Aby mohly školy poskytovat vzdělávání ve smyslu zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), musejí být nejprve zapsány do rejstříku škol a školských zařízení (dále jen „školský rejstřík“). Jednou z podmínek zápisu školy do školského rejstříku je soulad žádosti o zápis s dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy příslušného kraje (dále jen „dlouhodobý záměr kraje“). Konkrétně § 148 odst. 3 písm. a) školského zákona stanoví, že „orgán, který vede rejstřík škol a školských zařízení, žádost o zápis školy nebo školského zařízení do rejstříku dále zcela nebo zčásti zamítne v případě, že posouzením žádosti zjistí, že žádost není v souladu s dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky nebo příslušného kraje“1) . Skupina 18 senátorů České republiky se domnívala, že toto ustanovení je v rozporu s ústavním pořádkem, konkrétně s právem na svobodnou volbu vzdělávání, a proto navrhla, aby ho Ústavní soud zrušil. Cílem tohoto článku je vysvětlit problematiku dlouhodobých záměrů kraje a představit nález Ústavního soudu zabývající se ústavností předmětného ustanovení školského zákona.2)
Dlouhodobý záměr kraje může zapříčinit nezapsání školy do školského rejstříku
Vydáno:
1. Právní úprava dlouhodobého záměru kraje
Dlouhodobé záměry krajů jsou upraveny v § 9 školského zákona. Jedná se o dokumenty vydávané na úrovni krajů krajskými úřady, které ve svém obsahu vymezují strategické změny rozvoje vzdělávání v konkrétním kraji. Obsahují tedy vždy vyhodnocení dosaženého stavu vymezeného v předchozím dlouhodobém záměru kraje a také témata, oblasti i opatření, které bude kraj v následujících čtyřech letech realizovat. Dále představují plán do budoucna, jaké školy a obory mají být nabízeny, včetně druhů škol, jejich kapacitu a financování kapitoly školství v rámci rozpočtu příslušného kraje.3)
Dlouhodobý záměr kraje je zpravidla členěn do několika částí. V úvodu se můžeme setkat s obsahovým vymezením jednotlivých částí dlouhodobého záměru kraje. Dále následuje část zabývající se hlavními trendy a vývojem základních demografických ukazatelů v kraji, což je významným předpokladem pro následující, analytickou část, která tvoří převážnou většinu obsahu dlouhodobého záměru kraje a zaobírá se několika oblastmi, mezi které patří např. vzdělávání dětí, žáků a st