DOX školám: Vystoupit z davu není divné, chce to ale otevřenou mysl

Vydáno:

Existence v davu nás občas činí slepými a hluchými, a to i v situacích, kdy je třeba zasáhnout. Nejen dav, ale i naše vlastní naučené způsoby uvažování nás často omezují, přitom stačí relativně málo na to, prolomit neviditelné mentální bariéry. Centrum současného umění DOX rozjíždí ve svých vzdělávacích aktivitách novou tematickou linii. Kromě datové gramotnosti, kritického myšlení a výchovy k občanství se mohou studenti nově zúčastnit i programů z oblasti psychologie. V jednom z nich zkoumají na vlastní kůži efekt přihlížejícího a ve druhém možnost růstového nastavení mysli. Kde se vzala psychologie v centru současného umění?

DOX školám: Vystoupit z davu není divné, chce to ale otevřenou mysl
Mgr.
Klára
Domlátilová,
edukace
a koordinace projektů, Centrum současného umění DOX
Už od roku 2017 Centrum DOX (www.dox.cz) vyvíjí a zavádí do českého prostředí dva moduly programu Heroic Imagination Project z dílny profesora Philipa Zimbarda. Jeho jméno můžete znát především díky Stanfordskému vězeňskému experimentu z roku 1971 nebo díky knize Luciferův efekt s výmluvným podtitulem Jak se z dobrých lidí stávají zlí lidé, kde shrnuje poznatky za 30 let výzkumu tohoto tématu.
Se Zimbardem začalo Centrum současného umění DOX spolupracovat už v roce 2011 na výstavě Luciferův efekt, inspirované jeho dílem, která kromě stanfordského experimentu reflektovala třeba také Milgramův experiment, ale prezentována byla i díla angažovaných umělců, jako je Krzysztof Wodiczko. Na druhé straně výstava obsahovala i pro vzdělávání stěžejní Zimbardův Heroic Imagination Project (Projekt hrdinské představivosti). Fascinace "zlem" se v něm překlopila v pozitivnější náhled na člověka jako bytost, ve které lze kultivací rozšířit "dobro".
Pojmy jako dobro a zlo dnes už znějí poněkud schematicky a příliš obecně na to, aby se okolo nich dal stavět vzdělávací program, který může teenagery vtáhnout do hry. Proto v modulech projektu pojmy nabývají velmi konkrétních podob. Podívejme se na ně zblízka. Na vývoj vzdělávacích programů si edukační tým DOX přizval odborné konzultanty Milana Tomeše a Boba Kartouse, kteří prošli školením přímo z dílny Heroic Imagination Project.
Obyčejné hrdinství
První z programů byl odpilotován letos na jaře a už figuruje ve stálé edukační nabídce Centra DOX. Je vhodný pro studenty od 8. třídy ZŠ a pro středoškoláky. Ambicí do budoucna je dostat ho i mezi dospělé.
Hrdinstvím zde nejsou myšleny činy, které patří na pomník, dokonce ani bezhlavé vrhání se do nebezpečí. Proto nese přízvisko "obyčejné" a může být každodenní, přestože vůbec není samozřejmé. Představte si modelovou situaci - člověka ležícího na chodníku a dav lidí, kde všichni do jednoho nehybně stojí, přihlížejí. Jediným pohybem ve skupině je vytahování smartphonu, na který si jeden z účastníků situaci natáčí, aby ji mohl záhy umístit na svou oblíbenou sociální síť. Přicházejí další lidé, možná mají v první chvíli tendenci nějak zasáhnout, ale v mžiku jsou jako kouzlem vtaženi do přihlížení.
Jde o nevysvětlitelné kouzlo? Nikoli, efekt přihlížejícího popsali už v 60. letech američtí psychologové Bibb Latané a John Darley. Od té doby byl prozkoumán ze všech akademických úhlů, ale stejné situace se dějí dál, efekt stále působí. Samozřejmě, jedná se totiž o přirozenou lidskou reakci.
V programu Obyčejné hrdinství ukazují lektoři na mnoha příkladech z praxe, jak efekt funguje, pomáhají studentům pochopit mechanismy, které za ním stojí, a zaujmout funkční strategie, jak se vůči němu aktivně postavit. S konkrétním chováním se zde spojují pojmy jako rozptýlení zodpovědnosti, efekt reflektoru nebo skupinová ignorance. Co je ale nejdůležitější - prostor pro sdílení osobních příběhů s tímto fenoménem a přímý prožitek v rámci dramatizovaných situací.
Studenti si z lekce odnášejí nejen pochopení toho, co se nad ležícím člověkem děje v myslích přihlížejících, ale hlavně nástroje, jak v nebezpečné situaci zasáhnout krok po kroku, a vědomí, že selhat je lidské a neselhat možné! A co podle vlastních slov teenagerů program umí? "Workshop mě ujistil, že vystoupit z davu není divné." "Zapamatovala jsem si, že je lepší začít něco dělat, i když nevím jak, protože je větší pravděpodobnost, že se někdo přidá."
Mysl nastavená k růstu
Carol Dwecková, vědkyně v oboru psychologie osobnosti, byla první, kdo přišel v roce 2007 s pojmem mindset (nastavení mysli), a označila jeho dva druhy, fixní a růstový. Spolu s dalšími vědci skrze množství studií dokázala, že rozdíl mezi oběma je fatální pro naši schopnost se učit a rozvíjet náš potenciál. Lidé s fixním nastavením mysli nemají rádi výzvy, raději se spokojí s úkoly, na které stačí, protože se bojí chybovat a ukázat tím, že například nejsou tak chytří, jak si o nich druzí myslí. V růstovém nastavení mysli naopak lidé výzvu chápou jako možnost se rozvíjet a chyba je pro ně vítaný stupínek na cestě za úspěchem, proto jsou mnohem lépe schopni naplňovat svůj skutečný potenciál.
Fixní nebo růstový princip myšlení ovlivňuje nejrůznější oblasti našeho života od logického uvažování přes sociální dovednosti a umělecké tvoření až po otázky vlastního zdraví. Odborníky kolem Dweckové bylo postupně vyškoleno množství pedagogů, rodičů a potažmo studentů na amerických školách, které byly považovány za podprůměrné, co se týče schopnosti studentů zlepšovat svoje dovednosti ve studiu. I školy slovy fixního mindsetu označitelné za "beznadějné případy" se vyšvihly na přední příčky ve statistikách růstu dovedností ve svém regionu.
Zdroj: https://www.mindsetworks.com/science/Case-Studies
Program Centra DOX na téma mindsetu seznamuje s tím, že vůbec něco jako fixní a růstové myšlení existuje, protože i tato samotná informace je, jak studie naznačují, průlomová v tvorbě postoje k seberozvoji. Žáci si mohou otestovat, zda a v jakých oblastech mají nastavení fixní, a vypracují si akční plán, co s tím udělají.
Poselství programu zní asi takto: "Když budeme namáhat své mozky, vyhledávat výzvy a dělat chyby, náš mozek poroste a úspěch se zákonitě dostaví."
Navzdory svým vrozeným dispozicím jsme schopni se během života zásadně měnit.