Jak se stát "BORCEM" v angličtině

Vydáno:

V tomto článku čtenáře blíže seznámíme s projektem ANGLIČTINA AKTIVNĚ a úspěchy žáků na nelehké cestě za zlepšováním jejich znalostí angličtiny.

Jak se stát „BORCEM“ v angličtině
Ing.
Michaela
MacDonnell
 
koordinátorka projektu, Channel Crossings
Cizí jazyky se učíme z mnoha důvodů. U dospělých studentů to může být motivace spjatá s atraktivnější pracovní pozicí, s přístupem k širokému spektru informací či například s možností cestování a poznáváním jiných kultur. Ale jaké důvody k učení se cizímu jazyku mají žáci ZŠ? V podstatě bychom mohli říci, že žáci tzv. nemají na výběr, jednomu cizímu jazyku se na základní škole učit musí, ať jsou jazykově nadaní či ještě bojují s jazykem českým. Jak tedy žáky motivovat, jakým způsobem vyučovat a jaké materiály využívat tak, aby žáci dovedli jazyk aktivně používat a aby je učení zároveň (alespoň někdy) bavilo?
ANGLIČTINA AKTIVNĚ
Jako inspirace a podpora pro učitele a žáky vznikl již v roce 2010 projekt Rozvoj komunikativní kompetence žáků – ANGLIČTINA AKTIVNĚ, jehož realizátorem je jazyková škola Channel Crossings. Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky a jeho hlavním cílem je přispět ke zvýšení kvality jazykové výuky na druhém stupni základních škol. Do tříletého projektu se zapojilo celkem dvacet pět základních škol z krajů Středočeského, Jihočeského a Plzeňského. V současné době se na projektu podílí téměř 40 učitelů a 1300 žáků, kteří do projektu vstoupili na úrovni 6. a 7. třídy. Z daného počtu žáků se jich zhruba 900 učí v hodinách anglického jazyka nejen s pomocí běžných učebnic, ale také společně s Emou a Matesem, kteří, coby kreslené figurky, provázejí žáky světem angličtiny v nových výukových materiálech.
Velkou výhodou projektu nejen pro žáky je
bezplatný přístup k netradičním jazykovým materiálům, které jsou zaměřeny na rozvoj komunikativní kompetence v anglickém jazyce s důrazem na rozvoj autonomního učení.
Žáci zapojení do projektu obdrží celkem čtyři nové doplňující materiály – tzv. brožury. Již samotnými názvy se autoři snažili odlehčit přístup k angličtině. Na úvod projektu se žáci seznámili s možnostmi jak to tzv. „rozbalit na síti“ (brožura
„Rozbalte to na síti!“), kdy se žáci seznamovali se zajímavými internetovými odkazy a možnostmi internetu pro rozvoj řečových dovedností i mimo vyučování. Žáci měli možnost ověřit si svoje znalosti slovní zásoby pomocí
on-line her a interaktivních cvičení, začetli se do„e-zines“, naučili se hledat anglická slovíčka v obrazových slovnících, ochutnali anglický humor či zhlédli seriál
„Prasátko Pepina“
v originále.
Čas vyhrazený práci s první brožurou ve vyučování se pro žáky uzavřel společně s koncem školního roku 2010/2011. O to více se žáci o prázdninách těšili na již druhý materiál s názvem
„Dáme řeč?“
. Pro žáky byla připravena témata a výzvy spojené např. s
představením rodného města, školy či tradiční české kuchyně.
Žáci si obohatili slovní zásobu spojenou s představením vlastní osoby a naučili se také řadu užitečných frází nejen pro mezinárodní spolupráci na projektech v platformě eTwinning. Při komunikaci s vrstevníky v anglickém jazyce by žáky po práci s brožurou
„Dáme řeč?“
nezaskočilo ani následující sdělení:
OMG It is aswm, lol! Wht r u doing 2nite? TTYL
Poukázat na hovorovou angličtinu, přiblížit hravost a vynalézavost rodilých i nerodilých mluvčí jazyka a zapojit také humor, kterým mohou učitelé obohacovat svoje hodiny, byl úkol nejen druhé, ale také třetí brožury „Nehraj to na mě!“. Třetí brožura se kromě gramatiky a potřebných slovíček snaží žákům přiblížit
 anglo-americkou kulturu v podobě literárních děl. A není to pouze Shakespeare, s kým se mohou žáci v brožuře seznámit, ale také Lewis Caroll, Daniel Defoe či Oscar Wilde. Ze současných autorů v brožuře vystupují například Sue Townsend, Roald Dahl či Dr. Seuss.
JAK MĚŘÍME POKROK ŽÁKŮ?
V současné době je realizace projektu ANGLIČTINA AKTIVNĚ již ve druhé polovině. Učitelé a žáci dokončili práci s prvními dvěma brožurami
„Rozbalte to na síti!“
a
„Dáme řeč!“
a rovněž absolvovali již třetí srovnávací testování, které sleduje pokrok žáků v anglickém jazyce. Součástí projektu tedy není pouze práce s doplňkovými materiály, ale také
snaha monitorovat pokrok žáků prostřednictvím pravidelného auditového testování.
Testování se pravidelně účastní jak žáci pracující s novými materiály ve výuce, tak i žáci z
tzv. kontrolních skupin, kteří pokračují v běžné výuce. Díky zapojení kontrolních skupin do projektu můžeme sledovat rozdíly mezi oběma skupinami žáků. Dle úspěšnosti v testu se žáci zařadí do jedné z následujících úrovní:
Noobie/Nováček
0-9 %,
Scatterbrain/Popleta
10-40 %,
Crackerjack/Borec
41-70 % a
Pro/Profík
