Česká školní inspekce připravuje projekt "Komplexní systém hodnocení"

Vydáno:

Česká školní inspekce jako národní autorita v oblasti hodnocení a kontroly podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ve školách a školských zařízeních zapsaných do školského rejstříku i kvality a efektivity vzdělávací soustavy jako celku využívá při své činnosti nejrůznější metody, postupy a nástroje.

Česká školní inspekce připravuje projekt „Komplexní systém hodnocení“
PhDr.
Ondřej
Andrys,
MAE,
náměstek ústředního školního inspektora
V rámci projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES) realizovaného v letech 2011-2015 (projekt bude ukončen k 31. 10. 2015, v současnosti jsou ještě některé výstupy dopracovávány a budou plně doloženy ve stanoveném termínu) Česká školní inspekce řadu z těchto metod, postupů a nástrojů inovovala a vyvinula také některé zcela nové, které dosud k dispozici nebyly. Stále však existuje několik oblastí, pro něž Česká školní inspekce adekvátní metodické a nástrojové portfolio vůbec nemá, a existuje také několik oblastí, u kterých je třeba dosud vyvinuté metody, postupy a nástroje doplnit a rozvinout. Naprostá většina projektových výstupů bude navíc konstruována tak, aby byla využitelná nejen pro potřeby hodnocení prováděného Českou školní inspekcí, ale také pro přímou praxi jednotlivých škol a školských zařízení. Projekt Komplexní systém hodnocení bude tedy úzce navazovat na realizaci projektu NIQES a pokračovat ve vývoji těch metod, postupů a nástrojů, které pro komplexnost hodnocení kvality počátečního vzdělávání dosud chybějí (v projektu NIQES nebyly řešeny, a tudíž ani vyvinuty). Tento záměr je plně v souladu s dlouhodobou vizí rozvoje České školní inspekce ukotvenou v rámci Bílé knihy České školní inspekce, která je rovněž jedním z aktuálně dokončovaných výstupů projektu NIQES, s cílem poskytovat relevantní, objektivní a komplexní zpětnou vazbu o kvalitě a efektivitě ve vzdělávání a sdílet vyvinuté metody, postupy a nástroje s dalšími aktéry působícími ve vzdělávání.
CÍLE
Cílem projektu je na základě vyvinutých metod, postupů a nástrojů dokončit proces propojení externího a interního hodnocení škol a školských zařízení, na všech dílčích úrovních vzdělávacího systému podpořit sdílení shodné představy o kvalitě ve vzdělávání a dotvořit systém hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, zejména s ohledem na socioekonomický a teritoriální kontext. U zapojených aktérů dojde ke zvýšení kompetencí v oblasti monitorování a vyhodnocování výsledků vzdělávání z hlediska sledovaných cílů vymezených ve stěžejních strategických dokumentech, včetně podpory rovných příležitostí.
ZAMĚŘENÍ
Realizací projektu dojde k propojení externího a interního hodnocení škol (a vybraných školských zařízení) na všech úrovních, tedy na úrovni hodnocení vzdělávací soustavy České republiky, kde je externí hodnocení vykonáváno prostřednictvím mezinárodních šetření (zejména PISA, PIRLS, TIMSS, ICILS a TALIS) a interní hodnocení v tomto kontextu realizuje Česká školní inspekce, a na úrovni hodnocení školy, kde externí hodnocení zajišťují Česká školní inspekce a zřizovatel a interní hodnocení je prováděno autoevaluačními nástroji. Propojení externího a interního hodnocení na jednotlivých úrovních bude realizováno jak směrem vertikálním, tak směrem horizontálním, čímž dojde také k zásadnímu prohloubení kompetencí pro hodnocení kvality ve vzdělávání a k posílení kompetencí pro strategické řízení u klíčových aktérů jednotlivých úrovní vzdělávacího systému.
Dále budou vytvořeny nové metody, postupy a nástroje pro hodnocení těch částí národního kurikula, pro něž dosud adekvátní nástroje k dispozici nejsou. Konkrétně půjde o metody, postupy a nástroje pro hodnocení klíčových kompetencí (v projektu NIQES byly vyvinuty metody, postupy a nástroje pro hodnocení míry podpory a dosažené úrovně ve vybraných gramotnostech) a pro zohledňování socioekonomického a teritoriálního zázemí na úrovni žáka i školy s cílem monitorovat úroveň spravedlivosti ve vzdělávání a ve snaze účinně bránit nerovnostem. Dále budou inovovány nástroje pro ověřování výsledků vzdělávání a pro zajištění korelace socioekonomických a teritoriálních vlivů s podmínkami, průběhem a výsledky vzdělávání. Pravidelné a systematické sledování socioekonomického a teritoriálního zázemí žáků umožní na úrovni škol více zaměřit pozornost i na tzv. přidanou hodnotu vzdělávání.
Projekt počítá také s realizací důsledných analýz dat z inspekčních, národních i mezinárodních šetření, které Česká školní inspekce za účelem poskytování synergických výpovědí o kvalitě vzdělávání provádí, s cílem poskytovat interpretace dat z různých úhlů pohledu, na základě multioborového a interdisciplinárního přístupu, se záměrem maximálně propojovat zdroje, které České školní inspekci umožňují poskytovat komplexní pohled na hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání. Zásadním přínosem tak budou relevantní analytické zprávy postavené na datech České školní inspekce (se zohledněním dalších disponibilních a relevantních dat), které budou velmi dobře využitelné na různých úrovních řízení počátečního vzdělávání, zejména pak pro tvůrce vzdělávacích politik na úrovni Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
