Grantový projekt "Zvýšení jazykových a manažerských kompetencí vedoucích pracovníků škol a školských zařízení Středočeského kraje"

Vydáno:

Výše uvedený projekt, jehož zkrácený pracovní název zněl „Manažerská angličtina“, realizoval Vzdělávací institut Středočeského kraje (VISK) v období duben 2013 - prosinec 2014. Projekt byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Hlavním manažerem projektu byl Mgr. Jiří Holý, ředitel VISK, a dále se na organizaci spolupodíleli další členové týmu zmíněného vzdělávacího institutu.

Grantový projekt „Zvýšení jazykových a manažerských kompetencí vedoucích pracovníků škol a školských zařízení Středočeského kraje“
Bc.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Maršovice
Projekt, který trval téměř dva roky, měl tři hlavní cíle:
1)
Podpora jazykových kompetencí vedoucích pracovníků škol a ŠZ jako předpokladu pro osobnostní rozvoj a další rozvoj řídicích kompetencí v mezinárodním kontextu.
2)
Získání nových poznatků a kontaktů a posílení dovedností, které umožní vedoucím pracovníkům efektivněji řídit nejen oblast mezinárodní spolupráce, ale především celý výchovně-vzdělávací proces.
3)
Podpora rozvoje kompetencí účastníků vzdělávaní v oblasti moderních ICT technologií při realizaci projektových vzdělávacích aktivit s důrazem na distanční e-learningový kurz s využitím výukového prostředí Moodle.
Projekt byl členěn na tři samostatné části a obsahoval tři klíčové aktivity:
I.
Intenzivní jazykový kurz AJ
II.
Distanční e-learningový kurz
III.
Odborná zahraniční stáž ve Velké Británii
O grantový projekt byl ze strany vedení škol a ŠZ mimořádný zájem, poptávka vysoce převýšila nabídku. Každý přihlášený ředitel nebo zástupce ředitele si mohl vybrat kteroukoliv nabízenou klíčovou aktivitu, ale také se mohl dle svého zájmu přihlásit na všechny tři. Považuji za důležité zmínit, že všechny klíčové aktivity probíhaly po stránce metodické, odborné i organizační na velmi vysoké úrovni.
I.
Intenzivní jazykový kurz AJ byl nastaven tak, že každý přihlášený ředitel měl přiděleného svého osobního lektora AJ, který za ním dojížděl do školy, kde pracoval. Výhodou bylo, že výuku AJ mohl lektor přizpůsobit individuálním možnostem a znalostem každého jednotlivého vedoucího pracovníka. Podmínkou bylo, že každý přihlášený ředitel musel v této projektové části absolvovat 90 hodin výuky v rozsahu 3-4 výukových hodin týdně, což předpokládalo zvýšení jeho jazykové úrovně minimálně o jeden stupeň. Stupeň jazykové úrovně u každého ředitele byl před začátkem kurzu a po jeho ukončení vyhodnocen testem. Jazykový kurz probíhal v termínech: duben-prosinec 2013 a leden-září 2014 a bylo podpořeno 2 x 40 vedoucích pracovníků.
II.
Distanční e-learningový kurz AJ byl určen pro ředitele, kteří anglický jazyk uživatelsky ovládají a potřebují si zdokonalit anglickou komunikaci a slovní zásobu v oblasti řízení, především řízení ve vzdělávání. Tento kurz byl realizován prostřednictvím internetu v příslušném kurzu na Moodle VISK, kdy účastníci pracovali distančními metodami v menších studijních skupinách pod vedením tutorů.
E-learningový kurz v rozsahu 40 hodin byl rozdělen do 5 lekcí s následujícími tématy:
-
Základy managementu v AJ
-
Český vzdělávací systém
-
Vzdělávací systém Velké Británie
-
Vzdělávání řídících pracovníků ve školství a evropská spolupráce škol
-
Public relations ve školské praxi
Hlavními výstupy a úkoly účastníků kurzu byly:
-
Srovnání vzdělávacích systémů ČR a VB (společné jevy a trendy, přednosti a rizika obou systémů)
-
Popis současného systému vzdělávání řídících pracovníků v ČR
-
Reprezentativní prezentace vlastní školy v angličtině (s využitím ICT)
Z výše uvedeného je patrné, že vedoucí pracovníci, kteří se účastnili e-learningového kurzu, získávali a rozvíjeli si odbornou slovní zásobu v angličtině z oblasti řízení vzdělávání a školského managementu, osvojili si poznatky z obecného managementu a z řízení vzdělávání v ČR i v evropském kontextu. Dále si zdokonalili své ICT kompetence, jež využili mimo jiné také k přípravě prezentace vlastní školy v angličtině.
Tato distanční část se uskutečnila v obdobích leden-únor 2014 a září-říjen 2014. Celkem bylo podpořeno 2 x 40 vedoucích pracovníků.
