Jak efektivně využít Facebook v knihovnách

Vydáno:

Koncem května se v pražském Klementinu konal seminář, který lektorovala Mgr. Barbora Buchtová, odbornice přes public relations a sociální média. Účastníky semináře seznámila s tím, jak využít k propagaci knihoven Facebook, jednu z největších sociálních sítí.

O seminář byl velký zájem a skladba jeho účastníků byla velmi rozmanitá. Přestože se zde sešli knihovníci různých typů knihoven a ze všech koutů České republiky, měli všichni stejný cíl: dozvědět se, jak tuto síť využít co nejefektivněji pro propagaci knihoven, ke zlepšení komunikace s uživateli, k získání zpětné vazby od uživatelů a ke zvýšení návštěvnosti akcí.
Jak na semináři zaznělo, prioritou každé knihovny by měly být její webové stránky, Facebook je pouze jednou z dalších cest, jak její popularitu zvýšit. Výhodou Facebooku oproti webovým stránkám a e-mailu, kterými běžně knihovny své uživatele oslovují, je jeho interaktivita, možnost oslovení širokého okruhu lidí najednou, sdílení různých druhů informací a v neposlední řadě umožňuje uživatelům spolurozhodovat o dalším směřování knihovny. Každé z uvedených médií má své výhody i nevýhody, proto je vhodné je kombinovat.
Pokud se rozhodneme využít k propagaci knihovny Facebook, měli bychom si promyslet, co od tohoto kroku očekáváme, co je naší metou. Cíle by měly být specifické, tedy takové, které konkretizují strategii naší organizace. V knihovně se může jednat např. o zlepšení propagace a public relations, o zvýšení počtu uživatelů, o zavedení nových služeb aj. Dále pak měřitelné, tak aby se daly vyhodnotit a poskytly nám zpětnou vazbu, a v neposlední řadě dosažitelné, které můžeme reálně splnit. Propagace na Facebooku nebude moc efektivní, pokud ji budeme provozovat pouze namátkově. Této činnosti je potřeba se věnovat systematicky.
Každá firma, stejně tak i knihovna, by měla mít svou vlastní značku, která ji na první pohled jasně identifikuje. Při vytváření profilu na Facebooku je důležité použít logo nebo barvy charakterizující naši knihovnu tak, aby bylo uživatelům jasné, že se jedná právě o nás. Vkládané příspěvky by měly mít co nejvíce vizuální podobu, aby zaujaly. Využijme fotografií, kterých máme ve svých archivech bezpočet, ale pouze ty kvalitní, originální a třeba i kuriózní. Kreativitě se zde rozhodně meze nekladou, takže můžeme zapojit fantazii a připravovanou událost podat pomocí vtipného příběhu. Výhodný je také networking neboli síťování. V praxi to znamená, že se vzájemně propojíme s profily stejného nebo podobného zaměření. Knihovny se mohou propojit s různými organizacemi činnými v oblasti čtenářství, jakými jsou např. Celé Česko čte dětem, Rosteme s knihou, Čtení pomáhá apod.
Nezapomínejme ani na zapojení samotných uživatelů. Nechme je vyjádřit se prostřednictvím online anket, spolurozhodovat o nových službách nebo si občas zasoutěžit třeba o roční půjčování zdarma. Měli bychom také dbát na to, abychom reagovali na dotazy uživatelů včas, tak aby byla odpověď ještě aktuální. Abychom zjistili, zda se nám daří stanovené cíle naplňovat, je nutné sledovat statistické přehledy, které Facebook nabízí, dále komentáře a interakci uživatelů.
Na závěr nezbývá než popřát knihovnám hodně úspěchů v budování vztahů s veřejností, ať už prostřednictvím sítě Facebook nebo jiných komunikačních kanálů.