Jak aplikovat metody vzdělávání zaměstnanců

Vydáno:

Úspěšná realizace vzdělávání zaměstnanců je podmíněna aplikací správné metody vzdělávání zaměstnanců na pracovišti nebo mimo pracoviště, kdy si zaměstnanci systematicky osvojují, prohlubují a zvyšují kvalifikaci pro vykonávání sjednané práce, dosahování požadovaného výkonu a rozvíjení žádoucí přizpůsobivosti změnám podmínek vykonávané práce a požadavků stávajícího zaměstnavatele.

Jak aplikovat metody vzdělávání zaměstnanců
Ing.
Martin
Šikýř
Ph. D.
odborný asistent, katedra personalistiky, fakulta podnikohospodářská, Vysoká škola ekonomická v Praze
METODA VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Metodou vzdělávání zaměstnanců se rozumí specifický postup realizace procesu vzdělávání zaměstnanců na pracovišti nebo mimo pracoviště, kdy si zaměstnanci systematicky osvojují, prohlubují a zvyšují kvalifikaci pro vykonávání sjednané práce, dosahování požadovaného výkonu a rozvíjení žádoucí přizpůsobivosti změnám podmínek vykonávané práce a požadavků stávajícího zaměstnavatele (Řízení školy č. 9/2011).
Podstatou aplikace jednotlivých metod vzdělávání zaměstnanců na pracovišti nebo mimo pracoviště je předávání a sdílení znalostí a dovedností v rámci
procesu komunikace
mezi zdrojem (školitelem) a příjemcem (zaměstnancem).
Proces komunikace mezi školitelem a zaměstnancem v průběhu vzdělávání na pracovišti nebo mimo pracoviště zahrnuje jednak
fázi přenosu, kdy dochází k předávání a sdílení znalostí a dovedností mezi školitelem a zaměstnancem, a jednak
fázi zpětné vazby,
kdy dochází k hodnocení úrovně osvojených znalostí a dovedností zaměstnance ze strany školitele.
Během fáze přenosu školitel převádí disponibilní znalosti a dovednosti prostřednictvím znaků určeného jazyka do podoby interpretovatelných dat, která předává zaměstnanci cestou zvolené metody vzdělávání na pracovišti nebo mimo pracoviště. Zaměstnanec interpretuje význam předávaných dat, čímž získává určitou
informaci
, kterou následným využitím přeměňuje ve vlastní
znalost
nebo
dovednost. K hodnocení dosažené úrovně znalostí a dovedností zaměstnance ze strany školitele slouží fáze zpětné vazby, kdy školitel posuzuje
hodnoticí informaci
o skutečné úrovni znalostí a dovedností zaměstnance.
Tyto buď potvrdí, že si zaměstnanec osvojil potřebné znalosti a dovednosti pro vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného výkonu, nebo vyvolá potřebu dalšího prohloubení nebo rozšíření stávajících znalostí a dovedností zaměstnance, aby mohl samostatně vykonávat sjednanou práci a dosahoval požadovaného výkonu.
Úspěch přitom závisí na aplikaci správné metody vzdělávání zaměstnanců na pracovišti nebo mimo pracoviště, stejně jako na schopnostech a motivaci školitele a zaměstnance účastnit se vzdělávání v organizaci.
Správnost zvolené metody vzdělávání zaměstnanců na pracovišti nebo mimo pracoviště se posuzuje s ohledem na potřebu vzdělávání, cíl vzdělávání, cílovou skupinu účastníků vzdělávání nebo organizační předpoklady vzdělávání.
VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ NA PRACOVIŠTI
Vzdělávání zaměstnanců na pracovišti se uskutečňuje převážně individuálně na běžném pracovišti zaměstnanců při výkonu sjednané práce. Mezi uplatňované metody
vzdělávání zaměstnanců na pracovišti
patří:
 
Instruktáž
při výkonu práce Zaměstnanec se učí pozorováním a napodobováním práce zkušeného školitele, který zaměstnanci předvádí výkon určité práce. Instruktáž je vhodná pro zaškolení a zaučení, kdy si zaměstnanec snadno a rychle osvojí znalosti a dovednosti nezbytné pro vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného výkonu.
 
Asistování
Zaměstnanec s nezbytnými znalostmi a dovednostmi asistuje při výkonu práce zkušenému školiteli, přitom si osvojuje stanovený pracovní postup a připravuje se k samostatnému výkonu sjednané práce. Spolupráce se školitelem umožňuje zaměstnanci dokonale zvládnout výkon sjednané práce, i když si zaměstnanec může osvojit i některé nevhodné pracovní návyky školitele.
 
