Dilemata vzdělavatelů ředitelů škol

Vydáno:

Nedá se spočítat, kolikrát bylo poukazováno na současnou podobu práce a množství rolí ředitele české školy. Je evidentní, že souhrn činností a odpovědnosti přesahuje rozumnou mez a v důsledku této situace je často upozaďována základní činnost ředitele a celé školy, totiž řízení pedagogického procesu a kvality výuky. Stejně tak jako ředitelé školy se dostávají do jistého pnutí i vzdělavatelé snažící se připravit optimální programy v souladu s požadavky terénu, školské politiky i potřebné teorie.

Dilemata vzdělavatelů ředitelů škol
PhDr.
Václav
Trojan
Ph. D.
vedoucí katedry Centra školského managementu Pedagogické fakulty UK v Praze
Je namístě nahlas pojmenovat dilemata, která budou stát před každou organizací, která bude chtít ředitele škol kultivovat, a položit na stůl tyto jistě provokativní otázky týkající se směru, kterým ředitele kultivovat:
 
Máme ředitele vzdělávat pro zajištění úspěchu u zřizovatele?
 
Máme ředitele vzdělávat pro zajištění úspěchu u externích hodnotitelů?
 
Je primární spokojenost školské rady?
 
Máme ředitele vzdělávat pro řízení kvality výuky?
 
Nemáme nakonec ředitele vzdělávat jako rozbíječe oficiálních struktur vzdělávání?
Proč tato dilemata zrovna na počátku nového roku? Je to poměrně jednoduché - škola se dostává do stále většího pnutí různých názorových proudů a samozřejmě stejné pnutí zažívá i její ředitel.
V minulém článku jsem se zabýval problematikou institucionální odpovědnosti ředitele školy, který řídí školu v nastaveném legislativním rámci. Přitom viditelně sílí hlasy doporučující radikální změnu školského systému. Ředitel a nakonec i jeho učitelé slyší hlasy, jak škola zaostává za praxí, jak nepřipravuje žáky na život, jak selektuje žáky, jak nevhodně žáky rozděluje podle věku do tříd, jak je nutí všechny učit to stejné a podobně stále dokola. Vůbec nehodlám polemizovat s tím, že pro řadu těchto názorů existují propracované a rozumné argumenty a že řada škol s nimi odpovědně pracuje.
Problém cítím v něčem jiném. Jako drobné prameny se do veliké řeky slévají myšlenky od Illicha a jeho knížky
Odškolnění společnosti
až po závěry kampaně Česko hledá budoucnost.Všude se uvádí, jak škola škodí, jak by měla pochopit potřebu žáků vybírat si oblasti pro vlastní učení, jak potírá osobnost dítěte či jeho budoucí potřeby. Neobáváme se situace, že v těchto mantinelech nebude sílit množina budoucích ředitelů ochotných převzít odpovědnost za rozvoj konkrétní školy? Není to mírně řečeno „nefér“ v době, kdy jsou stále více viditelné problémy odcizování mezi lidmi, problematické socializace, atomizace společnosti - a přitom
řešení těchto problémů nějak samo sebou od školy očekáváme?
Podle mého soudu bude význam školy vzrůstat stejně rychle, jako vzrůstá množství informací a možností, jak je dítě může získávat. Sociální interakce, orientaci v různých komunikačních situacích či celostní osobnostní rozvoj dítěte nezajistí žádná forma individuálního vzdělávání, sociální sítě či seberychlejší internet. To jsou pouze užitečné nástroje, nic víc.
V létě se mi dostala do ruky knížka Jareda Diamonda
Svět, který skončil včera.
Věnuje se plastickému srovnávání života moderního západu a klasických pasteveckých společenství. Jedna z kapitol je věnována i vztahu k dětem a jejich výchově. Západní čtenář bude možná až zaskočen naprosto jiným paradigmatem výchovy dětí, umožňujícím dítěti se vážně zranit u ohně či při práci s nožem jen proto, aby na všechna životní úskalí přišlo samo. Zdánlivě geograficky odtažitá oblast a její analýza mne ovšem přivedla k problematice tohoto článku. Bezbřehá výchova a neexistence pravidel a požadavků je v knize pouze zdánlivá. Tamější dítě je obklopeno zcela jinak uvažující společností, která neztratila nepsaná pravidla, zásady a schopnost korektivní reakce nevhodného chování kteréhokoli ze svých členů.
Je pravdou, že množství majitelů současných dynamických firem nemá dokončené systematické vzdělání, popř. jejich firmy začínaly se zcela jiným programem (věděli jste např. že
Coca-Cola
byla původně farmaceutickým produktem či že síť luxusních klenotnictví
Tiffany & Co
začínala jako papírnictví?). Je ovšem pravdou také to, že jejich zřizovatelé, majitelé a provozovatelé na sobě tvrdě pracovali a měli zřejmě z dřívějška vytvořen základ, na němž bylo možné budovat dát. Nemusela jej vytvořit pouze škola, ale mohla pro něj zcela jistě vytvořit podmínky. Nechci být v zajetí institucionálního vzdělávání a myslet si, že nic jiného na světě neexistuje. Jen znovu a znovu pokládám otázku,
zda se nemýlí lidé, kteří systematičnost považují za slabost, pravidla za zbytečnost a bezbřehost za lék na všechny neduhy vzdělávání.
Co je špatného na tom, že si dítě něco mimo školu zopakuje, upevní a procvičí? Tedy ve skutečnosti udělá ten vysmívaný a nedoceněný domácí úkol?!
Vrátím se k počátečním dilematům - jak na tyto zásadní debaty připravit ředitele školy? Máme jej vzdělávat v klasických oblastech ekonomiky, práva, managementu, vedení lidí, nebo jej vést až k provokativním úvahám, zda náhodou instituce, v jejímž čele stojí, není u konce svého vývoje a bylo by dobré ji odstranit? Přemítám v duchu o mnoha stovkách ředitelů škol, s nimiž jsem se během posledních let setkal a pomáhal jim v jejich rozvoji. Jsou to povětšinou lidé myslící, moderní, schopní reflexe a kritického pohledu. Je velice těžké je ovšem vzdělávat v podmínkách, kdy společnost pořádně neví, co od školy očekávat, popřípadě od ní vyžaduje nereálné věci.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Evidence pracovní doby ve školství
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP