Jak kvalitní školství mají různé země?

Vydáno:

Češi se vždy zajímali o vývoj a výsledky v různých odvětvích ekonomiky a kultury v jiných zemích - je to význačný rys naší národní povahy. Nejinak je tomu v oblasti vzdělávání, kde se současný zájem o fungování školství za hranicemi naší země zvyšuje, hlavně v důsledku hospodářské soutěživosti mezi státy. Všeobecně se uznává, že čím vyspělejší je vzdělávací systém určité země, tím lepší jsou její šance na hospodářský a kulturní vzestup. Jenže které země takový vzdělávací systém mají? A jak lze vůbec hodnotit kvalitu vzdělávání v jiných zemích? Na to dává odpověď nová kniha z nakladatelství Wolters Kluwer ČR Vzdělávací systémy v zahraničí.

 

Jak kvalitní školství mají různé země?
prof. PhDr.
Jan
Průcha,
DrSc.
,
zakladatel České asociace pedagogického výzkumu, nezávislý expert
V současné době se u nás v časopisech a jiných médiích poměrně často můžeme setkat se zprávami, v nichž učitelé či studenti popisují své poznatky a zkušenosti z návštěv škol v zahraničí. Většinou jsou v nich vyjadřovány obdivné dojmy z toho, jak jsou školy v jiných zemích moderně vybavené, jak jsou přátelské k žákům či vstřícné k rodičům či jak jsou učitelé lépe placeni než čeští kantoři. V těchto zprávách je jistě mnoho zajímavých informací nebo inspirací - ale málo platno, jsou to subjektivní poznatky převážně jen z krátkodobých návštěv, často jen z jedné školy, které nemohou podávat komplexní obraz o stavu školství v určité zemi.
Nedávno vydaná kniha, o níž zde informujeme, je jiného druhu. Přináší objektivní a komplexní popisy školství v 30 zemích Evropy a také v Japonsku, Kanadě a USA. Jak je dnes všeobecně přijímáno ve srovnávací pedagogice,
vzdělávací systém v určité zemi lze plně pochopit tehdy, když je objasňován v kontextu svých kulturních, historických a ekonomických charakteristik
. Proto se do výkladu školství jednotlivých zemí v publikaci řadí i tyto charakteristiky spolu s historií vývoje školství.
Jako příklad lze uvést Finsko, jehož školství je u nás často připomínáno jako vzor hodný následování. Jenže s přejímáním zahraničních vzorů to není tak jednoduché - třeba v tom, že Finové zrušili klasickou školní inspekci a veškerá zodpovědnost za kvalitní průběh a výsledky vzdělávání spočívá na učitelích a ředitelích škol. Ve Finsku to opravdu funguje, ale myslíte, že bychom ho mohli jednoduše následovat? Obávám se, že nikoliv, neboť v české kultuře asi není smysl pro zodpovědnost a sebekontrolu učitelů na takové úrovni jako ve Finsku. Ostatně ani ve většině jiných zemí není školní inspekce zrušena. Ale možná se mýlím a stálo by za to zkusit finský model bez školní inspekce aspoň na malém vzorku škol.
Záměr, aby popis vzdělávacích systémů byl co možná nejkomplexnější, se v knize realizuje ještě v jiné věci, a to v tom, že je každý vzdělávací systém popsán od předškolního a primárního vzdělávání přes nižší a vyšší sekundární vzdělávání až k terciárnímu vzdělávání a také je zahrnuto vzdělávání žáků se speciálními potřebami a vzdělávání dospělých. Toto členění vychází z mezinárodní klasifikace ISCED 2011, uplatňované v zahraničních analýzách školství a platné oficiálně také v České republice (klasifikace je ve stručné verzi obsažena v příloze knihy, v podrobné verzi je dostupná na stránkách Českého statistického úřadu).
Je jistě zajímavé shledávat při pohledu na 30 zahraničních systémů školství, jak jsou vzájemně odlišné. Jednotlivé země mají řadu specifičností, například:
-
Povinná školní docházka se v některých zemích zahajuje již ve věku pěti let (např. Anglie, Nizozemsko, Maďarsko), v jiných zemích ve věku šesti let (Česká republika, Francie, Belgie) a v dalších zemích až v sedmi letech (Finsko, Švédsko, Lotyšsko).
