Jak získávat zaměstnance pomocí internetu?

Vydáno:

Neustále rostoucí možnosti, dostupnost a popularita sdělování a sdílení informací pomocí služeb počítačové sítě internet přináší nové příležitosti také pro zaměstnavatele a elektronické (online) získávání zaměstnanců. Kromě tradiční inzerce a komunikace pomocí webových stránek a elektronické pošty se zaměstnavatelům k oslovení a přilákání dostatečného počtu schopných a motivovaných uchazečů o zaměstnání nabízejí stále rozšířenější a oblíbenější blogging, podcasting nebo social networking, které mohou inspirovat i ředitele škol.

Jak získávat zaměstnance pomocí internetu?
Ing.
Martin
Šikýř
Ph. D.
odborný asistent, katedra personalistiky, fakulta podnikohospodářská, Vysoká škola ekonomická v Praze
ELEKTRONICKÉ (ONLINE) ZÍSKÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Elektronické (online) získávání zaměstnanců neboli e-recruitment je metoda oslovování a lákání potenciálních uchazečů o zaměstnání založená na využívání služeb počítačové sítě internet, především služby WWW (World Wide Web) a e-mail. Díky neustále rostoucím možnostem, dostupnosti a popularitě těchto služeb si řada zaměstnavatelů zvykla uveřejňovat nabídky zaměstnání a komunikovat s uchazeči o zaměstnaní (Řízení školy č. 12/2010) pomocí webových stránek a elektronické pošty.
Při uveřejňování nabídek zaměstnání a komunikaci s uchazeči o zaměstnání zaměstnavatelé obvykle využívají vlastní webové stránky nebo webové stránky specializovaných pracovních serverů, personálních agentur nebo úřadů práce.
Webové stránky
většiny zaměstnavatelů obsahují, vedle základních informací o zaměstnavateli a jeho činnosti, zvláštní část, zpravidla označovanou jako Kariéra, kde jsou veškeré informace pro uchazeče o zaměstnání včetně aktuálního přehledu volných pracovních míst.
Pokud uchazeč o zaměstnání projeví zájem, může na určitou nabídku zaměstnání okamžitě reagovat vyplněním elektronického (on-line) strukturovaného dotazníku a přiložením vlastního životopisu (žádosti o zaměstnání). Všechny údaje, které tímto způsobem zaměstnavatel od uchazečů o zaměstnání získá, jsou uvedeny ve srovnatelném rozsahu a struktuře, což zaměstnavateli významně usnadňuje vyhledávání a porovnávání údajů o jednotlivých uchazečích o zaměstnání. Současně si takto zaměstnavatel ověřuje jistou úroveň počítačové gramotnosti uchazečů o zaměstnání, to znamená, do jaké míry jsou schopni používat výpočetní techniku a služby počítačové sítě internet.
Podobné informace a možnosti najdeme na webových stránkách specializovaných pracovních serverů, kde zaměstnavatelé nejen inzerují jednotlivé nabídky zaměstnání, ale rovněž sami vyhledávají a oslovují vhodné uchazeče o zaměstnání v databázi registrovaných uchazečů o zaměstnání.
Elektronická pošta
je využívána k příjímání žádostí o zaměstnaní a životopisů uchazečů o zaměstnání a jejich informování o průběhu a výsledku výběrového řízení. Vedle těchto tradičních nástrojů a postupů elektronického získávání zaměstnanců však služby internetu nabízejí zaměstnavatelům nové prostředky internetové komunikace s potenciálními uchazeči o zaměstnání, kterými jsou stále rozšířenější a oblíbenější blogging, podcasting nebo social networking.
BLOGGING
Blogging je založen na vytváření a udržování takzvaných weblogů (blogů), což jsou webové deníky, obsahující chronologicky uspořádané příspěvky ze života jejich autorů. Blogy vytvářejí a udržují jednotlivci i skupiny, působící na internetu a mající potřebu komunikovat a sdílet s ostatními své názory, zážitky a zájmy. Vedle
blogů osobních
postupně vznikají
blogy firemní
a firmy po celém světě vytvářejí a udržují vlastní blogy jako součást marketingové komunikace k informování, přesvědčování nebo ovlivňování stávajících nebo potenciálních zákazníků, obchodních partnerů a ostatní veřejnosti.
Firemní blogy, na rozdíl od jiných prostředků firemní komunikace (jako například firemních webových stránek), přinášejí něco nového, přinášejí „život“. Právě upřímné, srozumitelné, pravdivé, zajímavé a podnětné informace a diskuse o každodenním životě a činnosti firmy mohou firmě pomoci přitáhnout pozornost, odlišit se od konkurence, udržet si stávající a přilákat nové zákazníky a obchodní partnery a vytvořit a upevnit si dobré vztahy s ostatní veřejností.
