ENGAGEMENT - klíč k úspěchu organizace

Vydáno:

Engagement1 je jedním z pojmů moderního managementu, "buzzword" (stále omílané, až nadužívané slovo) v oblasti HR (human resources). Jak už to v takových případech bývá, význam tohoto novotvaru dosud není ukotven, různí odborníci ho definují odlišně. Vyhledávač Google nabídne přibližně 12 milionů odkazů. Neexistuje pro něj uspokojivý překlad do češtiny - vypomoci si slovem angažovanost pouze znamená přejít z angličtiny do francouzštiny a české "účastnost" nejenže zní podivně, ale zdaleka nevystihuje šíři tohoto pojmu. A přece je "employee (dis)engagement" fenoménem každodenní reality vedení lidí. V tomto článku se pokusíme o jeho terminologické ozřejmění a v příštím čísle nabídneme zprávu o vlastním šetření engagementu mezi českými učiteli.

 

ENGAGEMENT - klíč k úspěchu organizace
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D.
katedra primární pedagogiky, PedF UK; ředitel školy
Základní studie
O tom, že ani mezi odborníky není na přesném významu pojmu shoda, se můžeme přesvědčit, srovnáme-li přístupy tří globálně významných výzkumných a poradenských společností v oblasti lidských zdrojů. Studie americké společnosti
Towers Perrin
Global Workforce Study
2z roku 2003 pracuje s engagementem jako s dychtivostí a schopností pracovníků pomáhat organizaci uspět, obecně založenými na dobrovolném úsilí přispívat k (ekonomické) udržitelnosti firmy. Konzultační centrum
Gallup
3se sídlem ve Washingtonu charakterizuje engagement jako nadšené zapojení do práce, emocionální připoutání a odhodlání zaměstnanců. Konečně britský
Institute of Employment Studies
4 vymezuje engagement jako inspirativní stav mysli pracovníka ve vztahu k organizaci a její kvalitě. Zaměstnanec je začleněný do obchodních cílů organizace, podílí se na jejím obchodním modelu, spolupracuje s ostatními kolegy na zvyšování pracovního výkonu ve prospěch organizace. Právě třetí vymezení zdůrazňuje, že engagement je výsledek vzájemného, obousměrného vztahu zaměstnavatele a zaměstnance, tedy že přičinit se musejí obě strany.
Příbuzné konstrukty
Konstrukt
employee engagement
byl rozpracován na základě dřívějších pojmů, které se staly předmětem empirického výzkumu:
job satisfaction
(spokojenost v práci)
a
organizational citizenship behaviour
(OCB, chování vyplývající z
pocitu příslušnosti k organizaci
). Tyto pojmy však nikoli samy o sobě, ale teprve v kombinaci konceptualizují termín engagement. Job satisfaction - spokojenost zaměstnanců, někdy též štěstí či uspokojení zaměstnanců - může sama o sobě stavět pouze na směně práce za mzdu a zaměstnanecké benefity. Engagement naopak zdůrazňuje vášeň a ochotu pracovníka investovat sám sebe jako zdroj organizace k dosažení prospěchu, upřímnou snahu přinést svému zaměstnavateli nějaký užitek a pomoci mu uspět, což přesahuje běžnou loajalitu vůči organizaci. Jak jsme ale uvedli výše, musí tento vztah fungovat i obráceně: pracovník musí mít jistotu, že pokud se jeho přičiněním firmě dobře daří, bude se dobře dařit i jemu, a to jak v oblasti odměňování (včetně nefinančních bonusů), tak co do služebního postupu, profesního růstu apod. Stephen Young, výkonný ředitel Towers Perrin, uvádí, že je to právě engagement, nikoli však spokojenost, co je statisticky doloženým prediktorem výkonnosti organizace.
Nedávné průzkumy rovněž naznačují, že vědomí a prožitek příslušnosti pracovníka k organizaci (OCB) je dalším důležitým předpokladem a součástí engagementu. Toto vědomí se realizuje jako pozitivní připoutanost, hrdý pocit členství v organizaci, identifikace s firemními ideály a oddanost. Takové chování zaměstnance zásadně překračuje rámec pracovní smlouvy - v pracovním kontextu se projevuje přijímáním iniciativy, zaměstnanci proaktivně hledají příležitosti přispět tím nejlepším ke společnému úspěchu, přicházejí s inovacemi a úsporami.