-
Délka povinného vzdělávání je také odlišná, někde trvá devět let, jinde 10 let, nebo dokonce 12 let (např. v Německu, Nizozemsku, Polsku).
-
Vzdělávací systémy se odlišují také tím, zda uplatňují jednotné vzdělávání mládeže v průběhu celého základního vzdělávání (to důsledně uplatňují zejména skandinávské státy), nebo zda žáky rozdělují již v mladším věku do různých proudů vzdělávání (např. v Německu či Rakousku po dokončení 4. ročníku primární školy).
Takovýchto specifičností vzdělávacích systémů existuje v evropských a jiných zemích celá řada. Je proto velmi obtížné určovat, které vzdělávací systémy jsou „lepší“ nebo „horší“.
Co vlastně můžeme u vzdělávacích systémů srovnávat a hodnotit?
V zásadě lze rozlišit tyto typy srovnávání vzdělávacích systémů podle obsahu komparace:
-
Srovnávají se
parametry struktury
systémů, a to buď jednotlivé, nebo vícečetné. Příklad: komparace délky povinného primárního vzdělávání v různých zemích.
-
Srovnávají se
parametry procesů
vzdělávacích systémů. Příklad: jaké způsoby komunikace používají učitelé se žáky ve výuce v různých zemích.
-
Srovnávají se
vstupy
vzdělávacích procesů. Příklad: jaká kvalifikovanost učitelů pro jednotlivé složky vzdělávacího systému se vyžaduje v různých zemích.
-
Srovnávají se
výstupy
vzdělávacích systémů. Příklad: znalosti a dovednosti žáků v matematice či jiných předmětech zjišťované v různých zemích.
-
Srovnávají se
podmínky
fungování vzdělávacích systémů. Příklad: výdaje na školství jako podíl z hrubého domácího produktu vynakládané státem v různých zemích.
Z toho je zřejmé, že jakékoliv hodnoticí srovnávání vzdělávacích systémů různých zemí je velice obtížné, jestliže má zahrnovat jejich existující specifičnosti. Podívejme se třeba na u nás často kritizované výdaje státu na vzdělávání. Podle některých kritiků jsou tyto výdaje příliš nízké (zejména platy učitelů) a to je příčinou nižší kvality českého školství, resp. horších výsledků českých žáků ve srovnání s vyspělými zeměmi. Jenže detailnější analýza ukazuje, že mezi výší finančních výdajů na vzdělávání a výkonností vzdělávacího systému není přímá úměrnost. V některých zemích (např. Japonsko) jsou výsledky žáků jedny z nejlepších na světě (podle měření PISA), ačkoliv finanční výdaje na vzdělávání jsou nižší než v jiných zemích.
Jiný příklad: Ani délka vzdělávání lidí (podle počtu let strávených ve školním vzdělávání) není jednoznačným ukazatelem kvality vzdělávacího systému. Tato délka může být v některých zemích delší než v jiných státech, a přece daný vzdělávací systém nelze považovat za vynikající. Totéž se týká počtu vyučovacích hodin, které stráví žáci primárního či nižšího sekundárního stupně ve škole. I v tomto ukazateli jsou země s vynikajícími vzdělávacími výsledky žáků a zároveň s kratším rozsahem výuky, tj. počtem celkových vyučovacích hodin.
Co z toho vyplývá? Jednoznačně platí, že než se vynesou soudy o tom, které vzdělávací systémy jsou lepší nebo horší než český systém, je třeba se seznámit s důležitými parametry jednotlivých systémů, tedy s vlastnostmi jejich struktury, fungování a změřených výstupů. K uplatňování tohoto přístupu poskytuje kniha
Vzdělávací systémy v zahraničí
základní údaje, které u nás dosud nebyly souhrnně prezentovány. Knihu proto doporučujeme jak odborníkům v různých úrovních řízení školství, tak učitelům a studentům pedagogických oborů.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Novela maturitní vyhlášky
Bezplatné poskytování učebnic
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Vzdělávání koordinátorů EV

Poradna

Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Jmenování ředitele
Výuka Aj
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce