Globální fórum ve vzdělávání 2015

Vydáno:

E2 Global Educator Exchange Event - Globální fórum učitelů je unikátní událostí na poli celosvětového vzdělávání. Setkávají se zde inovativní učitelé a vývojoví pracovníci Microsoft, kteří tu mají možnost spolupracovat, vytvářet a sdílet zkušenosti, jak využívat technologie ve výuce způsobem, který naplňuje požadavky na moderní vzdělávání v 21. století. Letošní, v pořadí desáté fórum se uskutečnilo v americkém Redmondu 28. dubna až 1. května 2015 a za Českou republiku se ho zúčastnila pětičlenná reprezentace.

Globální fórum ve vzdělávání 2015
PhDr.
Jan
Voda
Ph. D.
Microsoft Innovative Educator Expert; ředitel ZŠ Magic Hill, Říčany
Když se řekne Microsoft,lidem se automaticky vybaví Windows a Office Word, Excel, PowerPoint, které většina z nás dnes a denně používá doma nebo v práci. Microsoft je nepochybně lídrem ve světě technologických inovací, současně je - což si už ne každý dá do přímé spojitosti - významným
globálním hráčem v oblasti vzdělávání.
(Podle údajů společnosti používá produkty Microsoft 207 milionů žáků a 12 milionů vzdělavatelů ve 240 zemích světa; počet lidí v síti Microsoft Educator Network se udává okolo 1,45 milionu. A tato čísla každoročně narůstají.) Současně asi nikdo nepochybuje, že právě technologie mají zásadní
vliv na transformaci vzdělávacího procesu.
Microsoft financuje program ITL - Innovative Teaching and Learning, víceletý globální výzkum, který přezkoumává a navrhuje možnosti, jež podporují přeměnu výukových postupů s primárním záměrem zvyšovat vzdělávací výsledky žáků napříč všemi zeměmi. Za tímto účelem sdružuje celosvětovou
komunitu učitelů expertů
(MIE - Microsoft Innovative Educator Experts), společenství „vizionářů“, kteří usilují o kvalitativně lepší učení žáků s pomocí technologií a již prošlapávají cesty svým kolegům.
STATEČNOST JAKO TÉMA ROKU 2015
Na letošní Globální fórum sezval Microsoft do USA do státu Washington, kde je situováno ústředí firmy, 250 těchto učitelů expertů z 87 zemí světa. (Čtenáře by mohlo zajímat, že předloňské fórum se konalo v Praze.) Ústředním tématem čtyřdenního setkání, které vyhlásil Microsoft viceprezident pro celosvětové vzdělávání
Anthony Salcito
, byla
statečnost
(odvaha, udatnost, bravery). Osobní statečnost - vyjádřeno jeho slovy - vyzývá člověka, aby od sebe denně očekával více, aby vystoupil ze své zóny pohodlí, začal přemýšlet jinak. Tímto svým jednáním současně inspiruje ostatní, aby ho následovali, čímž vzrůstá naděje, že změny ve vzdělávání nakonec dojdou uskutečnění. Na úvodní přednášce byl prezentován akronym BRAVERY, který vyjadřuje klíčové stavební kameny statečnosti (překlad do češtiny pochopitelně neodpovídá jednotlivým písmenům a nevyznívá bohužel tak poeticky):
 
B
eing comfortable asking for help.
Neostýchejte se požádat o pomoc. To je jediná cesta, jak vytrvat v učení, zakoušet nové věci a nakonec řídit změnu.
 
R
esponding to data.
Postavte se k faktům čelem. Proniknutí do podstaty věcí je základem pro odvážná, avšak současně informovaná rozhodnutí.
 
A
lways expecting more from your students.
Vždy očekávejte od svých žáků více. Nedovolte jim pohovět si / / usadit se - veďte je ke stále vyššímu výkonu.
 
V
isualizing future success.
Držte se představy budoucího úspěchu. Mějte před očima obraz toho, kam chcete dojít, a tento obraz vám pomůže najít si nejlepší možnou cestu, jak se tam dostat.
 
E
njoying the journey.
Radujte se z cesty. Pokud jste v dobrém rozpoložení, budete mezi svými žáky šířit optimismus a dobrou pohodu.
 
