Cílem článku je shrnout základní momenty hodnocení výsledků vzdělávání žáka základní školy nebo střední školy v průběhu hlavních prázdnin, a to hodnocení v náhradním termínu, komisionálního přezkoušení žáka v případě pochybností o správnosti hodnocení žáka na vysvědčení a komisionální opravné zkoušky. V článku jsou porovnána pravidla „standardně“ stanovená školským zákonem a prováděcími vyhláškami a pravidla vyhlášky č. 211/2020 Sb., o hodnocení výsledků vzdělávání žáků ve druhém pololetí školního roku 2019/2020.
Hodnocení výsledků vzdělávání žáka v době hlavních prázdnin
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialistka na školskou legislativu, www.monikapuskinova.cz
Podklady pro hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení
K případům, kdy jsou výsledky vzdělávání žáka hodnoceny v době hlavních prázdnin, patří i hodnocení žáka za druhé pololetí školního roku v náhradním termínu.
Je zřejmé, že uvedené hodnocení navazuje na pravidla určující, kdy, za jakých podmínek je žák hodnocen, resp. nehodnocen z určitého předmětu na vysvědčení.
Při „standardním“ průběhu školního roku a použití školního řádu
*
se na vysvědčení za druhé pololetí hodnotí pouze výkony realizované ve druhém pololetí školního roku a
*
zjišťuje, zda může být žák hodnocen na vysvědčení určitým stupněm prospěchu (nebo odpovídajícím slovním vyjádřením), na základě toho, zda žák splnil, nebo nesplnil podmínky hodnocení stanovené školním řádem (např. minimální počet známek, počet známek z ústních zkoušek, zpracování prezentace atd.).
Tato pravidla stanovená školním řádem vycházejí z § 30 odst. 2, § 51 odst. 1 a § 69 odst. 1 školského zákona, § 14 odst. 2 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, v platném znění, a § 4 vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, v platném znění.
Mimořádný průběh druhého pololetí školního roku 2019/2020 reflektuje vyhláška č. 211/2020 Sb., která stanoví širší rozsah výkonů žáka nebo skutečností, ze kterých hodnocení žáka vychází, případně podpůrně vychází. Tím se zmenšuje pravděpodobnost toho, že žák bude na vysvědčení z určitého předmětu za druhé pololetí „nehodnocen(a)“.
Konkrétně to znamená následující: V § 1 odst. 1 písm. b) a c) vyhlášky č. 211/2020 Sb. se stanoví, že hodnocení vychází z výkonů, které školní řád standardně nepředjímá (např. podklady získané při vzdělávání na dálku), a hodnocení probíhá způsobem, který školní řád neupravuje (hodnocení vychází „podpůrně“ z určitých podkladů).
Vyhláška č. 211/2020 Sb.
§ 1
V základním vzdělávání, středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři vychází hodnocení výsledků vzdělává