Jak dál ve výchovném poradenství

Vydáno:

Nedávno jsem se zúčastnil za Asociaci výchovných poradců (AVP) diskuzního „kulatého stolu“ společností SKAV a EDUin, který byl věnován problematice tělesných trestů na školách. K danému tématu jsem se vyjadřoval především z pozice výchovného poradce, který působil více než 20 let na gymnáziu. Protože se kulatého stolu účastnil rovněž právník, psycholog, zástupce ČŠI, ředitel ZŠ a další, logicky z diskuze vyplynuly požadavky na učitele při řešení konfliktních situací se žáky, samozřejmě i výchovné poradce a školní metodiky prevence sociálně patologických jevů nevyjímaje.

Jak dál ve výchovném poradenství
RNDr.
Stanislav
Adamec,
místopředseda AVP
Také se hovořilo o tom, jak těmto nepříjemným situacím předcházet a že v řadě případů je jednou z příčin selhání instituce, tedy školy, rozuměj učitele, poradce, preventisty. To má samozřejmě své logické opodstatnění, vždyť téměř na vše pamatují příslušné právní normy, počínaje školským zákonem a vyhláškami MŠMT konče. Tak jak je možné, že to nefunguje?
Nemohl jsem jinak, než se svých kolegů zastat a na jejich obranu přiblížit i situaci, ve které se zejména výchovní poradci na školách nacházejí, a zároveň nabídnout řešení tohoto nepříznivého stavu.
To ostatně souvisí i s mou činností v AVP, kdy hned od počátku jejího vzniku (2006) byla jedním z cílů této organizace péče nejen o profesionální růst výchovných poradců na základních a středních školách, ale vyvíjet i trvalé úsilí o zlepšení podmínek pro jejich práci. A protože jsem se setkal s příznivou odezvou nejen u kulatého stolu, ale také v auditoriu, rozhodl jsem se požádat o podporu těchto požadavků i profesní skupinu, která by nejen mohla, ba myslím, že i měla mít na zlepšení situace zájem, to jest ředitele škol.
Vlastní zkušenost s prací výchovného poradce (VP) mám z gymnázia, kde jsem měl podle stávající legislativy nárok na 3 hodiny z úvazku. Počty hodin z úvazku VP v závislosti na počtu žáků školy uvádí následující přehled: V základní a střední škole s počtem žáků:
-
do 150 žáků na školu se snižuje rozsah přímé pedagogické činnosti o 1 hodinu týdně
-
do 250 žáků na školu se snižuje rozsah přímé pedagogické činnosti o 2 hodiny týdně
-
do 550 žáků na školu se snižuje rozsah přímé pedagogické činnosti o 3 hodiny týdně
-
za každých dalších 300 žáků se snižuje úvazek o 1 hodinu
V práci VP na gymnáziu zabírá kariérové poradenství největší časový prostor a často zabírá více než 50% úvazku. K dalším činnostem VP patří péče o žáky se specifickými poruchami učení, zajištění vyšetření v PPP, konzultace s rodiči, spolupráce s ostatními učiteli při stanovení podpůrných opatření v jejich výuce. Dále péče o integrované žáky s inkluzivním vzděláváním, individuální studijní plán, častý kontakt s rodinami, spolupráce s pedagogickými asistenty - pokud na ně dostane škola finance, opět těsná spolupráce se všemi vyučujícími a třídními kolektivy, kde jsou integrovaní žáci. Časově náročná je i péče o žáky s prospěchovými problémy, pohovory plus kontrola přijatých opatření. VP se rovněž nevyhne řešení výchovných problémů s žáky a jejich rodiči, kázeňské přestupky, neomluvené hodiny apod. Měl by pečovat o žáky s nadáním a být k dispozici i kolegům, kteří mají problémy s kázní žáků při výuce ve svých hodinách nebo s nespolupracujícími rodiči. Formulace s využitím kondicionálu je v případě talentovaných žáků více než namístě. I když těch skutečně nadaných nejsou zrovna zástupy, čas na ně prakticky nezbývá a málokdy se stane, že by se domáhali svých práv, tak jak to dělají rodiče problémových či integrovaných žáků.