Pověření úkolem
Školitel pověří zaměstnance splněním určitého úkolu a zaměstnanec musí prokázat schopnost aplikovat osvojené znalosti a dovednosti. Pověření úkolem vede zaměstnance k samostatnosti a odpovědnosti při vykonávání sjednané práce.
 
Rotace práce
Zaměstnanec se učí během postupného a dočasného přemísťování na jiná pracovní místa s jinými pracovními úkoly a jinými pracovními podmínkami v organizaci, příp. mimo organizaci. Rotace práce zvyšuje kvalifikaci a rozvíjí přizpůsobivost zaměstnance.
VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ MIMO PRACOVIŠTĚ
Vzdělávání zaměstnanců mimo pracovišti se uskutečňuje převážně hromadně mimo běžné pracoviště zaměstnanců v organizaci nebo mimo organizaci. Mezi
uplatňované metody vzdělávání zaměstnanců mimo pracoviště
patří:
 
Přednáška
Zaměstnanci se učí prostřednictvím výkladu školitele. Přednáška umožňuje snadno a rychle předat znalosti a dovednosti školitele zaměstnancům, ovšem jednostranný výklad školitele snižuje motivaci zaměstnanců k aktivnímu osvojování si předávaných znalostí a dovedností.
 
Seminář
Zaměstnanci se učí prostřednictvím výkladu školitele a diskuse se školitelem a ostatními účastníky. Seminář zvyšuje motivaci zaměstnanců k aktivnímu osvojování si předávaných a sdílených znalostí a dovedností.
 
Demonstrování
Školitel předvádí zaměstnancům určitý pracovní postup v modelových, příp. reálných pracovních podmínkách. Zaměstnanci si názorně osvojují nezbytné znalosti a dovednosti pro vykonávání sjednané práce.
 
Případová studie
Zaměstnanci se učí, když společně podle určitého zadání hledají možná řešení modelového nebo reálného problému. Řešení případových studií rozvíjí analytické a systémové myšlení zaměstnanců, podporuje jejich týmovou spolupráci.
 
Outdoor training
Zaměstnanci se učí formou sportovních aktivit ve volné přírodě, kdy bezprostředně využívají a rozvíjejí své přirozené schopnosti (analyzovat, rozhodovat, realizovat, plánovat, organizovat, vybírat, vést, hodnotit, komunikovat, koordinovat, kooperovat apod.), které následně snáze uplatňují na běžném pracovišti při výkonu sjednané práce.
Specifickou skupinou metod vzdělávání zaměstnanců jsou metody použitelné na pracovišti i mimo pracoviště (individuálně i skupinově). Příkladem takové metody je elektronické vzdělávání neboli
e-learning, což je
alternativní metoda vzdělávání s podporou informačních a komunikačních technologií, především multimediálních vzdělávacích programů dostupných prostřednictvím osobních počítačů a počítačových sítí.
Účinná aplikace uvedených metod vzdělávání zaměstnanců na pracovišti i mimo pracoviště vyžaduje průběžnou kontrolu dodržování plánu vzdělávání a průběžné hodnocení výsledků vzdělávání (Řízení školy č. 9/2011). Zvlášť důležité je posoudit skutečnou míru osvojení si nových znalostí a dovedností a jejich uplatnění při výkonu sjednané práce.
POUŽITÉ A DOPORUČENÉ ZDROJE
 
DVOŘÁKOVÁ, Z. a kol. Management lidských zdrojů. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2007. 485 s. ISBN 80-7179-893-2.
 
KOUBEK, J. Personální práce v malých a středních firmách. 3. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. 261 s. ISBN 978-80-247-2202-3.
 
VODÁK, J., KUCHARČÍKOVÁ, A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. 212 s. ISBN 978-80-247-1904-7.

Související dokumenty

Pracovní situace

Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
Co je to whistleblowing?
Odborová organizace
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Zvyšování psychické odolnosti pedagogů
Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Návštěva u lékaře
Nastavení strategie výuky na dálku
Individuální konzultace na půdě školy
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Rotační výuka – překážka v práci na straně zaměstnance
Provádění vstupních, periodických a dalších pracovnělékařských prohlídek po ukončení nouzového stavu
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole

Poradna

Výuka Aj
Absence učitelů - studium
FKSP a očkování
Prezenční porady
Úvazek školní jídelna
Přijetí dítěte zaměstnance do MŠ
Pracovnělékařské prohlídky
Zástupce ředitele
Ukončení předškolního vzdělávání
Asistenční pes
Výkaz práce
AG testy
Povinné předškolní vzdělávání
Zaměstnání malého rozsahu - učitel - týdenní úvazek 0,045 hodiny