Členové žákovského parlamentu na Základní škole K. V. Raise Lázně Bělohrad před třemi lety vymysleli projekt zaměřený na sblížení učitele se žákem a na podrobnější poznání učitelovy práce z pohledu žáků. Nazvali ho Den s učitelem. Žáci při běžném provozu školy totiž sice vidí nejdůležitější, ale pouze menší část učitelovy práce.
Den s učitelem - projekt žákovského parlamentu
Ing.
Jaroslav
Jirásko,
MBA,
ředitel ZŠ Lázně Bělohrad, člen rady Asociace ředitelů základních škol
V rámci projektu žáci stráví jeden školní den společně s vybraným učitelem (od příchodu učitele do školy až po jeho odchod domů). Zapojení žáci mohou být Pozorovateli nebo v případě zájmu Asistenty. Mají tak jedinečnou možnost nahlédnout na vzdělávací proces i z „druhé strany“.
Při realizaci Dne s učitelem mají „privilegium“ vybrat si svého učitele. Domluví si s ním vhodný termín, naplánují konkrétní činnosti a pak už jen zbývá pracovní den společně prožít.
Že učitelování není pouhá konkrétní vyučovací hodina, zjistí žáci poměrně rychle a často s překvapením konstatují, že být učitelem nezahrnuje jen pobyt ve škole od osmi do jedné, kafíčko o přestávce, psaní na tabuli a dohled ve školní jídelně. Den s učitelem je příležitostí pro rozšíření pohledu na to, co znamená pracovat na základní škole.
Pokud si sami vyberou, že budou dělat Asistenta, tedy učitele nejen doprovázet, ale také mu pomáhat, aktivně se zapojí jako pomocníci a učitel jim předá „důležité“ činnosti jako stříhání, lepení, kopírování či rovnání písemností nebo si také mohou vyzkoušet nalézt nějaké zdroje k výuce a pomoci s přípravou na hodiny. Pokud se žák rozhodne být Pozorovatelem, sleduje práci učitele bez aktivní pomoci. Větší zájem je pochopitelně o Asistenty. Společný den je po ukončení účastníkem vyhodnocen, grafický výstup je prezentován v žákovském parlamentu a v případě zájmu v jednotlivých třídách.
O Dny s učitelem je zájem u žáků 1. i 2. stupně. Partnerství, cenné zkušenosti, překvapení, jiný pohled, ale i zábava a příjemně strávený čas jsou nejčastěji zmiňovaná slova v závěrečných reflexích ze společného dne.
„Na svůj Den s učitelem jsem si vybrala chemikáře. Náš den začal tím, že jsme sepisovali kartičky a chystali tombolu, hodně jsme se u toho pobavili a dozvěděli se o sobě něco nového. Po první hodině jsme si došli připravit věci. Já jsem při napouštění vody do skleničky rozbila skleničku, ale pan učitel mě uklidnil, že se to někdy stane i jemu. (...)“
PB, 6. B
„(...) Celý tento den byl pro mě jedna velká zkušenost a klobouk dolů před všemi učiteli i učitelkami, protože teď už vím, jak je těžké udržet něčí pozornost.“
DK, 7. A
Projekt Den s učitelem se umístil mezi 10 nejlepšími aktivitami žákovských parlamentů základních škol společnosti Škola pro demokracii v rámci soutěže Projekt roku 2018. Projekty žákovských parlamentů jsou prezentovány formou propagačního videa. To si „parlamenťáci“ zhotovují sami.
Možná i tento drobný kamínek z mozaiky přivede některé žáky k přemýšlení o tom, zda být, či nebýt učitelem.