Jsem pyšná na naši školu

Vydáno:
Naďa
Eretová
Co se vám vybaví jako první, když se řekne Zlatá karabina?
Zlatá karabina jako název soutěže plně vystihuje vztah, který musí fungovat mezi ředitelem školy a jeho zástupcem. Zástupce ředitele zcela a bezvýhradně sdílí filozofii a směřování školy, které určuje její ředitel.
Jaká je role zástupce ředitele ve vaší škole?
V naší škole máme dvě zástupkyně ředitele, a to zástupkyni ředitele pro ekonomiku a provoz a zástupkyni ředitele jako statutárního orgánu, kterou zastávám. Konkrétně mám na starosti učitele, předsedy předmětových komisí a metodického sdružení.
Co na své zástupcovské roli považujete za nejtěžší?
Svou práci vykonávám se zaujetím a nadšením. O tom, že je něco těžké, nebo dokonce nejtěžší, neuvažuji. Úkoly spojené se svou prací vnímám jako výzvy, díky kterým se mohu ve svém profesním i osobním životě posunout.
Na co jste pyšná?
Bude to znít jako klišé, ale jsem pyšná na naši školu. Uplynulé roky pod vedením současného pana ředitele Zbyňka Kundruma by se daly charakterizovat rčením "z Popelky královnou". Celých 16 let stojím po jeho boku. Jsem pyšná, že je o naši školu mimořádný zájem.
Čím je vaše škola výjimečná?
V naší škole naplňujeme motto našeho ŠVP ZV: "Škola radosti, škola kvality." Často používáme zpětnou vazbu, žáci potřebují vědět, jak si vedou a jak se mají zlepšovat. Úspěšně zavádíme formativní hodnocení. Klademe vysoké nároky na každého žáka, ale současně vytváříme bezpečné prostředí a umíme ocenit nejen výsledky, ale i snahu.
Václav Trojan použil jako podtitul knihy o zástupcích "život mezi mlýnskými kameny". Cítíte to tak? Proč ano/ne?
"Život mezi mlýnskými kameny" je pro mne příliš expresivní vyjádření, jež vnímám tak, že je zástupce ředitele drcen ze dvou stran - a tak si v naší škole skutečně nepřipadám. Spíše se mi líbí vaše přirovnání zástupce ředitele ke karabině, která je prvkem spojujícím, a to nejen ve vztahu k řediteli.
Jaké (nebo jaká) opatření by vám usnadnilo život?
Otázka, která se mi honí hlavou, je, jakým způsobem se obsazují pracovní místa ředitelů škol. Skutečně se může do výběrového řízení na místo ředitele školy přihlásit každý, kdo splňuje podmínky vzdělání, praxe, znalosti legislativy, trestní bezúhonnosti a dobrého zdravotního stavu? Neměl by být systém výběru důkladněji propracovaný? Neměl by se klást důraz na pedagogické schopnosti, řídicí schopnosti a schopnost vedení lidí? Budoucí ředitele škol bychom si měli pro tuto funkci připravovat, vychovávat.
Co z naší konference má pro vás přínos v každodenním životě (s ohledem na několikaměsíční odstup si slibujeme značně objektivní odpověď)?
Žijeme ve škole problematikou neustálého zkvalitňování výuky. Z tohoto pohledu pro mne byl na konferenci nejpřínosnější příspěvek Mgr. Tomáše Zatloukala, ústředního školního inspektora, k úrovni školství ve světě, srovnání s úrovní školství v ČR a k hodnocení výsledků vzdělávání.
Z čeho jste měla největší radost, když jste získala Bronzovou karabinu?
Toho, že jsem získala Bronzovou karabinu, si nesmírně vážím. To, že ředitel nominuje (a já nejsem v naší škole výjimkou) své spolupracovníky na ocenění, je důkazem o jeho morálních i lidských kvalitách a o jeho sebevědomí. Pan ředitel Zbyněk Kundrum takovým ředitelem je, dává prostor, aby vynikli lidé kolem něho. Je mi ctí, že mohu být jeho zástupkyní.
------------------------------------------------------------------------------
Dovolím si poznámku na závěr. Jsem skálopevně přesvědčena o zásadním významu tandemu ředitel-zástupce pro chod školy. Pokud jsou pro sebe navzájem onou karabinou, poznáte to na atmosféře ve škole, ještě než dojdete do ředitelny. Výjimečně pozitivní vztah mezi členy vedení v ZŠ Mozartova dokládá také emotivní nominace, kterou pan ředitel napsal - cituji alespoň část:
"Chápu tuto cenu jako opravdovou cenu pro toho nejlepšího zástupce ředitele, přičemž kladu důraz zejména na Janinu odbornost, ale také na její angažovanost, na její mimořádné zaujetí pro učitelství, její mimořádnou snahu o zvyšování prestiže naší školy a prestiže učitelského povolání vůbec. Jana není "JEN" zástupkyní ani "JEN" učitelkou - je respektující autoritou. Je velice populární v kolektivu spolupracovníků i rodičů. Je opravdovou chloubou naší školy."
Naďa Eretová
------------------------------------------------------------------------------
Nominace do soutěže Zlatá karabina 2018 jsou otevřeny - využijte této možnosti a dejte najevo své zástupkyni či svému zástupci, jak si jejich práce vážíte. Z účasti na konferenci, kde se ceny vyhlašují, si můžete udělat neformální poradu a nejen "dobít baterky", ale také získat inspiraci a utužit vzájemný vztah. Inspirujte se u Evy Znojemské, ředitelky ZUŠ Jaroslava Kvapila, Brno:
"Ocenění pro zástupce ředitele českých škol ‚Zlatá karabina' vnímám jako formu svého veřejného poděkování za jistotu pracovního zázemí, bez které bychom si my, ředitelé, těžko dokázali svou práci představit. V průběhu let jsem však zásadně přehodnotila své vlastní soutěžní očekávání. Výhra ve Zlaté karabině pro mě, ale ani pro mé zástupce není hlavní prioritou. Každým rokem má pro nás slavnostní atmosféra dvoudenního pobytu v Praze daleko větší cenu, než jsem si původně myslela. Po hektickém začátku nového školního roku máme vyhrazený čas jenom sami pro sebe. Čas nejen na rekapitulaci pracovního života, ale i na nejefektivnější krátký oddech, na prožitek radosti ze spolupatřičnosti. Bezprostředně po skončení konference si dopřáváme luxus toho, že nikam nespěcháme, společně prožíváme čas na osobní sebereflexi, na přemýšlení o tom, co nás na přednáškách nejvíc zaujalo, případně co bychom mohli využít v praxi. Největší přidanou hodnotou, kterou si z Prahy pokaždé odvážíme, je poznání, že se stačí vzdálit z místa bydliště a pohled na problematiku každodenního pracovního dne se zdá být hned jednodušší. Dlouhá společná procházka starou Prahou a večeře nedaleko Vltavy je pro nás tou největší odměnou v nekonečném proudu stresů, termínů a úkolů všedních dní. Je dobré se takto zastavit a zjistit, že pokud chceme dobře společně fungovat, musíme si rozumět i jinak než jen v součtu excelových tabulek. To je dostatečně silný důvod k tomu, proč se jezdíme každým rokem "infikovat" vzájemnou empatií, energií, elánem a sounáležitostí na slavnostní oceňování Zlatá karabina."
Rozhovory vedla Naďa Eretová