V současné době je ostře sledovaná problematika šikany. Zde musí VP diagnostikovat vztahy ve třídním kolektivu (časově velice náročné) a navrhnout opatření, které je nutno kontrolovat a pravidelně vyhodnocovat, má-li být tato intervence úspěšná. Časově náročná je i spolupráce s úřady. Myslím, že z výše uvedeného výčtu činností, které samozřejmě nejsou úplné, jasně vyplývá, že je není možné obsáhnout v dané hodinové dotaci. Navíc každý VP působí jako učitel 2 předmětů a musí se jim věnovat se stejným nasazením jako ostatní kolegové. Ba možná i s větším, protože by měl být i v tomto ohledu pro ostatní učitele vzorem. Vím, že řada VP na základních školách a na učilištích má práce s problémovými žáky daleko víc než na výběrové škole. Kromě inkluzivního vzdělávání bude asi rychle přibývat problematika s výukou cizinců jak na ZŠ, tak i na SŠ.
Z diskuze na četných setkáních s VP vyplynulo, že podstatným řešením této nepříznivé situace ve výchovném poradenství by bylo, kdyby se snížil úvazek VP o další 3 hodiny, přičemž by zůstalo zachované odstupňování podle počtu žáků ve škole, to znamená, že například úvazek pro VP na ZŠ i SŠ při 150 žácích ve škole by byl snížen o 4 hodiny.
S tímto požadavkem jsme se obraceli postupně na ministry školství, počínaje panem Liškou, Dobešem, Fialou a Chládkem, k nové paní ministryni se chystáme. Se všemi jsme se shodli na potřebě vytvořit pro VP lepší podmínky pro jejich stále náročnější práci a pro všechny ministry byl náš požadavek akceptovatelný. Samozřejmě že ne ihned, protože toto opatření by si vyžádalo cca 300 mil. Kč a to žádný z oslovených neměl po ruce. Nicméně jsme vždy odcházeli s příslibem, že při příštím rozpočtu bude vyvinuta snaha o nalezení potřebné částky. Bohužel jsme se se žádným „příštím“ nesetkali, neboť životnost ministrů MŠMT je v poslední době velice krátká, což je ke škodě nejen naší věci.
Jak postupně naše jednání probíhala a jak se postupně nabalovaly další povinnosti VP (především inkluzivní vzdělávání), tak jsme docházeli k názoru, že by ideálním řešením pro výchovného poradce byl statut zástupce ředitele, který by řešil nejen počet hodin v úvazku, ale i jeho postavení ve vedoucím týmu školy, ke kterému tak jako tak již patří. Tím by samozřejmě přebral na svá bedra ještě větší míru odpovědnosti, takže by řediteli ulevil v řadě oblastí - při jednání s rodiči žáků, úřady apod., kde by mohl mít za školu konečné slovo. I tento návrh byl počínaje panem ministrem Fialou přijat s odkazem na chystaný kariérní řád (KŘ). Jak se náš návrh vyvíjí v současné době, netuším. AVP neobdržela návrh KŘ k vyjádření a z dostupných informací víme, že návrh KŘ byl především z finančních důvodů zatím odložen.
Ve svém úsilí prosadit zlepšení podmínek pro práci VP budeme jako Asociace výchovných poradců samozřejmě pokračovat. Nicméně uvítáme každou podporu našich požadavků, ať už prostřednictvím příslušných asociací ředitelů škol, či přímo na MŠMT, či u zřizovatelů škol. Nevyřeší-li se tato kritická situace v přijatelném časovém horizontu, nezbude většině výchovných poradců než formálně dostát liteře vyhlášek MŠMT s tím, že efekt bude pramalý a situace v českém školství se rozhodně lepšit nebude.