Jaká jsou kritéria kvalitní online hodiny

Vydáno:

Začíná online hodina. Z černého monitoru zazní hlas učitelky: "Dobrý den, děti, svítíte mně tady všichni, tak si otevřete pracovní sešit na straně 16 a společně si dnes spočítáme příklady 4 - 7. Příklady tam máte napsané, tak si je samy přečtěte a vypočítejte, já budu tady, kdybyste se na něco chtěly zeptat, ptejte se. Za 30 minut si nasdílíme výsledky." Třecet minut hlubokého mlčení. Učitelka: "Tak čas nám uplynul a zkontrolujeme si výsledky. Chválím vás, že jste si věděly rady a nepotřebovaly jste moji pomoc. Kubo, přečti nám své výsledky." Kuba: "Šestnáct, dvacet osm, třicet pět, jedenáct." Paní učitelka: "Ne, to není dobře. Kdo má jiné výsledky? Maruška? Růženka?" Dlouhé mlčení. Maruška: "Já to mám stejně jako Kuba." Růženka: "Já také." Učitelka: "Tak to nevadí. Třetí příklad máte asi někteří špatně a společně si ho tedy spočítáme. Vezměte si sešit, něco na psaní a pište si..." Paní učitelka nadiktuje postup a výsledek třetího příkladu. Blíží se však konec hodiny a je čas na reflexi. "Za dnešek vs musím všechny pochválit, spočítali jsme všechny čtyři příkaldy, které jsme měli v plánu, a vy teď máte nárok na přestávku. Domácí úkol vám pošlu na WhatsApp. Nashledanou zítra, děti." (ukončí hovor)

O efektivitě, cílech, přínosu a smyslu takto vedené online hodiny by bylo zajímavé s těmi, kteří ji podobným způsobem realizují, diskutovat. Zdá se však, že se tak trochu jedná o promarněný čas učitelky i dětí, neboť spočítat příklady si mohou děti doma, až se jim bude chtít, nezávisle na tom, zda jsou někam připojeni.
Jak má ale vypadat kvalitně vedená online hodina? Dá se přesně říci, po osmi měsících různých zkušeností na školách, jak posuzovat kvalitu distančního vzdělávání? Dá se vytvořit hodn