Aby firemní blog splnil svůj účel, musí být opravdu „živý“, to znamená především zajímavý a podnětný pro čtenáře i přispěvatele. K tomu směřují nejen pravidelné aktualizace, ale hlavně vhodní autoři z řad zaměstnanců firmy, kteří umějí a chtějí psát a svými příspěvky oslovit a přilákat čtenáře a další přispěvatele. Pouze neustále se rozrůstající komunita pravidelných čtenářů a přispěvatelů zajistí firemnímu blogu potřebný „život“.
Kvalitní firemní blog, zaměřený na určitou skupinu potenciálních uchazečů o zaměstnání, například talentované studenty a absolventy škol nebo kvalifikované odborníky, je bezesporu alternativním nástrojem personálního marketingu a elektronického získávání zaměstnanců. Poutavé a podnětné informace a diskuse na téma práce a kariéra od jednotlivých zaměstnanců a dalších zainteresovaných přispěvatelů, pomáhají zaměstnavateli vytvářet a upevňovat dobrou zaměstnavatelskou pověst a oslovovat a lákat vhodné uchazeče o zaměstnání.
Zvlášť pozitivně mohou takto pojaté informace a diskuse působit na mladé lidi (středoškoláky a vysokoškoláky), kteří jsou častými autory a návštěvníky různých blogů, ale často nemají jasnou představu o svém budoucím uplatnění na trhu práce, o tom, jaké jsou možnosti, podmínky, požadavky a perspektivy zaměstnání u jednotlivých zaměstnavatelů, ani o tom, co skutečně obnáší práce v jednotlivých profesích. Reálná představa potenciálních uchazečů o zaměstnání jistě snižuje počet nevhodných uchazečů a zvyšuje efektivnost celého procesu získávání zaměstnanců.
PODCASTING
Podcasting je založen na vytváření a sdílení zvukových záznamů (nejčastěji ve formátu MP3) pomocí takzvaných podcastů, což jsou zvláštní soubory umístěné na internetu, obsahující odkazy na jednotlivé zvukové záznamy. Tyto záznamy jsou rovněž dostupné pomocí internetu a nabízeny uživatelům k volnému stahování a přehrávání prostřednictvím počítače nebo MP3 přehrávače, vybaveného speciálním programem pro automatické stahování a správu podcastů. Podcasting využívají například rádia a nabízejí posluchačům možnost kdykoli si znovu poslechnout vybrané pořady.
Podcasting je dalším alternativním nástrojem personálního marketingu a elektronického získávání zaměstnanců. Zaměstnavatelé uveřejňují na svém webu nebo weblogu podcasty s odkazy na zvukové záznamy s informacemi a diskusemi o práci a kariéře u zaměstnavatele včetně aktuálních nabídek zaměstnání a souvisejících informací o zaměstnavateli a jeho činnosti.
Na elektronické získávání zaměstnanců často navazuje elektronické vzdělávání zaměstnanců a podcasting je využíván v rámci e-learingu při vzdělávání nových i stávajících zaměstnanců.
SOCIAL NETWORKING
Social networking je založen na vytváření a rozvíjení sociálních sítí a virtuálních komunit uživatelů se společnými zájmy. V systémech sociálních sítí (Facebook, MySpace, LinkedIn a podobně), si každý uživatel vložením svých osobních údajů zakládá vlastní profil, který mu umožní vytvářet a rozvíjet vzájemné kontakty s dalšími uživateli. Díky těmto kontaktům je pak možné najít nové přátele, zákazníky, obchodní partnery i zaměstnance.
Social networking přináší nové příležitosti také pro personální marketing a elektronické získávání zaměstnanců. Sociální sítě umožňují nejen efektivně informovat potenciální uchazeče o volných pracovních místech, ale současně přímo vyhledávat a oslovovat vhodné uchazeče o zaměstnání, jejichž profily jsou v sociálních sítích veřejně přístupné.
Sociální sítě lze však vytvářet a rozvíjet také uvnitř organizace v rámci intranetu. Takové sociální sítě se pro zaměstnavatele stávají významným zdrojem informací a znalostí, které lze využít jak při získávání zaměstnanců, tak při vzdělávání zaměstnanců.
Je zřejmé, že každá metoda získávání zaměstnanců má své přednosti, ale i své nedostatky a problémy. V případě bloggingu, podcastingu nebo social networkingu se jedná zejména o bezpečnost sdělovaných a sdílených informací nebo schopnost a ochotu zaměstnavatelů a potenciálních uchazečů o zaměstnání komunikovat pomocí internetu. Přesto můžeme tyto moderní způsoby internetové komunikace vnímat jako významný alternativní nástroj personálního marketingu a elektronického získávání zaměstnanců na globálním i lokálním trhu práce.