Finanční gramotnost považujeme za důležitou součást života každého člověka

Vydáno:

Program Finanční gramotnost do škol byl založen v roce 2012 a je jedním z projektů společnosti yourchance, o. p. s. Pomáhá vytvářet finančně gramotné školy. Systémově a individuálně rozvíjí učitele a metodicky přispívá k zavádění principů finanční gramotnosti do školy. Více nám projekt představila Jana Merunková, poluzakladatelka a ředitelka yourchance, o. p. s.

Finanční gramotnost považujeme za důležitou součást života každého člověka
Co všechno se dá zahrnout pod pojem finanční gramotnost (FG)?
Mohli bychom si citovat řadu nejrůznějších definic, ale jednoduše bych řekla, že finanční gramotnost je schopnost každého z nás rozumět, kde a jak peníze vydělat, jak s nimi zdravě hospodařit a jak sebe a svou rodinu dlouhodobě finančně zabezpečit. Znalost FG je jedním z předpokladů celkové osobní prosperity. Tu vnímám jako pocit osobního naplnění, finanční hojnost a schopnost plnit si své sny.
Jakým způsobem chtějí FG vylepšit vaše projekty Finanční gramotnost do škol a Podnikavost?
Yourchance pracuje na všech čtyřech úrovních, které považuje za klíčové. Spolupracuje na systémových změnách s MŠMT, Národním ústavem pro vzdělávání i MF ČR. Podílí se tedy na tom, aby bylo "dobře vyznačené hřiště" a jasná pravidla hry. Další skupinu, na kterou jsme se zaměřili, představují učitelé. Ti jsou trvalou hodnotou ve školách a my jim pomáháme se zvyšováním kvality výuky. Pak jsou tu samozřejmě žáci. Od prvňáčků po maturanty. Máme pro ně workshopy, semináře, přednášky, soutěže. A v neposlední řadě rodiče! Tady hledáme nejrůznější způsoby, jak jim říct, že je potřeba, aby věnovali čas vlastnímu seberozvoji v otázce zdravých finančních návyků. Všichni totiž víme, že na penězích záleží a je třeba jim rozumět!
Kolik škol se do projektu zapojilo a přináší už nějaké výsledky?
Spolupracujících škol máme stovky. Více než 60 jich získalo certifikát Finančně gramotná škola. U dětí zatím vidíme výsledky dílčí. První generace, která projde dlouhodobým vzděláváním o finanční gramotnosti, sedí dnes ještě v lavicích. Takže skutečné výsledky uvidíme až za několik let. Ale z hodnocení od žáků, z dotazníků a videí, která nám natáčejí v rámci soutěže Rozpočti si to!, vidíme, že vnímají naše aktivity a akce pozitivně. Nejčastěji se opakuje reakce, že to bylo užitečné, protože pochopili některé věci ze života vlastní rodiny v širších souvislostech.
Není dílčím cílem projektu FG do škol přesvědčit děti o tom, že by si měly pořídit určitý finanční produkt?
Zárukou, že naše záměry jsou korektní, je naše jméno a dobrá pověst v oboru. Navíc jsme obecně prospěšná společnost, nemáme v tomto směru žádné obchodní aktivity a ani naši dárci nijak nezasahují do obsahu naší práce, přestože jsou to i bankovní a finanční instituce. Za roky existence jsme mnohokrát prokázali svou nezávislost a zásadovost v tomto ohledu. Existují společnosti, se kterými jsme odmítli spolupracovat, protože jsme vnímali právě riziko podprahového prodeje služeb nebo bylo proti našim etickým zásadám nechat jimi financovat naši činnost.
Máte zkušenost z besed se žáky škol. Co je na přednáškách o financích nejvíc baví?
Bez ohledu na věk jsou to příhody ze života. Sama často vyprávím i příběhy lidí z našeho druhého projektu. V Začni správně pomáháme lidem po odchodu z dětského domova postavit se na vlastní nohy. A tam o příklady na téma peníze opravdu není nouze, s dobrým koncem, nebo špatným... Je to mix faktů a emocí. Na závěr se vždycky snažím vyvodit z příběhů nějaké "zlaté pravidlo".
