nevykonávané činnosti údaj, a tedy aby zanikla i možnost zapsanou činnost nadále vykonávat.
V případě rejstříku škol a školských zařízení je právní úprava obsažena v § 150 odst. 1 písm. e) ŠkolZ, dle něhož orgán, který vede tento rejstřík, provede výmaz školy nebo školského zařízení z rejstříku, jestliže právnická osoba ve třech po sobě jdoucích školních rocích nevykonává činnost školy nebo školského zařízení, která je zapsána v rejstříku. Za nečinnost je tedy považován stav, kdy škola nebo školské zařízení nevykonává po dobu alespoň tří po sobě jdoucích školních let některou z činností zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení. Zatímco v řadě jiných právních předpisů nečinnost není konkrétně časově ohraničena, u školského zákona je časový úsek zcela zřejmý. Zákonná úprava v případě jejího zjištění neposkytuje žádný prostor pro úvahy ani pro možnost jejího odstranění a dochází k výmazu nevykonávané činnosti.
Nečinnost jako jeden z důvodů pro výmaz činnosti z veřejného seznamu byla zavedena až stávajícím školským zákonem, předchozí právní předpisy tento stav neupravovaly. Zákonodárce tento krok poměrně logicky vysvětlil v důvodové zprávě k vládnímu návrhu školského zákona: „Oproti současné právní úpravě se navrhuje rozšíření a zpřesnění důvodů pro výmaz, aby měl stát možnost lépe zasahovat v případě závažných nedostatků v činnosti školy nebo školského zařízení nebo v jiných zákonem vymezených případech. Nově se dále stanoví možnost výmazu školy nebo školského zařízení z rejstříku v případě dlouhodobé nečinnosti (tyto případy zkreslují údaje o stavu vzdělávací soustavy; zároveň nelze předpokládat, že takové školy a školská zařízení stále splňují předpoklady pro svou řádnou činnost).“4) V komentářové literatuře je pak poukazováno na základní předpoklad, z něhož vychází právní úprava, tedy že pokud právnická osoba po určitou dobu již nevyužívá zápisu v rejstříku škol a školských zařízení, projevuje tím mlčky svou vůli činnost školy nebo školského zařízení již nevykonávat.5)
Nabízí se otázka, zda je lhůta tří po sobě jdoucích školních roků dostatečná, nebo naopak příliš krátká pro posouzení nečinnosti. Při komparaci s jinými právními předpisy považuji její délku za optimální. Lze poukázat např. na stavební zákon,6) který upravuje problematiku nečinnosti autorizovaného inženýra. V případě jeho nečinnosti trvající déle než tři roky je ministr pro místní rozvoj dle § 144 odst. 3 uvedeného zákona oprávněn rozhodnout o jeho odvolání z funkce.
Řízení o výmazu je dle školského zákona zahájeno z moci úřední, eventuálně na návrh ústředního školního inspektora (§ 150 odst. 3 ŠkolZ), který zpravidla bude podán v návaznosti na výsledky inspekční činnosti.7) S ohledem na to, že vzdělávání a výchova představují mimořádně významnou oblast, je namístě, že výkon těchto činností podléhá zvýšené kontrole. Důležitou součástí kontrolních mechanismů je Česká školní inspekce jako správní úřad s celostátní působností zaměřující se převážně na kontrolu činností vykonávaných školami a školskými zařízeními. Kromě závěrů, hodnocení či doporučení ve svých výstupech konstatuje i spatřované vady. Dle § 175 odst. 2 ŠkolZ mezi neodstranitelné vady patří zjištění nečinnosti školy nebo školského zařízení nebo závažné nedostatky v jejich činnosti. V takovém případě je ústřední školní inspektor oprávněn8) předložit příslušnému orgánu, který vede školský rejstřík, návrh na výmaz školy, školského zařízení nebo oboru vzdělání z tohoto rejstříku.
Pokud jde o rejstřík školských právnických osob, je zde určitá (a zcela logická) provázanost s rejstříkem škol a školských zařízení (srov. např. § 157 odst. 1 ŠkolZ). Evidují se zde sice údaje jiného typu, nicméně pokud by nečinnost a s ní spojené změny představovaly současně změnu údajů vedených v rejstříku školských právnických osob, je stanovena povinnost požádat o zápis změny v zapisovaných údajích, příp. o výmaz školské právnické osoby z rejstříku. Takové řízení lze ostatně zahájit i z moci úřední, má-li být dosažena shoda mezi zápisem v rejstříku a skutečným stavem (§ 159 odst. 3 ŠkolZ).
Závěrem
Úvahy o nečinnosti ve veřejném právu jsou zpravidla spojeny s otázkou nezákonnosti, zvláště pokud jde o nejčastěji skloňovanou nečinnost správních orgánů v řízení před nimi, jelikož veřejná správa by měla být (aktivní) kontinuální činností směřující k naplnění úkolů stanovených právním řádem. V případě nečinnosti školy nebo školského zařízení však nejsou takové úvahy namístě. Zpravidla se totiž jedná o situace způsobené dobrovolným rozhodnutím určitou činnost nevykonávat nebo k této situaci dochází pro jiné a převážně objektivní důvody. Zřizovateli školy či školského zařízení je tato situace známa, je srozuměn s možnými důsledky a je mu poskytnuta poměrně dlouhá doba na její případné řešení. Navíc negativní důsledky nedopadají na školství jako na celek, ale výhradně na konkrétní subjekt.
O nezákonnosti by mohlo být uvažováno toliko ve vztahu ke zřizovateli, který má zákonnou povinnost zajistit uskutečňování vzdělávání ve školách a poskytování služeb a vzdělávání ve školských zařízeních. Jednalo by se však o nezákonnost ve smyslu nesplnění této podmínky, nikoliv ve smyslu nečinnosti.
1) HAVRÁNEK, B. (ed.). Slovník spisovného jazyka českého III. M–O. 2. vyd. Praha: Academia, 1989, s. 295.
2) (NESIG.) Příruční slovník jazyka českého. Díl III. N–O. Praha: Školní nakladatelství, 1938–1940, s. 312.
3) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
4) Důvodová zpráva k vládnímu návrhu školského zákona. Sněmovní tisk č. 602, Parlament České republiky, Poslanecká sněmovna, 4. volební období, 2002–2006.
5) KATZOVÁ, P. § 150. In: Školský zákon. Komentář. Praha: ASPI, 2008, s. 574.
6) Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon).
7) Lze tak samozřejmě učinit i bez ohledu na provedenou kontrolu.
8) Komentářová literatura hovoří v této souvislosti o povinnosti. Srov. KUDROVÁ, V. § 150. In: RIGEL, F., BAHÝĽOVÁ, L., KUDROVÁ, V. a kol. Školský zákon. Komentář. Praha: C. H. Beck, 2014, s. 672.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost