Cílem školy by mělo být odkrýt potenciál dětí a mladých lidí a dát jim možnost se realizovat

Vydáno:
Mgr. Tomáš Vokáč, Ph.D., působí od roku 2015 na pozici výkonného ředitele Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu (DofE) v České republice. Vystudoval historii a teorii umění a kultury (teatrologie) na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, kde v roce 2012 získal doktorát (Ph.D.). Je držitelem Ceny Václava Königsmarka a byl nominován na Cenu Jana Palacha. Působí v několika odborných komisích, např. TOP odpovědná firma roku, profesních sdružení SKAV, ČRDM atd., je členem školské rady ZŠ TGM na Praze 7 či pracovní skupiny Rovné příležitosti ve vzdělávání MAP II. Aktivně se věnuje tématům neformálního vzdělávání, moderním trendům ve vzdělávání mládeže a dospělých a odbornému firemnímu dobrovolnictví, včetně měření jejich dopadů a přínosů, a to i na mezinárodním poli.
O jakou změnu ve vzdělávání svou činností jako Mezinárodní cena vévody z Edinburghu usilujete?
Usilujeme o to, aby každý mladý člověk ve věku 14 až 24 let mohl v rámci školního i mimoškolního systému rozvíjet svůj potenciál a vzdělávat se tak, jak je mu přirozené. Pracovat na tom, v čem chce vynikat, co ho baví a co bude v budoucnu dělat, co mu bude zároveň přinášet radost. Změna, o kterou usilujeme, spočívá v tom, aby výuka nebyla pouze formálního charakteru, ale aby to byla výuka i neformální. Tato neformální výuka je v našem programu definována dvěma základními tezemi a to jsou learning by doing, učím se tím, že něco aktivně vykonávám, a learning by experience, učím se skrze zkušenosti, sdílením zkušeností s ostatními žáky, kdy rozvíjím práci v týmu, kreativitu, komunikaci, adaptabilitu, vytrvalost a odhodlání. To jsou dopady, které my pak v rámci DofE celosvětově i lokálně měříme. Pokud bych to měl aplikovat na české vzdělávání, tak je třeba opustit vzdělávání založené na memorování znalostí, faktů a pokusit se se žáky pracovat na základě posilování jejich dovedností, a nejenom dovedností, ale například i odpovědnosti, protože program je sestaven ze čtyř aktivit – pohyb, rozvoj dovednosti, dobrovolnictví a dobrodružná expedice. Každý mladý člověk tak v rámci DofE pracuje na své fyzičce, zdravém životním stylu, rozvíjí dovednost, kterou si sám vybere a ve které chce vynikat, a zároveň dobrovolničí, tedy je odpovědný ke společnosti a ke komunitě, kde žije, a v neposlední řadě vstupuje do interakce se spolužáky při plánování a realizaci expedice. Náš globální šéf generální sekretář John May často říká, že DofE je development of character, rozvoj charakteru neboli komplexní rozvoj mladého člověka v rámci vzdělávacího systému, nikoliv mimo něj.
A jak tento program