Facebook je skvělý pro nábor, ale vyžaduje náležitou péči

Vydáno:

Facebook (FB) může sloužit k budování dobré pověsti školy, k práci s žáky, rodiči i absolventy a také k cílené reklamě, která se dostane přímo k cílové skupině. Stačí dodržovat několik zásadních pouček a zaznamenáte výsledky.

 

Facebook je skvělý pro nábor, ale vyžaduje náležitou péči
Mgr.
Karel
Komínek
expert Než zazvoní na sociální sítě
Zaměříme se na to, jak s Facebookem pracovat efektivně: investovat co nejméně času a zajistit co nejlepší výsledky.
Na Facebooku uspěje jen nejatraktivnější obsah
Když začali uživatelé FB rychlým tempem přibývat, přestalo být snesitelné, aby všichni viděli veškerý obsah. Programátoři proto přišli s důmyslným algoritmem, který některý obsah záměrně upozaďuje a jiný naopak zobrazuje častěji. V každém okamžiku se na průměrného uživatele valí 1500 příspěvků od jeho kamarádů, různých stránek i reklam, a aby Facebook zobrazoval jen to nejvhodnější, volí metodu neustálých testů atraktivity obsahu.
Pokaždé když vaše školní stránka na FB něco publikuje, ukáže Facebook daný příspěvek malé výseči z vašich současných fanoušků a sleduje, jak na příspěvek budou reagovat - kolik lidí příspěvek "olajkuje", kolik okomentuje a kolik "nasdílí". Pokud je poměr mezi zobrazeními a interakcemi zajímavý, zobrazuje FB příspěvek dalším lidem z vaší fanouškovské základny.
Pokud jste vymysleli dobrý příspěvek, můžete se dostat až na 100 % fanoušků, a pokud skutečně skvělý, klidně i na 300 nebo 500 %. To znamená, že se začínáte zobrazovat i lidem, kteří vaši stránku nemají mezi oblíbenými, ale například jsou ve spojení s fanoušky - a ti jsou vašim fanouškům často velmi podobní. Budou to zejména kamarádi těch, kdo vaši stránku sledují. Tedy i žáků a rodičů. Škola s 600 fanoušky se tak může zobrazit 1800 lidí, kteří patří k její cílové skupině. Kromě hodnocení každého příspěvku udržuje FB i "skóre" celé stránky. Pokud budete úspěšní, začne vaše příspěvky testovat na větší skupině lidí, což vás automaticky zvýhodní. Ale pozor! Vše funguje i opačně a v případě špatné správy bude mít vaše stránka mnohem menší dosah.
TIP 1: Atraktivní příspěvek poznáte dle aktivity fanoušků. Dosah příspěvku pak můžete ještě posílit jeho placenou propagací. Úspěšné příspěvky se pokoušejte zopakovat volbou stejného stylu, formátu nebo času zveřejnění.
Statistiky vydařeného příspěvku jedné ze škol. Při počtu 1601 fanoušků příspěvek oslovil 3795 lidí, z nichž 106 na příspěvek přímo reagovalo a 728 kliklo.
Co nejvíce se přibližte cílové skupině
Aby byly příspěvky atraktivní, je nutné pracovat nejen s obsahem, ale i formou, stylem jazyka, délkou a strukturací textu, s využitím netextových prvků a tím, že řeknete fanouškům, co můžou udělat. Základem je naučit se komunikovat tak, jak komunikují vaši fanoušci. Zvolte méně formální jazyk, kratší věty, nebraňte se ani hovorovým výrazům.
Sociální sítě jsou navíc "o lidech". A jak má tedy vypadat, když s touto skutečností budete pracovat?
Takto ne:
"Dne 21. 1. 2017 v 8:30 naše škola získala významné ocenění v celostátní soutěži technických škol Techlympiáda. 1. místo získala Anna Ananasová. Gratulujeme."
Buďte nadšení, pracujte se jmény, pojďte přímo k jádru a povzbuďte reakce:
"Naše @Anna je prostě skvělá. A včera to vidělo i celé @Česko. @Techlympiáda pokořena prvním místem. GRATULACE! Připojit se můžete lajkem nebo komentářem."
TIP 2: Uvolněte se. Ve stylu i obsahu. Nebojte se nabídnout fanouškům, co mohou udělat. Označujte (pomocí využití @jméno lze označovat lidi, stránky, skupiny). "Tagujte" (pomocí text lze vytvářet prokliknutelné tematické štítky).
Textové příspěvky bez vizuálního prvku? Zbytečná práce
Sebeatraktivnější obsah skvěle přizpůsobený cílové skupině nebude nikdy dost silný, pokud zůstane pouhým textem. Statistiky ukazují, že příspěvky doplněné fotografií, galerií nebo videem jsou mnohem úspěšnější. Do textů příspěvků navíc můžete vkládat i takzvané emotikony - malé obrázky, které jsou zobrazeny přímo v textu. "Emoce" můžete připojit i přímo ke statusu, stačí kliknout na ikonku se "smajlíkem" a zadat "co děláte a jak se cítíte". Při sdílení odkazu můžete ještě "vyšperkovat" náhled, který se zobrazí, když do textového pole vložíte odkaz. Stačí poklikat na titulek nebo popis. Můžete dokonce doplnit vámi vybraný náhledový obrázek.