Související dokumenty

Pracovní situace

Dohled v základním vzdělávání
Malotřídní základní škola - legislativa
Malotřídní základní škola
Činnosti zajišťované v „malotřídních“ školách
Pracovněprávní specifika „malotřídní“ školy
Málotřídní školy a pracovněprávní vztahy
Málotřídní
Uvolnění a vyloučení ze základní školy
Převedení žáka do odpovídajícího ročníku základní školy
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Opakování ročníku základní školy na žádost zákonného zástupce
Šablony od A do Z
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Správní řízení - základní školy
Postup v průběhu správního řízení do vydání rozhodnutí
Odvolací řízení - správní řízení ZŠ
Individuální vzdělávací plán
Přeřazení žáka do vyššího ročníku
Zařazení dítěte do přípravného stupně základní školy speciální
Zařazení do přípravné třídy základní školy

Poradna

Přijetí cizince do základní školy
Odpolední vyučování 1. stupeň
Kariérový poradce na ZŠ
Škola v přírodě
Doprovod do školy
Pobyt žáka v zahraničí
Počet žáků ve třídě
Vozíčkář
Pobyt v zahraničí dítěte
Sloučení škol
Přímá ped. činnost
Odklad povinné školní docházky
Uvolnění z výuky
Přijímání ke vzdělávání
Odklad
Dovolená
Žák v zahraničí
Hospodaření školy - zaúčtování ztrátového výsledku z předchozího roku
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku