Intelektové nadání bývá často danajským darem

Vydáno:

„Ve třídě mám pět dyslektiků, čtyři žáky s dysgrafií nebo dysortografií, jedno dítě s LMP, jednoho autistu a tři žáky s ADHD… O jejich handicapech ještě něco vím, v rámci možností a s pomocí asistenta zvládám, ale řekněte mi, co a jak mám dělat s těmi vyrušujícími, stále diskutujícími a zpochybňujícími, kterým to však pálí, mají IQ přes 130?“

Kdo je a jak se projevuje intelektově nadané dítě, tzv. MiND?
Mnoho z nás si pod pojmem „nadaný“ představí velmi specifické předpoklady. Že je to elitní značka, kterou klademe na vysoce výkonné děti, kterým jdou věci snadno. Věříme, že tímto je pro ně úspěch do značné míry zaručen.
Ale ne nutně.
Když je rodičům řečeno, že je jejich dítě intelektově nadané, nejprve si úlevně vydechnou, protože se dozvěděli, že jejich dítě je vlastně „extrémně chytré“. Zároveň je jim však řečeno, že jejich dítě má problémy s učením, jako např. dyslexii, nebo má sociálně-emoční potíže. Jak je to možné? Nejsou tyto „diagnózy“ v rozporu? Následně tedy zjistí, že kombinace mimořádného IQ a nějakého „handicapu“ může být škodlivá jak pro učení, tak pro duševní zdraví dítěte a že může mít neblahý dopad na jeho úspěch a spokojený život.
Nadání znamená, že mozek prostě funguje jinak – rychleji a intenzivněji. Zjednodušeně má takové MiND dítě v hlavě prostě „frmol“. Téměř neustále je zahlceno přílivem vjemů, informací, myšlenek a emocí. Přenosová rychlost nervové soustavy se pohybuje okolo 2 m/s. U MiND jedinců probíhá přenos vzruchů až o 0,05 m/s rychleji na jeden bod inteligenční škály. To znamená, že dítěti s IQ 140 běží senzorické, mentální a emoční procesy až dvakrát rychleji než dítěti s IQ 100. Není tedy divu, že je přecitlivělé, neklidné, hyperaktivní nebo naopak apatické. Jeho bouřlivé reakce jsou nepřiměřené jen zdánlivě – dokud si neuvědomíme, co se těmto dětem děje v hlavě. Vnitřní svět MiND dítěte může být mnohem větší, než samo umí vyjádřit a než si my umíme vůbec představit. Někdy pro něj proto může být složité umět fungovat v „normálním“ světě.

Související dokumenty

Pracovní situace

Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Změny vyhlášek související s poskytováním podpůrných opatření
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Dohled a BOZ
Komisionální zkouška žáka střední školy
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz