Exit game aneb Tak trochu jiná výuka

Vydáno:

Právě jste na víkendové prohlídce velkého farmaceutického koncernu sídlícího ve městě, v němž žijete. Již několik let se mezi lidmi povídá, že zde probíhá tajný výzkum drog pravdy. V průběhu prohlídky nevidíte nic výjimečného, pak ale s několika kamarády ze zvědavosti vstoupíte do otevřené laboratoře, nad jejímiž dveřmi červeně svítí nápis VSTUP ZAKÁZÁN. Laboratoř je na první pohled opuštěná, jen plná přístrojů a chemikálií. Nijak tajemně nevypadá. Najednou se průvanem zabuchují dveře. Vyděsí vás to, ale pak si všimnete něčeho horšího: na stolku u dveří odtikává bomba. Zbývá 60 minut do výbuchu... Musíte pryč! Dveře laboratoře však nemají kliku, ale devítimístný číselný kód, který musíte získat.

Exit game aneb Tak trochu jiná výuka
RNDr.
Helena
Mašláňová,
Ph.D.,
Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Emanuela Pöttinga a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Olomouc
Takto to celé může začínat - pro žáky vstupující do školní laboratoře. Pro učitele tím vrcholí jeho relativně dlouhá, pečlivá, dosti pracná a veskrze hravá příprava netradičního výukového setkání. Jak tedy příběh začíná pro učitele? Může začít různě, ale můj začal jednoho dubnového odpoledne při moderní prokrastinační aktivitě - brouzdání po sociálních sítích. V jejich bludišti padla toho dne pochvalná zmínka o Tajném učiteli...
Tajný učitel píše na svém blogu1) o nejrůznějších aspektech školství a vyučování, některé své články věnuje i aktivizačním metodám. Metody evidentně sám používá, jeho komentáře a postřehy jdou vždy k jádru věci a jsou dobrým zdrojem inspirace pro všechny, kteří se už chtějí odrazit ode dna frontální výuky. Jako jednu z takových metod popsal2) tzv. escape room - parafrázovanou a pro školní prostředí upravenou verzi moderní únikové hry pro dospělé, které se dá dnes účastnit asi v každém větším městě. Byli jste na ní někdy? Já ne, jen jsem už slyšela několik nadšených hráčů líčit jejich zážitky. Nikdy mě to ale moc nezaujalo. Díky Tajnému učiteli mě však napadlo, že by to byla dobrá "excitační" metoda pro žáky ve výuce ke konci školního roku.
Tajný učitel postavil svou hru na historickém kontextu a způsob její realizace podrobně popsal. Učím chemii a překlopení hry z historické varianty do chemické se mi nezdálo tak složité. Přemýšlela jsem několik dní, ale nápad na celkovou koncepci hry nepřicházel. Střípky nápadů se nechtěly spojit do smysluplného celku. Tajný učitel mě vlastně naštval. Jak to, že on umí připravit takovou hodinu a já to nedokážu? Stejným způsobem mě svého času rozzlobil Robert Čapek svou Moderní didaktikou3). Čím to je, že on zná a používá tolik metod a já ne? Ač celoživotní nesportovec, tohle jsem nutně musela vzít sportovně a nevzdat se!
Evidentně mi chyběl osobní zážitek z reálné únikové hry. Z mnoha nejrůznějších důvodů (z nichž naprostá většina byly samozřejmě výmluvy) jsem se jí v dané době nemohla zúčastnit, tak jsem alespoň vyzpovídala členy rodiny, kteří osobní zkušenost měli. Přestože jsem se od nich vlastně nedozvěděla nic nového, potřebný efekt se dostavil - v mé hlavě konečně něco "secvaklo" a vše do sebe začalo zapadat. Celý nápad mě tak zaujal, že jsem nedokázala téměř do rána usnout a vymýšlela a domýšlela... Když ráno svítalo, hra byla na světě.
Dvou až tříčlenné skupinky žáků vcházejí postupně do chemické laboratoře a dozvídají se příběh, kterým začínal tento článek. V laboratoři je více či méně důvtipně ukryto zadání 11 různě náročných úloh, vždy v blízkosti pomůcek potřebných pro jejich vyřešení: zadání je vloženo do knihy, zastrčeno pod přístroj, v ruličce zasunuto do jedné ze zkumavek ve stojánku atd. Každé zadání obsahuje označení úlohy písmenem a čtyři nabídky odpovědí, z nichž každá má přiřazenou číslici a jediná je správná. Vyřešením každé úlohy se získá dvojice písmeno-číslice. Z takto získaných 11 párů je nutné na závěr vybrat devět - tak, že písmena vytvoří smysluplné slovo a tím zajistí výběr a seřazení číslic kódu. Jako třešinka na dortu se pak kód zadává na počítači do tabulky ve formátu .xlsx s podmíněným formátováním jednotlivých políček. Je-li číslice na daném místě kódu zadána správně, políčko zezelená. Pokud správně není, je nutné se k úloze vrátit. A čas běží...
Hra byla zaměřena na opakování klíčových aspektů učiva celého roku, ale lze si ji představit i jako výukovou, v níž budou některé úlohy vzájemně propojeny a díky získání nových poznatků v jedné úloze se podaří vyřešit úlohu další. Výukový potenciál celé hry je nesmírně velký, stejně jako je široké spektrum variant jejího provedení. A žáci? Jejich nadšení a zapojení do celé hry od první do poslední minuty netřeba popisovat.
Zaujalo vás to? Nezaujalo? Metoda staví na zážitcích, na emocích, na smysluplné aktivní zábavě pro učitele i pro žáky, na vášni a nadšení pro tak trochu jinou práci ve škole. Zkuste, pochopíte!
ZDROJE
-
ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s., 2015. ISBN 978-80-247-9935-3.
-
Metoda "Escape room" v klasické třídě. Tajný učitel [online]. [cit. 2018-05-22]. Dostupné z: https://tajnyucitel.wordpress.com/2017/09/20/metoda-escape-room-v-klasicke-tride/
-
Tajný učitel [online]. [cit. 2018-05-22]. Dostupné z: https://tajnyucitel.wordpress.com/
1 Tajný učitel [online]. [cit. 2018-05-22]. Dostupné z: https://tajnyucitel.wordpress.com/
2 Metoda "Escape room" v klasické třídě. Tajný učitel [online]. [cit. 2018-05-22]. Dostupné z: https://tajnyucitel.wordpress.com/2017/09/20/metoda-escape-room-v-klasicke-tride/
3 ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s., 2015.