Česká školní inspekce: K problematice poskytování součinnosti

Vydáno:

V nejrůznějších diskuzích a na různých fórech se občas objevují otázky směřující k vymezenému vztahu práv a povinností mezi školami a školskými zařízeními (zejména) a Českou školní inspekcí. Problematiku poskytování součinnosti České školní inspekci ze strany škol a školských zařízení i problematiku součinnosti (v širším slova smyslu), kterou naopak Česká školní inspekce poskytuje jiným, komentujeme v následujícím článku.

 

Česká školní inspekce: K problematice poskytování součinnosti
PhDr.
Ondřej
Andrys
MAE
náměstek ústředního školního inspektora
POSKYTOVÁNÍ SOUČINNOSTI ČESKÉ ŠKOLNÍ INSPEKCI
Pro efektivní práci a přípravu komplexních a relevantních výstupů inspekční činnosti potřebuje Česká školní inspekce adekvátní součinnost škol a školských zařízení, zřizovatelů, případně i dalších osob (právnických či fyzických). Příslušné povinnosti týkající se poskytování součinnosti České školní inspekci jsou stanoveny zejména ve školském zákoně a v zákoně o kontrole a neposkytnutí součinnosti České školní inspekci by bylo posuzováno jako porušení zákona.
Školy a školská zařízení
Školy a školská zařízení jsou v souladu s příslušnými právními předpisy povinny České školní inspekci poskytovat součinnost, a to v rozsahu nezbytném pro řádné provedení inspekční činnosti. Povinnost takové součinnosti se týká nejen inspekční činnosti realizované na místě v konkrétní škole či konkrétním školském zařízení, ale také inspekční činnosti prováděné elektronickou cestou (může jít např. o vyplňování anketních formulářů ředitelem školy či pedagogickými pracovníky, zpracování inspekčního elektronického zjišťování nebo činnosti spojené s ověřováním výsledků žáků).
Praktické vyučování
Součinnost musí České školní inspekci poskytnout též osoby, u nichž se uskutečňuje praktické vyučování nebo odborná praxe. I zde je totiž prováděna inspekční činnost.
Individuální vzdělávání
S nabytím účinnosti poslední novely školského zákona k 1. září 2016 bylo zavedeno oprávnění České školní inspekce vykonávat inspekční činnost také na místě, kde se uskutečňuje individuální vzdělávání (laicky a nepřesně někdy označováno jako tzv. domácí vzdělávání). S tím je spojena také nutná součinnost zákonného zástupce a osoby, která žáka vzdělává.
Šetření stížností
V případech, kdy Česká školní inspekce ve škole nebo školském zařízení prošetřuje stížnosti, je běžná také součinnost zřizovatele. Česká školní inspekce totiž v případě tohoto typu inspekční činnosti nezpracovává definitivní výstup, ale výsledek šetření stížnosti předává zřizovateli k dalšímu řízení. Ten by měl přijmout příslušná opatření, případně může provést i vlastní šetření a následně informuje Českou školní inspekci o závěrech a přijatých opatřeních. Ty pak Česká školní inspekce zohledňuje při další inspekční činnosti.
Součinnost jiných orgánů
Pokud ve škole nebo školském zařízení byly (nebo mohou být) zjištěny nedostatky jiným orgánem, Česká školní inspekce si může vyžádat jeho součinnost. Záměrem je především nezatěžovat školy a školská zařízení násobnými a roztříštěnými vstupy různých státních orgánů či opakovaným vyžadováním informací a dokladů.
SOUČINNOST ZE STRANY ČESKÉ ŠKOLNÍ INSPEKCE
Součinnost poskytovaná Českou školní inspekcí je výslovně zakotvena ve školském zákoně. Úprava se však týká pouze dvou oblastí. Jednak jde o součinnost, kterou Česká školní inspekce poskytuje škole při přezkumu hodnocení žáka na konci pololetí (má-li žák, resp. jeho zákonný zástupce pochybnosti o správnosti hodnocení) - v tomto případě pak Česká školní inspekce de facto dohlíží, zda přezkum či komisionální přezkoušení probíhá řádně, o součinnost Českou školní inspekci žádá škola nebo krajský úřad. V druhém případě jde o součinnost, kterou Česká školní inspekce poskytuje krajskému úřadu při přezkumu maturitní zkoušky.
Definice silných a slabých stránek, doporučení
V širším slova smyslu však Česká školní inspekce poskytuje školám a školským zařízením součinnost i v řadě dalších oblastí (byť lepším výrazem než „součinnost“ by byla třeba „podpora“). Součástí inspekčních zpráv jsou např. kromě popisu silných i slabých stránek také doporučení pro zlepšení činnosti školy nebo školského zařízení v konkrétních oblastech, čímž se Česká školní inspekce snaží napomoci školám a školským zařízením při přijímání opatření k odstranění zjištěných nedostatků, preventivních opatření, opatření k využití příkladů dobré praxe apod.
Sdílení nástrojů
