DOMINO - 6 let podpory učitelské tvořivosti

Vydáno:

Když se před šesti lety pod patronací Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV) rozjížděla celostátní soutěž učitelské tvořivosti DOMINO, nikdo asi nečekal, že se tato aktivita stane nedílnou součástí podpory rozvoje učitelských dovedností, ale také možností, jak rozvíjet kreativitu učitelů jako celku.

DOMINO - 6 let podpory učitelské tvořivosti
Ing.
Milan
Hausner,
ředitel Základní školy Lupáčova, Praha 3
Letos tato soutěž překročila dokonce rámec resortu školství: pro rok 2016 vyhlásil totiž ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek v rámci této soutěže vlastní cenu, která podpoří právě polytechnický charakter některých aplikací.
Doba se změnila: klasická školení pro oblast dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků jsou dnes v mnohém překonána, neodmyslitelnou potřebou se stala výměna zkušeností. Do škol vstoupily digitální technologie. Nejlepším způsobem, jak předávat příklady dobré praxe mezi školami, jsou učitelské konference, a především sdílení dobrých nápadů. Ocenění tvořivých a nápaditých kantorů je nepochybně cestou, jak jejich metodiky, výukové objekty či realizované nápady zpřístupňovat široké učitelské veřejnosti.
V posledních letech vzniklo nepřeberné množství digitálních učebních materiálů, kterými je internet doslova zaplaven. Učitelé aktivně výukové objekty vyhledávají a využívají je ve svých hodinách. K žákům se tak dostávají jak materiály velmi kvalitní, tak ale také produkty nevalné úrovně, které mohou dokonce porušovat i autorská práva třetích stran a jejich přepracování zabere kantorům spoustu času. Je proto velkou škodou, že dosud nebyl ze strany ministerstva zaveden žádný reputační systém, který by prostřednictvím nástrojů, např. webu 2.0 takové objekty hodnotil.
V rámci národní soutěže DOMINO disponuje NIDV na svém webu zhruba tisícovkou výukových objektů, z nichž všechny prošly recenzním i oponentním hodnocením, a přinejmenším ty oceněné lze považovat za velmi dobré příklady školní praxe, které mohou inspirovat další učitele. Jejich řešitelé také museli prokázat svou erudici v „živém“ vystoupení před porotou či před účastníky veřejných obhajob. Tato databáze tedy zahrnuje výukové objekty a metodiky, didaktické hry a nápady různých oborů pro aplikaci na interaktivních tabulích a tabletech, z nichž mnohé lze využít i ve výuce jiných předmětů.
DOMINO je vlastně zkratkou několika základních atributů:
-
Dynamika a uživatelská příjemnost
-
Originalita a grafika
-
Motivace
-
Interaktivita
-
Návodnost - metodika
-
Otevřenost pro změnu a ověření ve výuce
Rozmanitost přístupů, metod, technik i metodických přístupů ukazuje, proč je kantořina stále oborem, ve které se nepochybně uplatňuje velká míra kreativity a nápaditosti učitele. Leckdy se bohužel stává, že každodenní rutina tyto atributy učitelské práce významně potlačí. Pak určitě stojí za to, čas od času si připomenout právě onu kreativní roli učitelské praxe.
Soutěž DOMINO byla v prvních třech letech podpořena z technické podpory Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, v posledních dvou letech jako součást resortního úkolu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Veškeré objekty jsou sdíleny v rámci licence Creative Commons.
DOMINO V ROCE 2016
K 1. dubnu 2016 byl vyhlášen již VI. ročník národní soutěže DOMINO Česká republika. Cílem soutěže není vlastní výukový objekt, ale představení výukové aktivity s využitím vhodného didaktického materiálu. Výhodu je v takovém případě nepochybně možnost využít rozhodujících částí hodin i na přenosných počítačích, domácích stanicích žáků bez rozdílu technologií, tedy využití přenosných zařízení, ať již s aplikacemi online, cloudem, či aplikace v mobilu, tabletu, či jiném zařízení. Na druhé straně celá řada hodin i bez digitálních technologií má svou hodnotu a stojí za to se o ně podělit. Z uvedeného důvodu do soutěže lze přihlásit aktivity i bez digitálních technologií.
Podrobnosti k celé soutěži najdete na: http://domino.nidv.cz.