ICT ve škole - Patří sociální sítě do školy?, 2. část

Vydáno: 10 minut čtení

V minulém čísle jsme si odpověděli na otázku, zda má školu zajímat svět sociálních sítí a jak se k němu postavit. V tomto pokračování článku bych rád téma uzavřel pohledem na možný obsah hodin se zapojením ICT. Shrnul bych také některé postřehy z diskusí k tématu sociálních sítí ve škole a poukázal bych na souvislosti používání sociálních sítí pro školy připravující se na výzvy 21. století (upozorním na nástroj Profil Škola21).

ICT ve škole – Patří sociální sítě do školy? (2)
Mgr.
Petr
Naske
 
předseda Jednoty školských informatiků
K tématu sociálních sítí ve výuce existuje velké množství článků (seznam vybraných je na konci příspěvku).
Při diskusích o inovaci Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání se objevují oprávněné názory, že využití a informování o Web 2.0 aplikacích a sociálních sítích by se
mělo objevit ve výuce na školách již od nejútlejšího věku.
Na druhou stranu málo probíhají diskuse o tom, že typy aplikací, které používáme jako dospělí a chceme je přiblížit dětem, by měly existovat ve formě vhodné pro děti, s jednodušším ovládáním.
Bohužel nemáme internet pro děti a speciální sociální sítě pouze pro děti. Navíc u online služeb nabízejících principy sdílení bývá věk pro registraci nastaven na 13 let, bohužel z povahy služby nelze vždy žádat souhlas rodičů k vytvoření účtu dítěte. Proto
škola musí k zapojení těchto aktivit do výuky přistupovat velice obezřetně,
vždy si jasně pojmenovat cíl výuky a jemu podřídit nástroje, které se online využijí. Například online služby
ETWINNING nabízejí specifické místo pro komunikaci učitelů a žáků v mezinárodních projektech spolupráce.
Důraz na bezpečnost této online komunikace je jedním z důvodů, proč se používání těchto nástrojů v projektech doporučuje.
Základní stavební kameny výukových hodin zaměřených na příkladné používání internetu obecně by tedy měly směřovat k
prevenci rizikového chování na internetu,
objevování služeb, které mohou být přínosem pro
kreativní využití počítače obecně a v propojení s jinými předměty
ve škole i pro osobní život žáka. V neposlední řadě by tedy měla výuka s využitím internetu nabízet pozitivní
příklady komunikace, efektivního sdílení zdrojů a informací.
Vhodné je také ukazovat cesty, jak lze efektivně
řešit různé problémy
za pomoci informačních technologií.
Prevence není nikdy dost a měla by probíhat ve
spolupráci s rodiči.
Většinou jsou projekty k prevenci rizikového chování na internetu zaměřeny úzce na
kyberšikanu
či podobné fenomény.
Problematika by však měla být pojímána šířeji
– s ohledem na dopad online technologií obecně – dodržování autorského zákona, etiketa online komunikace, správné nakládání s online zdroji, porovnávání informace zjištěné online s nějakým tištěným médiem a další dovednosti. Náměty na používání internetu a počítače jako nástroje pro kreativní informatiku lze nalézt v mnoha metodikách – pro učitele je velice těžké na všechny trendy ICT reagovat, rozhodně nelze očekávat, že vždy budou všichni učitelé stejně informovaní jako žáci. Na druhou stranu jim můžeme nabídnout roli vnímavého průvodce a facilitátora mezi světem „starým“ a „novým“.
A proč je nutné žáky vést k rozumnému používání internetu a sociálních sítí?
Každé dítě rádo objevuje svět a internet mu nabízí mnoho možností, jak rychle získat informaci, fotku či video, které chce. Asi se shodneme, že výuka postojů v oblasti „toto je/není vhodné, rozumné“ musí začít v rodině, škola může nabídnout spolupráci a konzultaci k rozumnému využití počítače i tam.
Ve školách působí také ICT metodici,
kteří mají potenciál předat ve spolupráci s výchovným poradcem základní příklady dobré praxe i do rodin. Rodina pak může nabídnout své ratolesti jasná pravidla používání počítače i internetu. Co dělat v případě, nabídne-li vyhledávač nevhodný obsah či reklamu, přijde-li nevhodný email, hoax či spam, je-li dítě na sociální síti kontaktováno někým cizím.
Veškerá tato prevence patří již na první stupeň základní školy
a nelze prevenci takového rizikového chování oddělit od toho, abychom dětem také neukázali pozitivní dopad technologií na lidský život.
INTERNET VE ŠKOLE POHLEDEM PROFILU ŠKOLA21
Pro shrnující
přehled role internetu a sociálních sítí
ve výuce bych rád použil struktury
Profilu Školy21.
Pro neznalé Profilu Školy21 je v rámečku uveden jeho hlavní účel a výhody jeho využití v autoevaluaci školy. Na stránkách portálu RVP si lze také pročíst zprávu z analytického zpracování dat od škol, které již profil vyplnily. Zprávu zpracoval tým NÚV/VÚP
Profil Škola21 je autoevaluační nástroj, který pomůže škole nastoupit cestu proměny do podoby moderní organizace připravující žáky na život v 21. století.