IMPLEMENTACE
Nové hodnoticí postupy, metody a nástroje budou systematicky implementovány do přímé praxe jednotlivých článků systému vzdělávání v České republice, provedeno bude také důsledné vzdělávání těch aktérů, kteří by měli s novými metodami, postupy a nástroji v rámci systému pracovat. Vzdělávání bude realizováno formou pilotáže, jejímž výsledkem bude návrh vzdělávacích programů, které budou následně předány k využití a případné realizaci těm institucím, kterým poskytování dalšího vzdělávání náleží, tedy např. Národnímu institutu pro další vzdělávání a jako součást databáze projektových výstupů OP VVV také všem dalším potenciálním poskytovatelům dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
SPOLUPRÁCE
Projekt synergicky podpoří spolupráci zřizovatelů, škol (veřejných, soukromých i církevních) a ostatních partnerů na daném území při přípravě a realizaci společných aktivit zaměřených na zvyšování kvality vzdělávání, s ohledem na podporu spravedlivého přístupu ke vzdělávání a s ohledem na posílení dovedností v oblasti strategického řízení vzdělávacího procesu na všech úrovních. Realizace projektu umožní případné zapojení do procesu tvorby a realizace místních a krajských plánů rozvoje vzdělávání. Realizátor projektu bude spolupracovat s realizátorem systémového projektu zaměřeného na koordinovaný přístup k sociálně vyloučeným lokalitám a také s realizátory dalších individuálních projektů systémových s ohledem na jejich obsah a synergické přesahy. Právě provázanost připravovaného projektu s dalšími připravovanými individuálními projekty systémovými (a individuálními projekty ostatními) je velmi důležitá pro maximalizaci synergického užitku z výstupů vytvářených v jednotlivých projektech. V rámci tohoto cíle tak budou organizovány také různé odborné panely, např. k problematice rozvoje klíčových kompetencí, na nějž budou pozváni realizátoři projektu zabývajícího se rozvojem klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, tedy zástupci fakult připravujících učitele apod.
NÁVAZNOST
Projekt kromě výstupů projektu NIQES využije také výstupy projektů Kompetence I, KompetenceII a Kompetence III a naváže na dosavadní účast v jednotlivých cyklech stěžejních mezinárodních zjišťování výsledků žáků. Počítá se také s propojením na dílčí výstupy projektů Cesta ke kvalitě, POSPOLU, Klíče pro život, K2 - Kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání nebo Kariérní systém.
Připravovaný projekt je plně v souladu se Strategií vzdělávací politiky České republiky do roku 2020, s obsahem a pojetím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (prioritní osa 3, investiční priorita 1, specifický cíl 3), s obsahem Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR na období 2015-2020, s obsahem Strategie celoživotního učení ČR i s doporučeními mezinárodních organizací (např. doporučení OECD v rámci hodnocení vzdělávání v ČR, výstupy Centra pro výzkum a inovace ve vzdělávání OECD apod.). Obsah projektu přímo koresponduje také s ustanoveními schválené Dohody o partnerství pro programové období 2014-2020, která tak realizaci obsahu předkládaného projektu předpokládá. Projekt reflektuje také dlouhodobá doporučení a stanoviska akademického sektoru (zejména ve vztahu k využívání vlastního hodnocení školy a jeho propojování s hodnocením externím a také ve vztahu k absenci nástrojů pro hodnocení klíčových kompetencí, které jsou dle platných rámcových vzdělávacích programů nedílnou a velmi důležitou součástí vzdělávacího procesu v České republice) a také nevládních neziskových organizací, zejména ve vztahu k otázkám rovného přístupu ke vzdělávání, k monitoringu spravedlivosti ve vzdělávání a ve vztahu k odstraňování bariér při integraci sociálně, zdravotně, ekonomicky či kulturně hendikepovaných osob a při nastavování pravidel pro jejich vzdělávání.
ZÁVĚR
Při realizaci projektu se počítá s průběžnými a důslednými konzultacemi se všemi dotčenými aktéry (příslušné útvary MŠMT, rezortní organizace MŠMT, zástupci zřizovatelů i škol a školských zařízení, akademická pracoviště, odborné školské asociace, školské odbory, nevládní neziskové organizace, realizátoři dalších individuálních systémových projektů apod.) s cílem zajistit maximální akceptovatelnost vyvíjených metod, postupů a nástrojů pro jejich kladné přijetí a efektivní využívání v rámci přímé praxe po ukončení realizace. Návrh projektu je aktuálně projednáván v rámci přípravy projektové charty (záměr realizace projektu byl již schválen), v případě schválení charty ministryní školství, mládeže a tělovýchovy bude posunut do další fáze projednávání na úrovni Monitorovacího výboru Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. V případě celkového schválení projektu se počítá se zahájením jeho realizace v průběhu prvního čtvrtletí roku 2016.
Projekt počítá s pětiletou realizací a s rozpočtem ve výši 250 000 000 Kč.