Vyjádřeno méně akademickým jazykem, engagement zaměstnanců představuje plné a nepochybné, aktivní zapojení v práci i v mimopracovní době. Je to dobrovolný emoční závazek, který má zaměstnanec vůči firmě a jejím cílům. Takoví zaměstnanci nepracují jen pro výplatu, ale ve jménu firemní mise, naplno, jako by byla jejich. Vyvíjejí úsilí navíc, a přispívají tak k celkovému úspěchu organizace. Špatná zpráva pro manažery ale bohužel zní, že globální průzkumy provedené výzkumnými institucemi naznačují, že
značná část zaměstnanců je od svého zaměstnavatele "odpojena"
(disengaged)
a pracovníci zůstávají skeptičtí vůči docenění jakékoli jejich iniciativy v organizaci, a co hůř - jejich negativní postoj a nízká produktivita se v rámci organizace snadno šíří. Existují např. výzkumná zjištění, že absence těchto pracovníků v zaměstnání je o 3,5 dne delší, než činí průměr, a uvážíme-li toto číslo v celosvětovém měřítku, pak představuje ekonomickou ztrátu v řádech stovek miliard dolarů. Pojďme se proto podívat, které faktory naopak engagement zaměstnanců stimulují.
Tažná síla pro engagement na pracovišti
Mnoho výzkumů usiluje o identifikaci faktorů
(drivers)
vedoucích k engagementu zaměstnanců a k vývoji komplexních modelů, jak engagement v organizaci zvyšovat. Podle jedné výzkumné zprávy (Penna, 2007) je významným faktorem, který může více spojovat společný prospěch zaměstnavatele a zaměstnanců,
smysl
či význam práce
(meaning)
, který v ní pracovníci nalézají nebo který jí přisuzují. Badatelé přišli s hierarchickým modelem engagementu, který se podobá Maslowově pyramidě potřeb. Jeho podstavu tvoří základní potřeby odměny a benefitů. Jakmile má pracovník uspokojeny potřeby na nejnižším patře, začíná se rozhlížet po příležitostech k růstu či povýšení. V horním patře pyramidy se pak nacházejí úcta a respekt, které se pracovníkovi dostávají v souvislosti s jeho pracovními úkoly a postavením v rámci organizace, a konečně na nejvyšší příčce je smysl jako nalezení pravé podstaty činnosti, společného účelu, splynutí s posláním organizace.
Studie z roku 2006 zjistila, že téměř dvě třetiny zaměstnanců chtějí více příležitostí k růstu, aby byli spokojení ve své práci. Silný vztah manažera s podřízeným je další základní "přísadou" engagementu. James Clifton, generální ředitel společnosti Gallup, naznačuje, že zaměstnanci, kteří mají blízké přátelství v práci, jsou více angažovaní pracovníci (2008).
Ještě jiná studie z roku 2005 potvrdila, že manažer musí udělat
pět klíčových kroků
, aby si zajistil vysoce angažovanou pracovní sílu:
1.
sladit individuální úsilí pracovníků s firemní strategií,
2.
zmocňovat pracovníky k vlastnímu rozhodování
(empowerment)
,
3.
prosazovat a povzbuzovat týmovou práci a spolupráci,
4.
pomáhat lidem růst a rozvíjet se,
5.
kde je to možné, poskytovat podporu a uznání.
Zpráva Towers Perrin přichází s deseti nejdůležitějšími atributy práce, které korespondují s vysokou mírou engagementu - mezi první tři patří dobré pracovní podmínky, pracovní výzvy
(challenging work)
a rozhodovací pravomoci. Institute of Employment Studies (2004) na základě dotazování tisíců zaměstnanců přinesl zjištění, že hnacím motorem engagementu pracovníků je pocit docenění a osobního přínosu, zapojení do rozhodování, možnost uplatňovat vlastní nápady a zájem organizace o blahobyt zaměstnanců. Ještě jiná studie5 (2006) naznačuje, že na prvním místě stojí komunikace uvnitř organizace - možnost posílat své názory směrem nahoru a informovanost o tom, co se v organizaci děje.
Bylo výzkumně potvrzeno (2006), že zaměstnanci s vysokou mírou engagementu obecně vykazují
tři vzorce chování
ve prospěch organizace (v angličtině 3S -
say, stay, strive
):
1.