71-100 %. Přičemž nejvyšší úrovně by měli žáci dosáhnout na konci 9. třídy (nyní jsou žáci v 7. a 8. třídě).
Jak již napovídá titulek článku, ve třetím testování dosáhli žáci pracující s brožurami ve výuce průměrného výsledku na úrovni Borec (45 %), čímž se z úrovně Popleta přesouvají o krůček výše. Žáci z kontrolních skupin dosáhli v testování výsledku 41 %, čímž se rovněž zařadili na samý začátek této úrovně. Ačkoli se žáci neustále zlepšují a po malých krůčcích se dostávají po každém testování o něco výše, rádi bychom pro zajímavost zmínili gramatické jevy a témata slovní zásoby, které jsou pro žáky problematické.
Otázky, na které žáci odpovídali nejčastěji nesprávně v písemném testu, se týkaly především použití minulého času a použití správného tvaru slovesa TO BE či pomocného slovesa TO DO. Většina žáků používá jeden vybraný slovesný čas univerzálně pro všechny situace. Pro ilustraci uvádíme rejstřík chyb, které se opakovaně vyskytly:
I am worked in the garden. – I was swim. – I didn’t at school. – I don’t writed. – I’m go. – I going. – I goes.
Z výsledků testu bylo patrné, že žáci chybovali mnohem méně, pokud měli na výběr z možností. Doplnění vlastního tvaru slovesa u otevřených odpovědí činilo žákům větší obtíže. Jako problematická se jevila i tvorba druhého stupně přídavných jmen, který je zapotřebí pro srovnávání věcí a osob. Pro běžnou komunikaci je tento jazykový jev zcela nezbytný. Značné potíže měli žáci i se základními frázovými slovesy. Frázová slovesa nebývají v běžně používaných učebnicích často zařazována. Je to ovšem velká chyba, která se v praxi může projevit buď částečným nedorozuměním, anebo úplným neporozuměním. Žáci by si měli osvojit především frekventovaná slovesa jako TURN ON/OFF, TURN UP/DOWN, GO ON, GO UP/DOWN, GET ON/OFF, LOOK AFTER, LOOK FOR či LOOK FORWARD TO. Tato frázová slovesa také pravidelně zařazujeme do nových brožur pro žáky.
Ve volném písemném projevu žáků se vyskytovaly občas i chyby pravopisné. V některých případech tyto chyby nebránily porozumění a byly rozpoznatelné z kontextu, jako např.
pleing, wotch, und
. V některých případech se ale vyskytovala i slova, která už značně ztěžovala porozumění, jako např.
poll
místo
pool.
Během ústního testování se lektoři jazykové školy zaměřili především na oblasti, jako jsou rodina, škola či popis obrázků souvisejících s denní rutinou a trávením volného času. Řada otázek či jednotlivých výrazů mnohdy žáky velice překvapila, ačkoli se jednalo o běžnou slovní zásobu. Jako velmi problematické se jevilo slovo
subject
(ve významu školní předmět). Řada žáků otázce např.
„What is your favourite subject?“
vůbec neporozuměla. Obdobná situace také nastala, pokud se zkoušející zeptal na předměty, které žáci v tento den již měli.
Problémy žákům také činila slova běžné slovní zásoby, jako např.
ruler, floor, poster, rubber
či slovní zásoba týkající se oblečení (části oděvu jako
skirt
či
belt
budila u některých žáků značné překvapení) a vyjadřování času v anglickém jazyce. Ačkoli žáci většinou neměli potíže anglicky sdělit přesný čas či čas uvedený na jednom z obrázků použitých pro rozhovory, v mnoha případech se ale před vyjádřením museli déle zamyslet, než se dopracovali ke správné odpovědi. Učitelé by tak v tomto případě mohli společně se žáky zapracovat na zautomatizování reakcí při vyjadřování času v angličtině.
Neradi bychom zde uváděli pouze výčet okruhů, které žákům činí potíže. Rádi bychom ale upozornili na fakt, že je nutné vracet se či stále
procvičovat základní slovní zásobu
a témata, která jsou klíčová pro komunikaci, např. při představení vlastní osoby, školy a zálib. Pokud ale porovnáme výsledky třetího ústního testování s výsledky prvního vstupního testování žáků, můžeme říci, že celkově byly reakce žáků pohotovější, slovní zásoba se znatelně rozšířila a projev žáku byl sebevědomější.
ZÁVĚR
Závěrem přejeme všem učitelům nejen anglického jazyka mnoho energie, nápadů a inspirace do další práce. Více informací o výsledcích pokroku žáků a materiálech projektu ANGLIČTINA AKTIVNĚ naleznou učitelé i široká veřejnost na stránkách projektu
www.active-english.cz. Touto cestou bychom také rádi poděkovali všem učitelům a žákům, kteří s námi již druhým rokem spolupracují. Velké poděkování patří také celému autorskému kolektivu a především Robertu Chalupeckému za jeho nevšední nápady a inspiraci pro učitele anglického jazyka.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzory při přijímání do MŠ a ZŠ (česko-ukrajinské)
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Děti s odlišným mateřským jazykem a děti-cizinci v mateřské škole
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část

Poradna

Výuka Aj
Počet žáků ve třídě
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Náhrada druhého cizího jazyka