III.
Odborná zahraniční stáž ve Velké Británii byla určena pro ředitele, kteří chtěli své jazykové znalosti a odborné dovednosti z oblasti řízení posílit o možnost mezinárodních kontaktů a spolupráce. Obsah stáže byl zaměřen na získávání poznatků a praktických zkušeností z řízení vzdělávání a školství a z řízení pedagogického procesu navštívených škol a školských zařízení ve Velké Británii. Britské školy, na kterých se stáže konaly, byly vybrány tak, aby v rámci možností obou vzdělávacích systémů odpovídaly svým druhem a stupněm vzdělávání školám zúčastněných vedoucích pracovníků ČR.
PRŮBĚH STÁŽE
Jak jsem již zmínila v začátku příspěvku, všechny tři části projektu byly organizátory zajištěny na velmi vysoké úrovni. Troufám si však tvrdit, že poslední klíčová aktivita -Odborná zahraniční stáž ve Velké Británii, byla pro všechny zúčastněné vedoucí pracovníky škol a školských zařízení nejzajímavější. Z tohoto důvodu, myslím, zasluhuje popis jejího průběhu více pozornosti.
Před výjezdem do Velké Británie uspořádalo vedení VISK informativní seminář ke konání stáže. Všichni účastníci se dověděli důležité a podrobné pokyny k připravované stáži a obdrželi soubor úkolů, které měli plnit během stáže, a formulář pro Záznam ze zahraniční stáže.
Mezi úkoly každého účastníka stáže patřilo:
-
Připravit si představení účastníka a prezentace vlastní školy v anglickém jazyce v PowerPointu
-
Připravit si otázky minimálně v rozsahu úkolů formulovaných v Záznamu z odborné zahraniční stáže pro komunikaci na školách
-
Zpracování Záznamu z odborné zahraniční stáže v anglickém jazyce - s využitím poznatků získaných v navštívených britských školách.
Zahraniční stáž se konala opět ve dvou termínech - březen 2014 a listopad 2014 na jihu Velké Británie v městečku Bournemouth. Doprava byla zajištěna letecky z Prahy do Londýna a zpět, poté přímou autobusovou linkou do Bournemouthu a zpět. Stáže se zúčastnilo 2 x 40 vedoucích pracovníků.
První pobytový den byl zástupci britského školství představen českým vedoucím pracovníkům britský vzdělávací systém. Prezentace byla velmi zajímavá a z řad českých ředitelů vyplynula řada dotazů. Před samotnými návštěvami britských škol byli účastníci rozděleni do tří skupin zhruba po 13 účastnících, přičemž každá skupina v průběhu týdenní stáže navštěvovala dvě různé školy. Na začátku návštěvy každé školy uvítal české vedoucí pracovníky ředitel tamní školy a seznámil je s druhem a typem školy a jejím místem v britském vzdělávacím systému. Následovala prohlídka školy a představení vzdělávacího programu školy. Ředitelé škol vysvětlovali systém řízení dané školy, organizaci a řízení pedagogického procesu. Čeští ředitelé měli možnost pozorovat výuku v různých třídách, individuální práci učitelů se žáky, hovořili s řediteli, zástupci, učiteli a žáky každé navštívené školy. Diskuze s pedagogickými pracovníky se dotkla také dalšího vzdělávání pedagogů britské školy a výsledků a úspěšnosti žáků britské školy. Velmi příjemně působilo zázemí s malým občerstvením, jehož se na školách českým účastníkům dostalo.
Navštívené školy ve Velké Británii
Během odborné stáže navštívili čeští ředitelé a zástupci několik základních a středních škol.
Základní školy (věk žáků 4-11 let)
-
Moordown St John's (Head Teacher Mr Peter Herbert)
-
Pokesdown Primary (Head Teacher Mrs Viv Arkell)
-
Bournemouth Collegiate School (Head Teacher Mr Stuart Palmer)
Střední školy
-
Avonbourne College (věk 11-16 let, škola pro dívky, 16-18 let dívky a chlapci), (Executive Head Teacher Mrs Godfrey-Phaure)
-
The Bishop of Winchester Academy (věk 11-16 let, dívky a chlapci), (Head Teacher Mr Paul McKeown)
-
The Bournemouth & Poole college (Head Teacher Mrs Joanne Brickell)
Ředitelé i další pedagogičtí pracovníci navštívených škol projevili velkou ochotu a vstřícnost ke vzájemným diskuzím s českými kolegy v průběhu trvání celé stáže, a umožnili tak účastníkům stáže hlouběji poznat britské školství.
V závěru stáže proběhla evaluace, sumarizace poznatků získaných v britských školách a společná diskuze českých vedoucích pracovníků s představiteli britského školství.