Dále poskytuje Česká školní inspekce školám a školským zařízením součinnost (podporu) v podobě uvolňování nástrojů, s nimiž v rámci výkonu svých činností národní autority pro hodnocení kvality a efektivity počátečního vzdělávání pracuje a které jsou využitelné také v přímé pedagogické praxi, pro vlastní hodnocení i pro plnění dalších úkolů. Mezi takové nástroje, které Česká školní inspekce dává školám a školským zařízením k dispozici, můžeme zařadit kritéria hodnocení využitelná i pro autoevaluaci, systémy školního a domácího testování InspIS SET a InspIS SETmobile včetně testových úloh umístěných v příslušné databance, systémy pro tvorbu a inovaci ŠVP, systém pro prezentaci školy nebo školského zařízení InspIS PORTÁL, hospitační záznamy nebo metodické nástroje pro sledování a hodnocení míry podpory a dosažené úrovně ve vybraných gramotnostech (vše k dispozici ke stažení na webových stránkách www.csicr.cz). Obdobnou podporu pak Česká školní inspekce poskytuje také samotným žákům a studentům, např. v případě systému pro domácí testování. A podpora je v těchto oblastech poskytována také zřizovatelům, kteří mohou pro hodnocení jimi zřízené školy či jimi zřízeného školského zařízení využít např. model tzv. kvalitní školy, z něhož vycházejí inspekční kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání.
Podpora při řešení konkrétních otázek
V neposlední řadě poskytuje Česká školní inspekce školám a školským zařízením (ale také rodičům či zřizovatelům) metodickou pomoc a podporu v podobě zodpovídání konkrétních dotazů. Poradenství v klasickém slova smyslu však nespadá do úkolů vymezených České školní inspekci právními předpisy, jde o činnost doplňkovou, která je řešena formou určitých nadstandardních služeb zajišťovaných v rámci (bohužel omezených) personálních kapacit. Pomůckou se stal systém InspIS HELPDESK, ke kterému mají přístup všechny školy a všechna školská zařízení. Dotaz položený prostřednictvím tohoto systému je předán kompetentnímu pracovníkovi, který jej co nejrychleji vyřídí. Je však třeba upozornit, že na základě položených dotazů je řešen vždy jen teoretický, zobecněný případ. Odpověď reaguje jen na předložené informace, a nemůže tak v žádném případě nahradit vlastní inspekční činnost a plné posouzení konkrétní záležitosti ve všech souvislostech. Na pomoc České školní inspekce v těchto věcech však neexistuje právní nárok a škola či školské zařízení se nemohou spoléhat na to, že se požadavkem na vyjádření České školní inspekce zbaví své odpovědnosti za konkrétní rozhodnutí. Tyto činnosti jsou však prováděny v rámci výkonu dobré správy a Česká školní inspekce se v rámci této formy podpory snaží být maximálně vstřícná.
Součinnost v dalších oblastech
V rámci výkonu inspekční činnosti na základě stížností, podnětů a petic lze hovořit o poskytování součinnosti podatelům, kteří mají pochybnosti o řádném postupu škol a školských zařízení a jejichž podání Česká školní inspekce prověřuje a šetří.
Inspekční činnost je vykonávána též na základě žádosti soukromých škol a školských zařízení, které mohou obdržet na svou činnost díky získanému hodnocení a provedené kontrole zvýšenou dotaci.
Členem konkurzní komise na ředitele škol a školských zařízení je vždy i školní inspektor, který tak poskytuje součinnost zřizovateli při výběru nového ředitele. Česká školní inspekce ovšem poskytuje zřizovateli součinnost nejen při jmenování ředitele, ale též při opačném procesu, kdy dává ve vztahu k řediteli školy či školského zařízení návrh na vyhlášení konkurzu nebo přímo návrh na jeho odvolání.
Česká školní inspekce poskytuje součinnost také dalším orgánům. Ať už jde o podněty předané příslušným orgánům na základě vlastních zjištění (např. jsou-li pochybnosti o správnosti doporučení školského poradenského zařízení, předává Česká školní inspekce podnět reviznímu orgánu, předává podezření na porušení rozpočtové kázně krajskému úřadu apod.), nebo o podklady, které si od České školní inspekce jiný orgán vyžádá (součinnost poskytovaná mj. orgánům činným v trestním řízení nebo soudům).
ZÁVĚR
Povinnost škol a školských zařízení poskytovat České školní inspekci při inspekční činnosti součinnost je stanovena příslušnými právními předpisy, stejně jako povinnost, kdy součinnost někomu dalšímu poskytuje Česká školní inspekce. Nad rámec však Česká školní inspekce poskytuje školám a školským zařízením i dalším osobám metodickou podporu, která však nespočívá v existenci „přítele na telefonu“ nebo v podobě poskytování rad a doporučení vedení škol a školských zařízení požadujících po České školní inspekci jakési „ex ante rozhodnutí“ ve snaze vyhnout se odpovědnosti. Obecnou metodickou podporu na úrovni školy poskytuje dle platných pravidel ředitel školy či metodické orgány školy, jsou-li zřízeny, a na centrální úrovni pak Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, zejména prostřednictvím své příspěvkové organizace - Národního ústavu pro vzdělávání. Česká školní inspekce poskytuje školám a školským zařízením metodickou podporu zejména v podobě vzdělávacího auditu silných a slabých stránek při komplexní, relevantní a pravidelné inspekční činnosti motivované snahou o efektivní zpětnou vazbu, která by měla napomoci zvyšování kvality vzdělávání každého dítěte, žáka či studenta.