Inkluze je zrcadlem, které nám ukazuje, kde ještě máme v systému rezervy

Vydáno:

Mgr. Klára Šimáčková Laurenčíková je speciální pedagožka, momentálně působí na Ministerstvu zdravotnictví jako odborná garantka agendy dětského duševního zdraví. Vede Českou odbornou společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV), externě přednáší na katedře speciální pedagogiky Univerzity Karlovy a je předsedkyní vládního Výboru pro práva dítěte.

Inkluze je zrcadlem, které nám ukazuje, kde ještě máme v systému rezervy
Mgr.
Silvie
Pýchová
výkonná ředitelka SKAV a koordinátorka iniciativy Úspěch pro každého žáka
O jakou změnu jako Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání usilujete?
ČOSIV usiluje o to, aby se každé dítě mohlo vzdělávat ideálně ve své spádové škole. A aby zde mělo šanci zažít prostředí, které je plně funkční a dobře připravené. Takové prostředí, kde je opravdu každé dítě vítané, zažívá úspěch a naplňuje nejen svůj vzdělávací, ale celkově lidský potenciál. Chceme, aby učitelé byli již při vstupu do praxe dobře připraveni na přirozenou různorodost a pestrost naší společnosti i na skutečnost, že každé dítě je jedinečné a výjimečné. Na to, že každé dítě má své talenty, ale i specifika a potřeby. Žádné dvě děti ve třídě nikdy nejsou stejné, proto je potřeba, aby každý učitel ovládal pestrou paletu výukových metod. Měl by být připraven pružně přizpůsobovat výuku potřebám každého dítěte ve třídě. Je nutné brát ohled i na to, z jakého prostředí dítě do školy přichází. Děti vyrůstají v různých podmínkách a s různou mírou podpory. Ne všechny děti mají štěstí na stimulující prostředí a milující rodinu. Některé děti citově strádají nebo vyrůstají v násilných vztazích, jiné žijí v prostředí závislostí, bytové nouze či v extrémní chudobě. Další děti jsou sociálně, zdravotně, jazykově či kulturně znevýhodněné. A škola by pro všechny děti měla být bezpečným místem, prostředím podpory a respektu k individualitě a jedinečnosti. Pro učitele by měl být důležitý důraz nejen na rozvoj kognitivních znalostí a dovedností, ale také neméně důležitých emočních a sociálních dovedností, které mají přímý vliv na životní spokojenost v dětském věku i v dospělosti. Zasazujeme se také o to, aby děti chodily do školy rády. Aby učení v českých školách bylo pro ně atraktivní a smysluplné. A aby bylo propojené se život

Související dokumenty

Pracovní situace

Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Změny vyhlášek související s poskytováním podpůrných opatření
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
MŠMT finančně podporuje učitele základních škol, kteří se věnují nadaným žákům
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Školy s rozšířenou výukou
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Individuální vzdělávací plán
Zařazení dítěte do přípravného stupně základní školy speciální
Školní psycholog na střední škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Kdo je výchovný poradce

Poradna

Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí