ČŠI: Několik informací k druhé generální zkoušce testování

Vydáno:

V minulých číslech časopisu Řízení školy jsme informovali o obsahu projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (dále také „NIQES“), jehož realizátorem je Česká školní inspekce. Cílem ČŠI je s podporou projektu NIQES vybudovat moderní a flexibilní systém národního hodnocení škol a vytvořit nové nástroje, metody a postupy pro inspekční činnost.

ČŠI: Několik informací k druhé generální zkoušce testování
PhDr.
Ondřej
Andrys
 
náměstek ústřední školní inspektorky pro inspekční činnost
Součástí projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice je také
vývoj univerzálního elektronického systému
pro národní šetření a pro ověřování výsledků žáků, který byl v roce 2012 poprvé celoplošně pilotován na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol.
Z rozhodnutí ministra školství, mládeže a tělovýchovy České republiky prof. Petra Fialy se
v termínu 13. května až 7. června 2013
uskuteční druhá
celoplošná generální zkouška
ověřování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol.
Níže uvádíme některé základní časové milníky pro její přípravu ve školách a také informaci o některých změnách oproti první generální zkoušce.
PŘÍPRAVA GENERÁLNÍ ZKOUŠKY
 
Přihlašování žáků k účasti:
4. 3. 2013 - 15. 4. 2013 (30 pracovních dnů)
 
Stahování testových dávek ve školách:
29. 4. 2013 - 13. 5. 2013 (9 pracovních dnů)
 
Realizace generální zkoušky:
13. 5. 2013 - 7. 6. 2013 (20 pracovních dnů)
ZMĚNY OPROTI 1. GENERÁLNÍ ZKOUŠCE
Technologie
Obecná architektura podsystému certifikovaného testování se nemění. Testovací aplikace v
provedení tlustého klienta
musí být instalována na každý počítač, pomocí kterého má být ve škole testováno. Nadále tedy bude možné zapojit do testování také velmi zastaralé počítače, popř. i ty, které jsou k internetu připojeny nedostatečně nebo vůbec. Zachována bude snadnost instalace a možnost automatického upgradu nových verzí aplikace. Novinkou je však možnost instalovat tzv.
proxy-klienta
(centrální aplikace), kterým bude aplikace, jež bude „spravovat“ a monitorovat jednotlivé testovací aplikace a zároveň bude moci být prostředníkem při komunikaci všech těchto aplikací s centrálním systémem.
Toho bude možné efektivně využít zejména při následujících úkonech:
 
Automatická distribuce testových dávek
- aktuální testová dávka (dávky) pro danou zkoušku se do školy stahuje pouze jednou, a to do centrální aplikace, která ji automaticky distribuuje do jednotlivých „žákovských“ testovacích aplikací, přičemž centrální aplikace nabízí přehled o existenci správných dávek.
 
Centralizované odesílání výsledků a jejich dohledávání
- také odesílání výsledků se děje přes centrální aplikaci, která zároveň nabízí přehled o úspěšnosti těchto úkonů. V případě výpadku připojení k internetu uchovává informace o tom, co nebylo odesláno, a následně umožní dodatečné odeslání ze všech testovacích aplikací.
Nové typy úloh
Zatímco v 1. celoplošné generální zkoušce byly použity výhradně úlohy s výběrem jedné nebo více správných odpovědí a tzv. polootevřené úlohy (úlohy s doplněním krátkého textu), pro 2. generální zkoušku budou navíc
využity následující typy úloh:
 
Doplňování
- souvislý nebo nesouvislý text obsahuje prázdná pole pro doplnění slov nebo výrazů. Doplnění je pak možné buď vepsáním, nebo výběrem z možností, přičemž v jedné úloze (v jednom textu) je možné realizovat více doplnění.
 
Přiřazování
- úlohy, jejichž zadáním je seskupit elementy (obrázky nebo test) do charakteristických skupin nebo je přiřadit k zadaným výrazům.
 
Klikací mapy
- úkolem je identifikovat v obrázku požadované části.
 
Multimediální obsah úloh
- libovolné úlohy mohou obsahovat audio nebo video ukázky.
Zohlednění některých skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)
Pro některé početněji zastoupené skupiny žáků se SVP budou
generovány adekvátní testy
respektující jejich omezení. Může se tak dít například prodloužením času na realizaci,
zařazením přestávky v realizaci testu
nebo zcela odlišným složením úloh. Zařazení žáka do odpovídající skupiny SVP se bude dít na straně školy při zadávání žáků do podsystému IDM. I tak ale zůstává účast žáků se speciálními vzdělávacími potřebami plně na dobrovolném rozhodnutí ředitele školy.
Realizace poslechových úloh v testech z cizích jazyků
Poslech bude realizován obdobně jako v generální zkoušce v roce 2012 s tím, že školy budou předem dotazovány na případnou
vybavenost sluchátky.
V případě, že významný podíl škol bude disponovat tímto vybavením, bude jim umožněna
realizace poslechových úloh
s použitím sluchátek (tedy nikoli frontálně).
Volitelné předměty
Kromě povinné skladby předmětů (matematika, český jazyk, cizí jazyk) mohou žáci volitelně absolvovat i
další test z cizího jazyka
(připraveny budou testy z angličtiny, němčiny a francouzštiny).
Prodloužení doby trvání celoplošné zkoušky
Z tří týdnů, které měla škola k dispozici v rámci 1. generální zkoušky v roce 2012, aby otestovala všechny žáky ze tří předmětů, budou
nově k dispozici týdny čtyři
tak, aby bylo možné ještě lépe reagovat na další provozní záležitosti spojené s koncem školního roku.
ZÁVĚR
Před samotnou generální zkouškou se uskuteční také pilotáž testových úloh. O účast budou požádány vybrané školy v jednotlivých krajích, účast v pilotáži testových úloh bude zcela dobrovolná. Konkrétní informace pak dotčené školy obdrží samostatně.
V průběhu následujících měsíců budou vydávány veškeré důležité informace týkající se realizace 2. celoplošné generální zkoušky
ověřování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků
základních škol. Tyto
informace budou vyvěšovány na webových stránkách
projektu NIQES (www.niqes.cz) i ČŠI (www.csicr.cz) a budou rovněž zasílány elektronicky do všech základních škol, víceletých gymnázií a konzervatoří.
Ve dnech 27. 2. - 11. 4.
se také uskuteční
druhé kolo regionálních informačních panelů
(vždy pro dva spojené kraje, celkem tedy 7 panelů), na nichž budou ředitelé škol z jednotlivých regionů České republiky podrobně seznámeni právě s informacemi k přípravě druhé celoplošné generální zkoušky (mimo jiné).
Zástupci České školní inspekce by se tak měli setkat s více než tisícovkou ředitelů základních škol a víceletých gymnázií.
Pozvánky na tato informační setkání
obdrží školy elektronicky (výběr škol je realizován formou poměrného vzorku podle velikosti, umístění, zřizovatele apod.; vybráno bude cca 200 škol na jedno setkání). V plánu je také setkání s více než 600 zástupci zřizovatelů škol.
Harmonogram realizace
druhé celoplošné generální zkoušky, postup prací při její přípravě i zapojení výše popsaných změn oproti generální zkoušce v roce 2012
byly projednány s vedoucími představiteli
klíčových odborných školských asociací i se zástupci zřizovatelů (Asociace ředitelů základních škol ČR, Asociace pedagogů základního školství ČR, Asociace ředitelů gymnázií ČR, Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska, Svaz měst a obcí ČR, Sekce církevního školství České biskupské konference apod.).
Druhá celoplošná generální zkouška
se uskuteční v souladu s Vyhlášením Programu zjišťování výsledků vzdělávání - Zjišťování výsledků vzdělávání Českou školní inspekcí ve školním roce 2012/2013, které vydal ministr školství, mládeže a tělovýchovy dne 22. října 2012.
Účast škol v této generální zkoušce je povinná
(s výjimkou škol, které budou pro objektivní důvody z povinnosti účastnit se omluveny - podrobnosti naleznete na www.niqes.cz). Všem školám velmi děkujeme za spolupráci.