Jak vidí kyberšikanu děti

Vydáno:

O šikaně a kyberšikaně toho bylo napsáno mnoho. Třeba o tom, že si ji školy nechtějí připustit, neumějí ji rozpoznat a řešit. David Čáp k tomu ve svých mýtech dodává několik postřehů, jak zkresleně mohou učitelé vnímat realitu. Dnes bych ale chtěla uvést trochu jiný pohled na věc - jak se na šikanu a kyberšikanu dokáží podívat děti. Víme to díky akci „STOP kyberšikaně“, která proběhla během uplynulého školního roku.

Jak vidí kyberšikanu děti
Ing.
Kateřina
Vágnerová
Aisis o.s., PR projektu Minimalizace šikany
O co šlo? V červnu roku 2010 vyzvala Nadace O2 a Aisis o.s. školy k účasti v soutěži, která se bude zabývat novým trendem v oblasti šikany – kyberšikanou.
Cílem bylo vytvořit mediální kampaň skládající se z plakátu, audiospotu a videospotu.
Na počátku byla školní kola
– tady měly školy volnou ruku. Někde se o problému kyberšikany diskutovalo, probíhaly besedy, někde se realizovaly projektové dny nebo se různým způsobem soutěžilo. Už tady vznikaly zajímavé plakáty nebo videa, ale nebylo to nejdůležitější – podstatné bylo, že se
o kyberšikaně dozvědělo téměř 5000 dětí a 2 000 dospělých.
Na školní kola navazovaly mediální semináře, kde se
děti naučily, co je to mediální kampaň, jak vymyslet slogan, jaká jsou pravidla pro tvorbu plakátu či videa.
Pak už se školní týmy pustily do práce. Výsledkem bylo čtrnáct mediálních kampaní, které děti představily na finálové přehlídce v Praze.
Většinou se píše nejvíce o vítězích. Ráda bych to trochu obrátila. Ano, vítězné kampaně byly skvělé, řekla bych téměř profesionální, ale
na celé soutěži bylo nejzajímavější to, že podstatu ubližování pochopily všechny týmy.
Na plakátu základní školy (dále jen „ZŠ“) Lomniceje znát dětská ruka – ale pokud se zamyslíme nad obsahem, vidíme tam jasnou cestu od krutosti a ubližování k naději přes výzvu, aby se našel někdo, kdo oběti pomůže. I ve videospotu najdeme myšlenku, že na to, aby ubližování přestalo, stačí, když se najde někdo, kdo ti podá pomocnou ruku.Podobně to vidí i děti z Bánova a Prušánek. Na všech těchto kampaních je vidět silnou potřebu dětí pomáhat. Stačí jim k tomu dát příležitost.
Vracím se k mýtům Davida Čápa – jeden z nich se jmenuje: „Musím to vyřešit sám“. O tom, že si oběť sama poradit nedokáže, vypovídá působivá kampaň žáků ze ZŠ Bochov. Na volání o pomoc složeného z výkřiků: „Už to nevydržím! Bojím se! Skončím to! Pomůže mi někdo?“, přichází odpověď –
„Svěř se!“
Opravdu jeden z nejdůležitějších vzkazů směrem k oběti. Nezůstávej s problémem sám, řekni o něm někomu, komu věříš. Prostě – svěř se.
Další pravdu dobře pochopily děti ze ZŠ Kraslice. Kampaň je motivovaná skrytostí, plíživostí kyberšikany. Jak video, tak plakát jako by byly ze stínů – na videu oběť jen těžko rozeznáváme. I tváře na plakátu jsou jen stínové. A hlavní vzkaz? Cílem můžeš být i ty!Je vidět, že děti velmi dobře chápou, že šikana se může dotknout každého.Tuto myšlenku zachytily i dívky ze ZŠ Přerov. Natočily výborné video – hudba navozuje napětí, děj se odehrává nesmírně rychle. Právě tak rychle, jako může vyvrcholit násilí.
Ale vrátím se k vítězům. Třetí místo vybojoval Hrádek u Rokycan, který velmi působivě použil zvuky, se kterými se potkáváme ve virtuálním světě, a kampaň propojil další z pravd, tentokrát té, která se týká kyberšikany – kyberšikana si tě najde všude, neschováš se před ní.