Doporučují
(say)
: zaměstnanec obhajuje organizaci spolupracovníkům a poskytuje pozitivní reference potenciálním uchazečům o zaměstnání a klientům.
2.
Setrvávají
(stay)
: pro zaměstnance je stále atraktivní pracovat pro organizaci navzdory příležitostem pracovat jinde (i za lepších podmínek).
3.
Snaží se
(strive)
: zaměstnanec vynakládá další čas, úsilí a iniciativu, aby přispěl ke společnému úspěchu lidí v organizaci.
Strategie na podporu engagementu
Zatím jsme diskutovali o vývoji a definici engagementu zaměstnanců, faktorech, které jej ovlivňují, a o výzkumu engagementu zaměstnanců, který vysvětluje, jak je svázán s výkonem organizace. V této fázi je načase se zeptat: Co tedy máme dělat? Strategie posilování engagementu zaměstnanců uvedené níže odpovídají alespoň stručně na tuto otázku.
Začněte hned první den:
Efektivní programy pro nábor a orientaci jsou prvním krokem. Novému zaměstnanci by se měla poskytnout obecná orientace v poslání společnosti, vizi, hodnotách a současných prioritách, dále v konkrétních záležitostech, jako jsou jeho pracovní povinnosti, cíle a postupy, které mu umožní získat realistické očekávání od zaměstnání a pomohou předejít nedorozuměním, jež by mohla vzniknout v budoucnu.
Začněte odshora:
Engagement lidí vyžaduje vedení organizace prostřednictvím jasné vize a hodnot. Pokud lidé na vrcholu sami nevěří v poslání organizace a neztělesňují jeho naplňování, nelze očekávat zapojení ani na nižších stupních organizační hierarchie.
Podněcujte oboustrannou komunikaci:
Jasná a konzistentní komunikace je podmínkou engagementu. Respektujte názory pracovníků. Zapojte své lidi do rozhodování, aby pocítili sounáležitost.
Poskytujte příležitosti pro rozvoj a růst:
Vybízejte k nezávislému myšlení tím, že dáte pracovníkům větší samostatnost v práci, aby měli možnost si svobodně zvolit svůj vlastní nejlepší způsob, jak dosahovat očekávaného výsledku. Řiďte je prostřednictvím cílů, spíše než abyste se snažili mít pod kontrolou všechny procesy vedoucí k tomuto výsledku.
Ujišťujte se, že zaměstnanci mají vše, co potřebují
pro dosažení požadovaného výkonu.
Pomáhejte zaměstnancům prohlubovat jejich znalosti
a dovednosti tím, že jim budete poskytovat odpovídající vzdělávání a trénink.
Zaveďte systémy zpětné vazby:
Pravidelné zjišťování úrovně engagementu zaměstnanců pomáhá v organizaci vytvářet faktory
(drivers)
, které zaměstnance pohánějí.
Motivujte:
Poskytujte finanční i nefinanční odměny pro pracovníky, kteří vykazují vyšší míru engagementu.
Vytvářejte silnou firemní kulturu:
Společnosti, které budují kulturu vzájemného respektu tím, že tradují příběhy o úspěchu, nejenže udržují své stávající zaměstnance, ale rovněž podchycují nové zaměstnance nakažlivým duchem kultury vysokého pracovního výkonu.
Zaměřte se na své nejvýkonnější zaměstnance!
ZDROJE
-
MEHTA, D. a N. K. MEHTA. Employee Engagement: A Literature Review.
Economia: Seria Management
[online]. 2013, č. 16, s. 208-215. Dostupné z: http://www.mana gement.ase.ro/reveconomia/2013-2/1.pdf
-
TRIPATHI, J. P. a S. SHARMA. The Key to Improve Performance: Employee Engagement.
IOSR Journal of Business and Management
[online]. 2016, roč. 18, č. 10, s. 19-25 [cit. 2017-11-11]. Dostupné z: http://iosrjournals.org/iosr-jbm/papers/Vol18-issue10/Version-4/C1810041925.pdf
1 Výslovnost: [in'geidzment] .
2 https://employeeengagement.com/towers-perrin-employee-engagement
3 http://www.gallup.com/services/178517/state-global-workplace.aspx
4 http://www.employment-studies.co.uk/what-we-know/employee-engagement