Principy proměny jsou obecně platné pro každou změnu činností libovolné organizace. Proto každý, kdo bude chtít tento nástroj uplatnit, musí počítat se změnami, které budou mít dopad na život celé školy. Rovněž je nutné pochopit vliv, který má rozvoj moderních technologií na vývoj celé společnosti.
Nemá smysl, aby se tento nástroj pokoušel použít někdo, kdo je přesvědčen, že úkolem školy je ctít tradiční hodnoty a používat výhradně osvědčené postupy.
Takový přístup vede k restriktivním opatřením, které brání skutečnému výukovému využití moderních technologií, a jeho důsledkem je cesta k odlišným cílům, než jaké
Profil Škola21
předpokládá.
Ten, kdo si uvědomuje, že technologie dnes významným způsobem ovlivňují celou společnost, nutně musí dospět k přesvědčení, že školství nelze z tohoto procesu vyjímat.
Skutečnost je taková, že dochází k
posunu výukových cílů školy od faktických znalostí k funkční gramotnosti,
jejíž nedílnou součástí je
gramotnost informační.
Má-li na výstupu být absolvent schopný plného funkčního uplatnění v prostředí soustavného praktického využití moderních technologií, je zcela nezbytné, aby tyto technické prostředky byly odpovídajícím způsobem implementovány i do výuky.
Technologie ovlivňují nejen společnost, ale i vlastní výukový proces. S jejich pomocí lze učit jinak – a mnohdy i lépe. Konečný výsledek je přitom závislý daleko více na učitelích než na technologiích.
Jisté ovšem je, že dobrý učitel s technologiemi dosáhne lepších výsledků než dobrý učitel bez technologií.
Profil Škola21 je tu právě pro ty školní kolektivy, které se dobrovolně rozhodnou nastoupit cestu inovačních změn, akcelerovaných zaváděním ICT do všech oblastí chodu školy.
(Citováno dle stránky http://skola21.rvp.cz/)
Jak do cesty za lepším Profilem Školy21 zapadají sociální sítě? V rovině
řízení a plánování
je jistě možné používat sdílení a sociální sítě pro potřeby celých pedagogických sborů, případně předmětových komisí. Velký potenciál je zde v
propojování odborníků/učitelů v rámci jedné aprobace či podobných zájmů mezi školami.
Ve výuce je jistě možné zejména žáky středních škol vést k možnosti „síťovat se“ s vrstevníky na základě odbornosti a zájmu o konkrétní předměty. Zajímavé vztahy navázané na meziškolních akcích – turnaje, soutěže, výměny zkušeností – se dají utužovat pomocí online sdílení témat a nápadů.
Sociální sítě a online komunikace nabízejí velký
potenciál pro překlenutí propasti u žáků, kteří se nemohou z různých důvodů výuky účastnit
(jsou v zahraničí nebo mají zdravotní hendikep). Samotní žáci mohou pak potenciál online prostředí využít jak pro vybudování svého vlastního osobního vzdělávacího prostředí (tématu se soustavně věnuje pan Brdička ve svých článcích na Spomocníkovi), tak mohou i sdílet informace, které pomůžou spolužákům se specifickými potřebami.
V rámci pozice
ICT ve školním vzdělávacím programu
je vhodné ve škole pracovat na sdíleném pojetí toho, jak učitelský sbor vnímá přínos technologií do výuky – bez ohledu na nejrůznější předsudky.
Svou roli zde může zastat koordinátor tvorby ŠVP společně s ICT metodikem tak, aby vznikla sdílená představa o prioritách zapojování ICT do předmětů, kde se to nabízí.
Sociální sítě zde mohou plnit roli legálního nástroje.
Objevování potenciálu online sdílení a sociálních sítí pro účely výuky je jistě proces, který se ve škole nestane ze dne na den – chce to svůj čas, trpělivost a metodickou podporu všem zúčastněným.
Samotní učitelé mohou sociální sítě využívat hojně při svém
profesním rozvoji.
Učitel tím získává sebedůvěru, která ho opravňuje s rozvahou reagovat na události, které se kolem sociálních sítí dějí mezi žáky. Velký potenciál mají sociální sítě právě při sdílení tipů do výuky. Nabízím zde několik svých vyzkoušených aktivit.
1.
Práce s online dokumentem
Celá třída společně vytváří seznam věcí na školní výlet nebo sbírku oblíbených odkazů na internetu. S žáky šesté třídy jsme využili možnosti online sdíleného dokumentu k tomu, abychom během 20 minut našli každý jednu informaci, vložili ji na jedno místo a pak o společně vytvořeném dokumentu diskutovali. Se stejnou logikou s žáky vytváříme své vlastní online testy pomocí formulářů.
2.
WEBQUEST
Kdysi jsem vytvářel WEBQUEST o volbě další kariérní cesty, materiál jsem využil i s žáky na odborném učilišti. V dnešní době sdílení a sociálních sítí by bylo možné celý nápad inovovat a přenést do prostředí online sdílení a sociální sítě
3.
Použili jsme s partnerskou školou v rámci Etwinning a Comenius projektu skupinu na Facebooku jako stránku, kde se zapojení žáci v projektu mohli „bavit“ po skončení vzájemné
výměny mezi školami.
Vše v angličtině jako základním jazyce mezinárodního projektu.
Nejen v diskusním fóru Jednoty školských informatiků či na portálu rvp.cz Vás zvu k diskusi o tom, jak právě Vaše škola sociální sítě a práci s internetem zapojuje do výuky informatiky i neinformatických předmětů. Své názory můžete zasílat také na
rizeniskoly@wkcr.cz.
DALŠÍ ČLÁNKY K TÉMATU SOCIÁLNÍ SÍTĚ A INTERNET VE VÝUCE
 