TIP 3: Využívejte interaktivních prvků. Jejich dobrá volba výrazně zvýší atraktivitu příspěvku. I na Facebooku platí, že obrázek vydá za tisíc slov. Ale pozor! Uvedené moudro platí i obráceně, a pokud sdílíte obrázek bez zajímavého textového komentáře, nebude mít výraznější dopad.
a.
(1) Naformulujte atraktivní obsah, "otagujte" ho (@) a "ohashujte" ().
b.
Při vložení odkazu do testového pole můžete upravit (2) text titulku i (3) znění popisu.
c.
Můžete také (4) vybrat jiný náhledový obrázek nebo doplnit další, pokud automaticky vygenerovaný nevyhovuje.
d.
Doplňte, (5) jak se cítíte a co děláte a (6) kde právě jste.
e.
A hlavně: (7) příspěvky plánujte dopředu a usnadňujte si práci.
Bez pravidelnosti se Facebook neobejde. Usnadněte si ji
Již jsme si řekli, že FB si u každé stránky vede její skóre. To se snižuje i neaktivitou nebo pozdními odpověďmi na zprávy a komentáře. Proto je pro kvalitní stránku potřebná důslednost a pravidelnost.
Velkou roli hraje správné načasování. Obecná zásada doporučuje publikovat alespoň třikrát týdně, v časy, kdy to na FB "žije". Největší aktivita uživatelů je od neděle od 20:00 do čtvrtka 21:00, v pátek a sobotu se aktivita uživatelů snižuje. Proto doporučujeme publikovat příspěvky mezi 20:05 až 20:45. Nevyhýbejte se však ani experimentům a zkuste i jiné časy. Díky možnosti naplánovat automatické zveřejnění příspěvků na dlouhou dobu dopředu můžete bez námahy publikovat i mimo pracovní dobu. Naplánováním navíc ušetříte i mnoho času.
Neméně důležité je i to, abyste stránku spravovali aktivně. Je nutné reagovat na otázky fanoušků jak pod vašimi příspěvky a v jejich vlastních příspěvcích, které mohou vkládat na vaši zeď, tak i ve zprávách, které mohou přes stránku zasílat. Aby to bylo co nejsnadnější, doporučujeme v nastavení v sekci "upozornění" nastavit upozornění na aktivitu na stránce, které si můžete nechat zasílat na e-mail nebo i prostřednictvím SMS.
TIP 4: Publikujete především po osmé hodině večer a třikrát týdně, s časy experimentujte, využijte plánování příspěvků a nastavte si
notifikace
o aktivitě fanoušků na e-mail nebo mobil, abyste mohli co nejdříve reagovat.
Na stránce si můžete rozkliknout funkci přehledy, kde naleznete i tento graf, který ukazuje, kdy jsou vaši fanoušci nejvíce online. Ten napoví, s jakými časy je vhodné experimentovat.
Zvolte vhodné správce
Jedním z vhodných usnadnění je i rozložení správy Facebooku mezi více osob. Někdo může příspěvky vytvářet, jiný publikovat a hodnotit úspěšnost a další třeba komentovat. Kdo se pro správu hodí? Ideálně ten, kdo má blízko k cílové skupině, má rozvinutou empatii a současně miluje komunikaci. FB se zakládá na vztazích, není proto divu, že většina expertů na sociální sítě jsou ženy. Také se nebojte správu svěřit přímo žákům. Jejich zapojení nejenže usnadní práci, ale přinese i potřebnou kreativitu a nadšení.
TIP 5: Při přidělování přístupů k administraci profilu pracujte s možností garantovat správcům různé úrovně práv.
Facebook není všemocný
Závěrem bychom rádi zbořili jeden mýtus: Ani kvalitně spravovaný Facebook s atraktivním obsahem k lepší informovanosti o škole sám o sobě nepomůže. Musí být jen jedním z komunikačních nástrojů školy a je nutné ho logicky propojit s ostatními kanály a nástroji. A právě na to se zaměříme příště. Doporučíme vám například, abyste nahradili neefektivní reklamu v rádiu nebo tisku reklamou na Facebooku, nebo vám povíme, jak využít i dalších funkcí, jako jsou např. skupiny.
Vše vychází ze školení společnosti Než zazvoní "Facebook pro školy", na které vás srdečně zveme. Budeme také rádi, když nám na
info@nezzazvoni.cz
pošlete zpětnou vazbu na naše články nebo tipy, na co se zaměřit.