Na druhém místě se umístila výborná ZŠ Hanspaulkav Praze. Hlavní myšlenka je jasná – mnozí z nás dnes žijí dvojím životem, tím reálným a tím virtuálním. Dávejme si pozor na to, abychom nedělali ve virtuálním světě to, co by nás ve světě skutečném dělat nenapadlo.
Vítězem se stala 28. ZŠ z Plzně. Jejich kampaň byla založena na emocích a motivu Karkulky a vlka. Hudba dokonale doplňuje a umocňuje video natočené pomocí stínového divadla. Kampaň upozorňuje na to, že
ve virtuálním světě nemusíme vždycky vědět, kdo sedí na druhém konci drátu.
Co napsat na závěr? V průběhu více než šesti měsíců byla na čtrnácti školách tématem kyberšikana. Někde více, někde méně, ale přesto pevně věřím, že
na všech těchto školách už o kyberšikaně vědí a berou ji vážně. A to je to nejdůležitější. Porota sice nemohla ocenit všechny, ale všichni by si to zasloužili. Protože
všichni dokázali pochopit podstatu kyberšikany
a výborná kampaň, to je taková třešnička na dortu. To nejdůležitější je cesta k výsledku a mohuli parafrázovat známou skladbu, tak „i cesta může být cíl“.
Zúčastněné školy
ZŠ J. Bublíka, Bánov
ZŠ praktická, Bochov
ZŠ Hrádek u Rokycan
ZŠ Chraštice
ZŠ Na Šumavě, Jablonec nad Nisou
ZŠ, MŠ Norská Kladno
ZŠ, MŠ Havlíčkova Kraslice
ZŠ Lomnice
ZŠ Měčín
Speciální škola Moravské Budějovice
28. ZŠ, Plzeň
ZŠ Hanspaulka, Praha 6
ZŠ Prušánky
ZŠ B. Němcové, Přerov
Jak je vidět, děti si dokázaly poradit s tématem šikany i kyberšikany velmi dobře. Vnímat ji je samozřejmě jedna věc,
řešit ji v reálném životě je daleko těžší.
Jak pro děti, tak pro dospělé. Učitelům s tím mohou pomoci i semináře Minimalizace šikany.
Právě teď připravujeme pro zájemce:
PRVNÍ OTEVŘENÝ SEMINÁŘ PRO PEDAGOGY A VEDENÍ ŠKOL
Během dvou třídenních seminářů zvládnete celkem 54 hodin vzdělávání. Naučíte se rozlišovat škádlení a šikanování, rozpoznat stádia šikany a řadu dalších znalostí. Na modelových situacích si vyzkoušíte jak správně reagovat při řešení jednotlivých případů.
Jak poznat šikanu a nastavit bezpečné klima: Praha, 8.–10. 2. 2012 nebo Kroměříž, 14. 12.–16. 2. 2012
práce s pravidly • znaky šikany • šikana a škádlení • stadia šikanování • šikana a bezpečné klima • šikana a skupinová dynamika • vnější a vnitřní pohled na šikanu
Jak správně řešit šikanu: Praha, 28. 2.–1. 3. 2012 nebo Kroměříž, 27. 3.–29. 3. 2012
Tento modul využívá znalosti účastníků z modulu
Jak poznat šikanu a nastavit bezpečné klima
a staví na nich.
určení stadií šikany v konkrétní situaci • rozlišení, kdy můžete šikanu řešit sami • kdy už se obrátit na odborníky • kde hledat pomoc
Výuka probíhá prezenční formou pomocí přednášek, diskuzí, skupinové práce, prožitkových technik a praktického nácviku modelových situací.
Seminář je určen pro:
vedení základní nebo střední školy, metodiky prevence, pedagogy prvního, druhého a třetího stupně škol, asistenty pedagoga, výchovné poradce a vychovatelky.
Podrobnosti a přihlášku najdete
na nebo kontaktujte Stelu Pilmaierovou,
stela.pilmaierova@aisis.cz
, mobil: 776 763 072

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Zdravotní způsobilost k tělesné výchově
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Nový metodický pokyn k prevenci a řešení šikany
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz