Česká školní inspekce ověří výsledky žáků v gramotnostech a mediální výchově

Vydáno:

Ve dnech 13.–24. listopadu 2017 provede Česká školní inspekce další ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání, které bude v tomto školním roce zaměřeno na žáky 9. ročníků základních škol a žáky 2. ročníků čtyřletých středních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Sledovanými oblastmi budou čtenářská, matematická a sociální gramotnost a témata související s mediální výchovou. Do vzorku je zařazeno přibližně 600 základních škol a zhruba 600 středních škol, přičemž v každé škole budou zjišťovány výsledky žáků pouze v jedné z uvedených oblastí.

 

Česká školní inspekce ověří výsledky žáků v gramotnostech a mediální výchově
PhDr.
Ondřej
Andrys
MAE
náměstek ústředního školního inspektora
Cíle testování
Cílem zjišťování výsledků žáků je poskytnout žákům, jejich zákonným zástupcům, učitelům, ředitelům škol i státu objektivizovanou a relevantní informaci o výsledcích vzdělávání. Zjišťování bude ověřovat míru dosažení vybraných očekávaných výstupů podle příslušných rámcových vzdělávacích programů. Získané informace budou nejen zpětnou vazbou pro žáky a jejich zákonné zástupce (objektivní informace o míře získaných vědomostí a dovedností), ale také významným evaluačním nástrojem pro školy (vlastní hodnocení efektivity vzdělávání) a zdrojem potřebných datových podkladů pro případné úpravy kurikulárních dokumentů, zejména z pohledu sledování, hodnocení a případných úprav cílů základního vzdělávání.
Vypovídací hodnota výsledků
Výsledky tohoto testování samy o sobě samozřejmě neřeknou, zda je škola či výuka v ní dobrá, nebo špatná. Výsledek v testu nevypovídá ani o tom, jak dobrý je v tom či onom předmětu žák, případně třída – na to testy postihují příliš úzké spektrum vzdělávacích cílů. Z výsledků testu nebo jeho tematických částí však bude možné vyčíst důležité informace o tom, která z témat zahrnutých v testech jsou žáci schopni řešit lépe a která hůře, a promítnout pak tyto informace do budoucí výuky. Na úrovni vzdělávacího systému budou výsledky výběrového zjišťování např. významným indikátorem správnosti nastavení výstupů v příslušném rámcovém vzdělávacím programu, podkladem pro hodnocení efektivity vzdělávání nebo zdrojem důležitých podnětů pro didaktiky jednotlivých vzdělávacích oborů.
Realizace
Zjišťování výsledků žáků tedy bude provedeno v termínu od 13. listopadu do 24. listopadu 2017, určení konkrétních dnů pro realizaci vlastního testování ve škole v rámci výše stanoveného rozpětí je zcela na rozhodnutí ředitele školy. Bude tedy možné, aby všichni žáci řešili testy ve stejný den, stejně tak bude možné testování rozdělit do více dní, nejpozději však musí proběhnout do 24. listopadu 2017 (včetně případných náhradních termínů pro žáky, kteří v den určený školou pro testování chyběli). Žáci obdrží výsledek svých testů ihned po jejich ukončení, souhrnné výsledky pak budou k dispozici po 4. prosinci 2017. Testy budou částečně přizpůsobeny žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, jejich účast však bude dobrovolná a zůstane na rozhodnutí ředitele školy.
Testovací systém
Zjišťování výsledků žáků bude, stejně jako každý rok již od roku 2012, realizováno prostřednictvím inspekčního systému elektronického testování InspIS SET (v modulu certifikovaného testování) a s využitím testovací aplikace, která se instaluje na každý počítač ve škole (např. v počítačové učebně), pomocí něhož má být elektronické zjišťování výsledků žáků realizováno.
Informovanost škol
Všechny školy, které byly do testovaného vzorku zařazeny, obdržely tuto informaci spolu s prvními instrukcemi souvisejícími s přípravou tohoto zjišťování již v polovině června 2017, tak, aby s touto skutečností mohli jejich ředitelé při přípravě školního roku 2017/2018 počítat.
Závěr
Ověřování výsledků žáků (testování) ve školním roce 2017/2018 je součástí šířeji koncipované tematické inspekční činnosti, která bude ve vymezených oblastech sledovat také podmínky vzdělávání, průběh vzdělávání a podporu rozvoje jednotlivých gramotností i vzdělávání v mediální výchově. Prezenční inspekční činnost se tak v případě uvedených gramotností uskuteční na vzorcích přibližně 150 ZŠ a 150 SŠ, v případě hodnocení vzdělávání v tématech mediální výchovy pak na vzorcích zhruba 50 ZŠ a 50 SŠ.

Související dokumenty