R
eaching for impact.
Usilujte o účinek. Vrhněte se do reálných změn ve třídě i mimo ni.
 
Y
ou are great, and also have a responsibility to share
. Jste skvělí a je vaší odpovědností to sdílet s ostatními. Učitelé jsou hrdinové a sdílení nejlepších zkušeností pomůže nám všem v růstu.
Síla těchto slov byla ztělesněna druhý den přítomností a vystoupením pákistánského aktivisty
Ziauddina Yousafzaie
, obhájce lidských práv a zvláštního poradce OSN. V době, kdy Taliban zavíral pákistánské školy, Yousafzai se postavil na odpor otevřením své vlastní školy. Jeho dcera Malala Yousafzai je známa jako nejmladší kandidátka na Nobelovu cenu za mír, na kterou byla navržena za prosazování práva žen na vzdělávání.
Program Globálního fóra
Vlastní organizace Globálního fóra byla soustředěna okolo několika klíčových aktivit, Tech TeachMeet, Technology Showcase, Educator-Led Training a Global Educator Challenge.
Dopolední
Tech TeachMeet
probíhalo jako obrovský veletrh vzdělávacích inspirací a nápadů, kdy každý účastník u svého počítače prezentoval ostatním výukovou aktivitu, kterou ověřoval se svými žáky ve své hodině, založenou na inovativním využití Microsoft technologií. (Video dokumentující tuto aktivitu bylo základem pro nominaci na Globální fórum.) Bylo mimořádně podnětné získávat doslova z první ruky originální řešení, jak integrovat produkty Microsoft do vzdělávání ve formě cílevědomě rozvíjející dovednosti pro 21. století. (21CLD -
dovednosti pro 21. století
představují výzkumně ověřený soubor šesti kompetencí, které jsou vzhledem ke své univerzalitě nadčasové: spolupráce, budování a formování znalostí, sebeřízení, řešení problémů, využívání ICT a pokročilá komunikace.)
Educator-Led Training
byla nabídka šesti hodinových workshopů vedených zkušenými učiteli, kteří účastníkům, tedy svým kolegům učitelům představovali využití nejnovějších vzdělávacích produktů Microsoft: Office 365, Office Mix, OneNote, Minecraft, Skype in the Classroom a Sway. Přínosné na workshopech bylo zejména to, že přednášeli učitelé z praxe angažovanému publiku, čili výsledkem byly vášnivé odborné diskuze.
Technology Showcase
bylo průběžnou příležitostí vyzkoušet si demoverze nejnovějších vzdělávacích produktů.
Vyvrcholením ovšem byla
Global Educator Challenge
koncipovaná jako soutěž, v níž byli účastníci rozděleni do 41 mezinárodně složených pracovních týmů, které měly za úkol zpracovat během tří dnů Globálního fóra výukový projekt na téma Statečnost - odvaha - leadership. Jednotlivé projekty byly veřejně prezentovány a obhajovány před porotou podle řady kritérií. I při této aktivitě bylo smyslem jitření kreativity účastníků, a především
společné sdílení nápadů
- proto je fórum označováno mocninou E2. Právě důsledně uplatňovaný princip kolektivního sdílení byl zárukou, že žádná inspirativní myšlenka nezapadla, naopak iniciovala celý řetěz dalšího přemýšlení a rezonovala v myslích několika stovek lidí. Je potěšitelné, že cenu v kategorii
Best Achievement - Runner up
si odvezla skupina, v níž byla zastoupená i Česká republika.
Jak patrno, program fóra byl nabitý inovacemi a zprostředkoval účastníkům neopakovatelný profesní zážitek. Ten vyvrcholil vystoupením generálního ředitele Microsoft (CEO) Satyi Nadelly.
Přijet na Globální fórum bylo pro mě stejně úžasnou událostí, jako když Kryštof Kolumbus stanul u břehů Ameriky - jednoduše jsem objevil nový svět...
ZDROJE
 
https://www.educatornetwork.com/Sites/Educators//Index (webové stránky Microsoft Educator Network -anglicky)
 
www.facebook.com/partneri (reportáž z Globálního fóra na Facebooku - česky)