Dotace pro základní školy cíleně zefektivňují výuku a zároveň zvyšují profesní kvalifikaci pedagogů

Vydáno:

Mateřské a základní školy sehrávají klíčovou roli v budoucí motivaci a zájmu dětí o vzdělávání. Je proto velmi důležité vzbudit v nich touhu poznávat a učit se nové věci, ale zároveň vytvořit ve školce i škole co nejpříjemnější přátelské prostředí. Každé dítě je však jiné a některé z nich potřebují k výuce individuální přístup, přestože jsou inteligenčně srovnatelní s ostatními. Z tohoto důvodu může vytvoření rovnocenného, spolupracujícího kolektivu v rámci jedné třídy představovat výzvu. S řešením specifických podmínek usnadňujících vzdělávání dětí vám pomohou dotace.

 

Dotace pro základní školy cíleně zefektivňují výuku a zároveň zvyšují profesní kvalifikaci pedagogů
Mgr.
Adéla
Pešková
Regionální poradenská agentura, s. r. o.
ŠABLONY
Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování - Šablony pro MŠ a ZŠ I (zkráceně „Šablony“) má za cíl především personální podporu škol, osobnostně sociální a profesní rozvoj pedagogů, usnadňování přechodu dětí a žáků z MŠ na ZŠ a spolupráci s rodiči žáků. Jsou v ní zahrnuty zejména
dotace
určené na zvyšování stávající kvalifikace pedagogů, dále
dotace
pro zájmové aktivity dětí a v neposlední řadě také pomoc při specifických potřebách při vzdělávání, jako jsou např. školní asistenti, psycholog nebo speciální pedagog.
PODMÍNKY PRO PODÁNÍ ŽÁDOSTI O DOTACI
Nárok na dotaci mohou uplatnit všechny mateřské a základní školy v České republice. Nově mohou v letošním roce žádat i mateřské a základní školy na území hlavního města Prahy zapsané ve školském rejstříku (podrobněji viz výzva 02_16_023). Stejně tak i speciální školy a školky, resp. školy samostatně zřízené podle § 16 zákona č. 561/2004 Sb., pro které platí specifický seznam šablon.
Maximální výše finanční podpory je určována podle vzorce: 200 000 Kč + (počet dětí/žáků školy x 2 200 Kč). V případě, že je žadatelem mateřská a základní škola v jednom, se částka 200 000 Kč počítá zvlášť na mateřskou školu a základní školu, tzn. celkem 400 000 Kč.
Každý žadatel má nárok podat pouze 1 žádost o podporu, ve které si určí libovolný počet různých typů či kombinací šablon, tak aby výsledná částka požadované podpory na projekt splňovala minimální i maximální možnou výši podpory a zároveň tomu odpovídaly také výsledky dotazníkového šetření. Vyplněný dotazník Místní akční plány rozvoje vzdělávání (MAP) je součástí a podmínkou možnosti čerpání
dotace
získané formou zjednodušeného vykazování (šablon). Škola si povinně volí minimálně jednu šablonu z oblasti, která byla vyhodnocena jako nejslabší vzhledem k celorepublikovému průměru. Pokud ji v dotazníku nenalezne, volí druhou nejslabší. Na závěr projektu školy, případně školky vyplní dotazník znovu, aby byla zajištěna zpětná vazba účinnosti poskytnutých prostředků. Při zpracovávání podkladů je možné využít bezplatné pomoci Místní akční skupiny (MAS), Národního institutu dalšího vzdělávání (NIDV) a Sekce operačních programů - Odbor administrace zjednodušených projektů MŠMT (kontakty na jednotlivé MASKy viz http://databaze.nsmascr.cz/).
Zkrátka však nepřijdou ani školy střední, již v druhé polovině roku 2016 připravuje MŠMT podobný dotační projekt, který bude zaměřen na středoškolské vzdělávání v České republice.
Šablony pro ZŠ jsou následující:
1.
Personální podpora ZŠ
1.
Školní asistent - personální podpora ZŠ
2.
Školní speciální pedagog - personální podpora ZŠ
3.
Školní psycholog - personální podpora ZŠ
4.
Sociální pedagog - personální podpora ZŠ
2.
Osobnostně sociální a profesní rozvoj pedagogů ZŠ
1.
Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ - DVPP v rozsahu 16 hodin (téma: Čtenářská gramotnost, Matematická gramotnost, Cizí jazyky, Inkluze)
2.
Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ - DVPP v rozsahu 32 hodin (téma: Čtenářská gramotnost, Matematická gramotnost, Cizí jazyky, Mentoring)
3.
Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ zaměřené na inkluzi - DVPP v rozsahu 32 hodin
4.
Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ -DVPP v rozsahu 56 hodin (téma: Čtenářská gramotnost, Matematická gramotnost, Cizí jazyky, Mentoring)
5.
Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ zaměřené na inkluzi - DVPP v rozsahu 56 hodin
6.
Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ -DVPP v rozsahu 80 hodin (téma: Čtenářská gramotnost, Matematická gramotnost, Cizí jazyky, Mentoring)
7.
Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ zaměřené na inkluzi - DVPP v rozsahu 80 hodin
8.
Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ zaměřené na inkluzi - vzdělávací akce v rozsahu 8 hodin
9.
Vzájemná spolupráce pedagogů ZŠ (téma: Čtenářská gramotnost, Matematická gramotnost, Inkluze)
10.
Sdílení zkušeností pedagogů z různých ZŠ prostřednictvím vzájemných návštěv
11.
Tandemová výuka na ZŠ
12.
CLIL ve výuce na ZŠ
13.
Nové metody ve výuce na ZŠ (téma: Čtenářská gramotnost, Matematická gramotnost, Inkluze)
3.
Extrakurikulární rozvojové aktivity ZŠ
1.
Čtenářský klub pro žáky ZŠ
2.
Klub zábavné logiky a deskových her pro žáky ZŠ
3.
Doučování žáků ZŠ ohrožených školním neúspěchem
4.
Příprava na vyučování žáků ZŠ ohrožených školním neúspěchem
4.
Spolupráce s rodiči žáků ZŠ
1.
Odborně zaměřená tematická setkávání a spolupráce s rodiči žáků ZŠ
Pokud je v základní škole zřízená třída/y pro děti/žáky se SVP, ale nejedná se o školu samostatně zřízenou podle § 16 zákona č. 561/2004 Sb., pak tato škola volí šablony jako škola běžná.
Příjem žádostí o dotaci bude ukončen po vyčerpání
alokace
, nejpozději však 30. 6. 2017. S ohledem na předpoklad velkého zájmu o tuto podporu není vhodné odkládat zpracování žádosti na poslední chvíli.