V každé organizaci bez ohledu na velikost musejí být lidé různých vlastností a dovedností schopní pracovat dohromady a přinášet výsledky. Tým je uznávanou jednotkou organizace práce, základem efektivity při dosahování cílů organizace. Avšak zatímco u některých týmů pozorujeme vysokou kolektivní účinnost, klima vzájemné podpory a soudržnosti mezi členy, jiné skupiny naopak vykazují rozkol, konflikty, mohou své členy stresovat, odcizit jednoho druhému a podkopat jejich důvěru ve své vlastní schopnosti. Naše poznání v této oblasti rozšiřuje zajímavý sociální experiment.
Jedno shnilé jablko zkazí celý sud – včas ho vyhoďte
Pět typů pracovníků ve vaší organizaci
Podle švédské firmy Performia, která se mezinárodně zabývá poradenstvím v oblasti lidských zdrojů, je pravděpodobné, že máte mezi svými zaměstnanci těchto pět typů:1)
*
„tahouny“ (angl. performers, představují asi 20 % vašeho personálu) – zaměstnanci, kteří pro organizaci žijí, pracují bez potřeby příkazů a vnějšího tlaku k dosažení vytčených cílů, vědí, co je zapotřebí, jsou vždy při ruce, spolehliví, samostatní a výkonní,
*
„efektivní vykonavače“ (effective doers) – mají pozitivní přístup k práci, jsou ochotní pomáhat, ale potřebují nasměřovat; při dobrém manažerském vedení se mohou vypracovat mezi tahouny,
*
„méně efektivní vykonavače“ (less effective doers, společně s předchozím typem asi 60 %) – jsou do určité míry na vaší straně, jejich přínos však často neodpovídá tomu, co za něj dostávají ve výplatě. Neoznačili byste je za důležité pracovníky pro organizaci, spíše se vezou. Takové lidi je sice mo