Global Teacher Prize Czech Republic

Vydáno:

Motto: Naši budoucnost spoluvytváří kvalitní vzdělávání a o něm rozhodují kvalitní učitelé. Od 1. ledna do 25. března je možné nominovat kandidáta a přihlásit se do prvního ročníku ceny Global Teacher Prize Czech Republic (GTP CR). Cena je určena pro všechny učitele základních a středních škol a jejím cílem je ocenit a podpořit kvalitní a inspirativní učitele, motivovat současné i budoucí pedagogy k výkonu jejich profese a v neposlední řadě napomoci zvýšení prestiže učitelského povolání mezi českou veřejností.

 

Global Teacher Prize Czech Republic
Mgr.
Hana
Matoušů,
koordinátorka ceny GTP CR
Ocenění GTP CR organizuje obecně prospěšná společnost EDUin. Podnětem k jejímu pořádání je současná neutěšená situace v českém školství - především neadekvátní postavení a ohodnocení českých učitelů a nedostatečná prestiž učitelského povolání obecně. Cena má podpořit činnost kvalitních pedagogů a zároveň sloužit jako ukázka dobré praxe. Klíčem k výběru kandidátů je jejich odbornost, pedagogické schopnosti, ale také mimoškolní aktivity, angažovanost a zapojení se do učitelské komunity.
Cena GTP CR je národní variantou mezinárodního ocenění Global Teacher Prize.
Global Teacher Prize
Global Teacher Prize (GTP) je ocenění, které se již čtvrtým rokem uděluje mimořádným učitelům planety. Důraz při výběru těch nejlepších je kladen nejen na odbornost, ale také angažovanost, zaujetí, mimoškolní aktivity a snahu o zvyšování prestiže učitelského povolání. Cena v hodnotě 1 milion USD má upozornit na důležitost a nepostradatelnost učitelské profese a zároveň být uznáním pro samotné učitele.
Celosvětové udílení ceny pořádá britská soukromá nadace Varkey Foundation a popudem pro její vyhlášení bylo neutěšené postavení učitelů ve světě. Na základě celosvětového podrobného výzkumu, který si nadace nechala vypracovat, se ukázalo, že učitelské povolání je vnímáno jako nepříliš důležité, učitelé jsou špatně platově ohodnocováni a jejich prestiž ve společnosti upadá. Kvalita vzdělání má přitom zcela neoddiskutovatelně zásadní vliv na budoucí vývoj a prosperitu každé země.
Nadace Varkey Foundation byla založena v roce 2010 a sídlí v Londýně. Jejím zakladatelem je Sunny Varkey, vlastník soukromých škol GEMS Education. Nadace působí především v oblasti vzdělávání akademických pracovníků a jejím cílem je podpora učitelské praxe, zlepšení přístupu ke vzdělávání znevýhodněných dětí v rozvojových zemích, výzkumná činnost a osvětová politika. Světovými partnery Varkey Foundation jsou UNESCO, UNICEF, Clinton Global Initiative a další. Pořádání GTP má pozitivní efekt jak na lokální, tak na celosvětové úrovni. Již v prvním roce se ceny zúčastnilo 5 000 pedagogů ze 127 zemí světa, což zaznamenalo velký
mediální
ohlas. Jedním z podporovatelů ceny je jordánský král Rania Al Abduallah, Bill Clinton či Tony Blair.
GTP CR
Pilotní ročník české varianty mezinárodního ocenění se uskutečnil v roce 2017. Slavnostní vyhlášení proběhlo 25. září 2017 a vítězi nultého ročníku se stali Jana Kopecká ze ZŠ Kunratice, Andrea Tláskalová ze ZŠ Zbiroh a Bohuslav Hora ze ZŠ Planá nad Lužnicí.
Letošní, první ročník ceny startuje právě nyní. Od 1. ledna do 25. března 2018 je možné na stránkách ceny -
www.gtpcr.cz
- prostřednictvím jednoduchého formuláře nominovat kandidáta nebo se do ceny přihlásit. Slavnostní vyhlášení vítězů pak proběhne 14. června.
Nominovat kandidáta může kdokoli - jeho kolegové, žáci či široká veřejnost. Pro postup kandidáta není
relevantní
počet nominací, stačí, když je nominován pouze jednou. Samotnou nominací však vstup do soutěže nekončí, nominovaný kandidát se musí sám přihlásit a doložit svoji činnost na základě stanovených kritérií. Kandidáti se mohou přihlásit i bez toho že by byli nominováni, jedinou podmínkou je, aby působili na základních a středních školách v ČR.
Ceně vyjádřila podporu řada osobností veřejného života - například rektor Masarykovy univerzity Mikuláš Bek, zakladatel 6D Academy Pavel Kysilka, moderátorka Ester Janečková a další.
Hodnocení kandidátů
Kandidáti ceny jsou hodnoceni na základě čtyř kritérií:
1. Podpora vzdělávacího úspěchu každého žáka
Smyslem je prokázat pedagogickou práci, která vede ke zlepšování žáků jako jednotlivců. Jedná se o podporu žáků v naplňování jejich potenciálu nejrůznějšími cestami a způsoby (záleží např. na tom, zda jsou žáci i mimo školu aktivní v oboru, který učitel vyučuje). Velmi cenné je zaměření na to, jak učitel dokáže zlepšovat spodních 30 % žáků.
2. Vytváření přenositelných inovativních forem výuky
Zde se hodnotí, zda se učitel rozvíjí a hledá různé formy a metody práce, které je ochoten i dále šířit. Důležité je, aby tyto metody a formy byly replikovatelné a šiřitelné a mohly být využity jinými učiteli.
3. Spolupráce s dalšími vzdělávacími organizacemi včetně zahraničí a aktivní účast v mimoškolních aktivitách
Tímto kritériem se sleduje přesah učitele mimo rámec dané školy a jeho další aktivita, která však s pedagogickou prací stále souvisí. Důležitou roli hraje, jak se učitel zapojuje do dění v daném místě, případně i globálněji (v zahraničí).
4. Zapojení a vliv v profesní komunitě
Kritérium sleduje aktivní podporu učitelské profese a přínos k její prestiži. Podstatné je, že kandidát podporuje ostatní kolegy v rozvoji jejich dovedností a aktivně přispívá k tomu, aby i ostatní začali učit.
Přihlášky nejprve posuzuje podle stanovené metodiky tým hodnotitelů. Na základě bodového ohodnocení je vybráno 10 finalistů, které již hodnotí odborná porota. V ní jsou v rámci vyváženosti a objektivity zastoupeni renomovaní odborníci z akademické, umělecké i soukromé sféry, učitelské praxe, státní správy i médií, kteří se angažují v oblasti vzdělávání.
Odborná porota navštíví finalisty v místech jejich působiště, aby mohla posoudit jejich práci se žáky přímo na hodinách. Z 10 finalistů pak budou na slavnostním večeru vybráni tři vítězové, kteří získají částku 50 000 Kč. Automaticky také postupují do druhého kola mezinárodní varianty ceny a kandidát na prvním místě obdrží stáž na zahraniční škole.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Čerpání dovolené a volno k samostudiu
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období