BRDIČKA, B. Donedávna nemyslitelné je dnes běžné!
Spomocník.
12. 01. 2010 [cit. 2012-07-07]. Dostupné z: http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2422.
 
BRDIČKA, B. Bude se jednou vzdělávání odehrávat na Facebooku?
Metodický portál: Články
[online]. 06. 10. 2011 [cit. 2012-07-07]. ISSN 1802-4785. Dostupné z: http://spomocnik.rvp.cz/clanek/13955/BUDE-SEJEDNOUVZDELAVANI-ODEHRAVAT-NAFACEBOOKU.html.
 
ČERNÁ, M. Úvod do problematiky sociálních sítí.
Metodický portál: Články
[online]. 29. 02. 2012 [cit. 2012-07-07]. ISSN 1802-4785. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/15075/UVOD-DOPROBLEMATIKYSOCIALNICH-SITI.html.
 
JANEČKOVÁ, K. V jakém věku je vhodné mít účet na Facebooku?
Metodický portál: Články
[online]. 12. 12. 2011 [cit. 2012-07-07]. ISSN 1802-4785. Dostupné z: http://spomocnik.rvp.cz/clanek/14747/V-JAKEMVEKUJE-VHODNE-MIT-UCET-NA-FACEBOOKU.html.
 
KOREŠ, J. Konkrétní využití Facebooku - stránky semináře.
Metodický portál: Články
[online]. 26. 04. 2012 [cit. 2012-07-07]. ISSN 1802-4785. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/15389/KONKRETNIVYUZITIFACEBOOKU--STRANKY-SEMINARE.html.