Děti potřebují dostávat co největší prostor, aby něco vymýšlely a rozhodovaly samy

Vydáno:

RNDr. Jiří Kulich působí jako ředitel Střediska ekologické výchovy SEVER, člen výkonného výboru SSEV Pavučina a místopředseda Výboru pro vzdělávání rady vlády pro udržitelný rozvoj. V roce 1996 byl u založení SSEV Pavučina, v roce 2004 získal Cenu Josefa Vavrouška. Žije a pracuje v Krkonoších v Horním Maršově. Věnuje se vzdělávání učitelů, metodické činnosti (v poslední době např. metodice místně zakotveného učení) a vytváření podmínek pro environmentální výchovu a vzdělávání pro udržitelný rozvoj (účastní se tvorby koncepčních materiálů a strategií, pracuje v různých orgánech a skupinách při MŽP, MŠMT, Úřadu vlády).

O jakou změnu ve vzdělávání se Střediskem ekologické výchovy SEVER, popřípadě se Sítí středisek ekologické výchovy Pavučina, usilujete?
Naší primární misí je samozřejmě dosáhnout jednání odpovědného k životnímu prostředí. Považujeme za důležité, aby se vzdělávání zaměřovalo nejen na profesní přípravu, ale také na občanský a osobnostní rozvoj. Chceme přispívat i k rozvíjení odpovědného jednání překračováním hranic oddělených světů přírodovědných a společenských oborů, jednotlivých předmětů, porozumění tomu, jak se věci navzájem ovlivňují. Důležité je tedy transdisciplinární učení a holistický pohled. Jde nám také o učení zaměřené na zvládání změn a na budoucnost, impulzem k tomu je samozřejmě vývoj ve světě kolem nás. Pro dosažení těchto cílů vzdělávání je důležitá výchova prostřednictvím zkušeností – přechod od transmisivní výuky k získávání dovedností a od učení se faktům ke zvládání procesů. Přístupů může být víc, ale spojuje je učení zkušeností, zážitkem, prožitkem. Příkladem může být místně zakotvené učení, se kterým SEVER i některá další střediska ekologické výchovy pracují. Funguje to tak, že ohniskem výuky je dané místo, místní témata a problémy. Děti se zabývají svou obcí, přemýšlejí o tom, jak by chtěly, aby jejich obec vypadala, využívají k tomu pocitové mapy a různé analýzy, v rámci toho si nacházejí téma, kterým se chtějí zabývat, a kolem této výzvy se organizuje učení. Rozhodnou se například, že chtějí řešit odpady v obci nebo obnovu místní památky, a jejich učení je navázáno na tuto činnost.
Jak takové učení vypadá konkrétně?