A jaká je nejčastější otázka žáka základní nebo střední školy?
Já osobně pracuji nejvíc se středoškoláky. Na práci s malými dětmi mám školené kolegy a kolegyně. Takže i otázky, které dostávám, jsou mixem potřeby být za hrdinu a skutečného zájmu o probírané téma. Z těch "hrdinských" jsou to otázky na můj osobní příjem, auto a majetek... Ze zajímavých jsou to otázky na lidi, kteří mě ovlivnili a formovali moje názory a postoje, na motivy, které mě vedly k určitým rozhodnutím. Když si na nic nehrajete, tak se dá se středoškoláky dobře diskutovat.
Jaká je úroveň výuky FG na českých školách?
Kvalita výuky na školách je různá, ale vývoj má pozitivní trend. Finanční gramotnost je povinné téma. Některé školy k němu přistupují, řekněme, opatrně, jiné se do výuky pustily naplno. Školy, které projeví zájem, mají možnost získat zmíněný certifikát Finančně gramotná škola, který osvědčuje, že výuka probíhá systematicky a prakticky. Výsledkem je, že žáci vidí užitečnost výuky pro každodenní život.
Jak jsou na tom s FG děti? Co znají a co jim dělá problémy?
Děti a mládež často naráží na to, že s nimi doma o penězích souvisejících s chodem domácnosti nikdo nemluví nebo jen okrajově. Jsou pak překvapené, kolik stojí jídlo pro rodinu na týden či měsíc, kolik stojí energie, nájem, jaké poplatky se vlastně platí. Často neznají hodnotu peněz, protože rodiče pro ně vždycky jen dojdou do bankomatu.
Kdo dnes učí FG na základních a středních školách a v jakých předmětech?
Volba, jestli FG bude průřezovým tématem v několika předmětech současně, nebo zda to bude samostatný předmět, případně se bude učit formou projektových dnů, je zcela v kompetenci školy. Při práci s učiteli vidíme všechny modely zavedené do praxe. Jednou z podpůrných aktivit je možnost zapojit se do kampaně Global Money Week (GMW; pozn.- Světový týden vzdělávání o penězích a finanční gramotnosti) a umožnit žákům setkání s oborníky z praxe. Už teď probíhají přípravy na březnový maraton. Možnost zapojit se mají všechny školy, ale i zájmové organizace, centra pro maminky apod.
Kdo dohlíží na úroveň výuky FG, případně zajišťuje dovzdělávání pedagogů?
Úroveň výuky je pod dohledem ministerstva školství a jím zřízených institucí. Vzdělávání pedagogů spadá do tzv. režimu DVPP (další vzdělávání pedagogických pracovníků). Kurzy a semináře v tomto režimu mohou školám nabízet organizace, které získají akreditaci. Ta osvědčuje, že obsah výuky splňuje potřebné požadavky a také že lektoři mají potřebné vzdělání a praxi.
Existuje nějaké minimum finanční gramotnosti, které by měl znát úplně každý?
Pro dnešní školáky to, co by měli znát, popisují Standardy finanční gramotnosti. Nás dospělých se týká Národní strategie finančního vzdělávání, kterou sestavila ministerstva školství, financí, průmyslu a ČNB už v roce 2010. Dá se však říct, že člověk by měl rozumět především zásadám domácího hospodaření a základům ochrany spotřebitele.
Umíme s penězi zacházet my dospělí?
Upřímně? Většina dospělých to neumí. Jak to vím? Statistiky říkají, že 57 % lidí vůbec nesestavuje domácí rozpočet, 85 % lidí nevytváří finanční rezervy a zdroje pro zajištění na stáří, protože spoléhají, že se o ně postará stát. Chcete i statistiku exekucí? Přes 860 000 lidí, tedy 12 % dospělé populace, není schopno splácet své dluhy a je na ně vypsaná exekuce. Je třeba si to přiznat, ne na úrovni státu nebo ministerstva, ale na úrovni vlastní peněženky. A je bezpodmínečně nutné to změnit - teď!