Funkční období ředitele školy

Vydáno:

V září 2010 jsem v této rubrice rozebíral otázku možného omezení doby, kterou stráví kapitán na velícím můstku své lodi („Rotace ředitelů ano či ne“, Řízení školy č. 9/2010). Zamýšlel jsem se nad možnými úskalími neomezeného funkčního období, nad problémy setrvačnosti, postupného vyhoření i možného využívání schopností kapitána na jiných lodích.

Funkční období ředitele školy
PhDr.
Václav
Trojan
Ph. D.
vedoucí katedry Centra školského managementu Pedagogické fakulty UK v Praze
Rotace ředitelů či úvahy o jejich profesních etapách však není totéž, co
bezmyšlenkovité či politicky ovlivněné ukončení
jejich
funkčního období.
Zrání osobnosti velícího kapitána je dlouhý proces, nikoli nepodobný mému milovanému moravskému vínu. Nedá se urychlit zrání révy, sklizeň v určitou dobu, lisování, posvátná doba kvašení, čištění a zrání v klidu starých sudů.
Mnohé kapitánům dopřát nemůžeme, zejména ne ten klid a čekání na chuť archivního pozdního sběru. Však čas je velice citlivou proměnnou, s níž je nutno zacházet vskutku opatrně.
Je obtížné
vyvažovat v celém systému i v jednotlivých školách mezi dvěma póly, mezi stabilitou a dynamikou.
Obě polohy jsou důležité, potřebné a nanejvýše žádoucí, obě polohy mohou být stejně tak škodlivé při rigidním výkladu a používání.
Člověk má být dynamický, musí rozumět změnám, často jim chodit naproti a využívat příležitostí v zájmu celé posádky. Může ale být i přelétavý, roztěkaný (či módně hyperaktivní), povrchní, běhající od změny ke změně. Stejně tak má být kapitán na druhé straně stabilní.
Jednou z dosud nepojmenovaných funkcí školy musí být
zajištění stabilního prostředí, dodržování tradic a vytváření úcty k ověřenému.
Ukazuje se, že rozumný konzervatismus jistě není na škodu. Však neměnnost, neoprávněná jistota dokonalosti, bahenní klid a jistota dlouhodobé úspěšnosti je stejně tak špatná až škodlivá.
Jak vyvážit oba zmíněné póly, toť jednoduchá otázka se složitou odpovědí. Jistěže záleží na kontextu, konkrétní situaci i osobě kapitána, ředitele konkrétní školy.
S úsměvem vzpomínám na svoje ředitelské začátky a názory tehdy zastávané. K věku necelých třiceti let a nadšení počátku devadesátých let 20. století patřila dynamika, bourání starého, netrpělivost a jistá míra překotnosti. Dělal bych to dnes stejně, prostě jsem to tak cítil, bylo to přijímáno, spíše očekáváno a vyžadováno rodiči i okolím. Však mnohokrát jsem si zpětně uvědomil, jak může zbytečný personální zásah rozhoupat loď či do ní nabrat množství vody, která se dlouho vyčerpává. Asi jsem si tím musel projít a natlouci si vlastní nos, ale příliš dynamický názor o častých změnách v týmu jsem musel během vývoje školy korigovat.
Až později jsem se začal střízlivěji dívat na názory, že lze neideálního kolegu rychle vyměnit, začal přemýšlet v dimenzích „umí – neumí“ a „chce- nechce“ a uvědomil si, že někteří z odešlých lidí byli velice kvalitní, motivovaní a bylo možno pracovat na jejich vývoji. A dodnes učí někde jinde.
Změna učitele je velice citlivou záležitostí, vnímavost rodičů žáků v této otázce mne mnohokrát překvapila.
Posuňme se opět na kapitánský můstek. Neberu zpět svoje úvahy o možných rotacích ředitelů, ale chci je více vysvětlit, opět lehce provokovat a zejména přesvědčit zřizovatele škol, aby přemýšleli, zdali máme tolik kvalitních lidí, kteří mají odpovídající schopnosti, vůli na sobě pracovat a mají chuť něco posunovat dále.
Kde vlastně bere ředitel inspiraci?
Ve svých zkušenostech, je ovlivněn svými dávnými vzory, vyhodnocuje a reflektuje vlastní zkušenosti, svoje vrcholy i údolí.
Není rozumné ve vrcholné fázi konání, v plné síle nechat ředitele odejít
a nechat tento kapitál zmizet mezi prsty jako víno prýštící ze sudu bez zátky. Možná šestiletá změna by měla být pobídkou, popichováním či možností pro osvícené zřizovatele zajistit lepší alternativu pro klopýtající školu. Nikoli však mečem Damoklovým, který se vznáší nad kapitánovu hlavou na jediné koňské žíni. V těchto podmínkách může zrající víno s ambicí archivace změnit barvu, chuť i vůni.
Dámy a pánové, nechci psát prázdné fráze, věřte mi. Ale nic cennějšího, než jsou naše děti, nemáme. Proto podmínky pro jejich zdárnou kultivaci a osudy lidí tyto podmínky vytvářející nemohou být v osudí politických hrátek, sousedských třenic či naschválů.
Jde o vážnou otázku, vážnější, než se na první pohled zdá. Děti, které se nyní rodí a budou chodit v blízké budoucnosti do škol, se teoreticky mohou dožít 22. století!

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP