Černobílé fotografie

Vydáno:

Kdo z nás by si občas nevzpomněl na černobílé fotografie. Jejich poměrně dlouhá výroba, vyžadující svůj díl trpělivosti, zkušeností i štěstí, měla nakonec něco do sebe. Od cvaknutí závěrky přes vyvolání filmu až po vytažení opláchnuté fotky ve fotokomoře (spíše v koupelně) uplynula nesrovnatelně delší doba, než si dnes vůbec dovedeme představit. Nakonec i profesionální fotografové občas k černobílé fotce sáhnou, popř. nám řada programů v počítači i chytrém telefonu nabízí úpravu fotky z prázdnin do černobílého či hnědobílého tónu. Leckdy to přece má své kouzlo, tak proč ne.

Černobílé fotografie
PhDr.
Václav
Trojan,
Ph.D.,
Ředitel Ústavu profesního rozvoje pracovníků ve školství, PedF UK
Ale dosti fotografických vzpomínek, dnes jsem si staré fotky vzal jako odrazový můstek svého zamyšlení nad počátkem školního roku, ze kterého nám rychle utíkající čas už jeden měsíc ukousnul - co naděláme? Černobílá fotka může mít desítky různých odstínů, samozřejmě, ale jde pořád o dvě barvy - o černou a o bílou. Proč tak často vidím právě tento černobílý pohled na školu a vzdělávání okolo sebe?
Vracím se k letošnímu prvnímu září a čtu v novinách i na sociálních sítích: Kdo děti ve škole známkuje nebo hodnotí, je zastaralý. Kdo má třídy rozděleny tradičně podle věku dětí, je zastaralý. Kdo souhlasí s domácím úkolem, je zastaralý a dotýká se soukromí rodiny. Kdo vyžaduje po dětech plnění dohodnutých pravidel, kdo vůbec nutí děti chodit do školy... a tak dále a tak dále. Černobílého vidění světa jsem opět se začátkem nového školního roku viděl a četl tolik, že přemýšlím o tom, zdali máme v záloze dostatečné množství pedagogů, že ty stávající můžeme hned v prvních hodinách školního roku znejistět či přímo nazlobit. Proč nenecháme ředitele škol i školy jako takové dělat jejich práci a při sebemenším zaváhání spouštíme lavinu, místo abychom uvažovali o přirozené podpoře? Pro někoho budu laciným terčem, ale skutečně si myslím, že bez pravidel, hierarchie a potřebného času na systematickou přípravu nemůže fungovat smečka zvířecí ani lidská. Kdyby vlčice čekala, až si na způsob získání potravy její mláďata přijdou sama bez pomoci, zemřeli by hladem všichni.
Vrátím se ke svému článku v Letním speciálu 2018, kde jsem psal o podpoře ředitelů škol, tedy kapitánů našich lodí. Cítím stále silněji, že kapitán kterékoli lodi musí mít co nejjednodušší cestu k podpoře, že mu musejí být ideálně v regionu nabízeny varianty, ze kterých si každý vybere podle potřeb své lodi a posádky.
Zkuste přemýšlet, co odlišuje kapitána lodi od ostatních lodníků. V našem českém kontextu to nemusí být ani vzdělání, ani kdovíjaká délka praxe, v počátku funkce ani žádná speciální příprava. Je to něco jiného - odpovědnost. Právě ředitel školy (záměrná chvilka opuštění lodní terminologie) má odpovědnost za školní vzdělávací program, za dodržování právních norem, za rozpočet školy, za rozhodování. Sebelepší systém podpory nesejme z ředitele školy tuto odpovědnost. Osobně považuji za výhodu vysokou míru zejména kurikulární autonomie (v oblasti starání se o budovu si to ovšem nemyslím), kterou u nás ředitel školy má. Občas uvažuji o podpoře, která je ředitelům často nucena různými projektovými výzvami, což končí často spíše jako prefabrikát či uniforma. Nelze přece vymyslet podporu a potom nutit ředitele, aby uznali, že právě tuto podporu potřebují, a aby ji využívali.
Nechci, abych byl nakonec černobílý i já. V začátku článku problematizuji černobílé vidění světa a teď se trochu chytám do černobílé pasti sám. Ale nemohu nenapsat, co mne poslední dobou často napadá. Postrádáme učitele, stále více aprobací se stává nedostatkovým zbožím. Bohužel jde o příliš komplexní sociální problém s hlubokými kořeny, než aby jej šlo vyřešit jedním opatřením. Nakonec problémy s učiteli hlásí mnohé evropské státy. Přesto vidím, kolik mladých absolventů fakult vzdělávajících učitele přichází do školy nikoli jako zájemci o práci učitele, ale jako lidé oblečení do různých dresů, kteří něco nabídnou a zmizí dříve, než na ně může přejít nějaká odpovědnost. Ta zase zůstane učitelům a ředitelům, kteří jsou kolem dokola označováni za brzdu vzdělávání a patří do předminulého století. V nejhorším případě, a to považuji za zlotřilost největší, se mnozí snaží dostat rodičům do hlavy, jak je škola špatná, co nemá po dětech vůbec chtít, že se mají soudit a že je rádi v budoucích sporech zastoupí.
Je správné, abych končil pozitivně. Věřím tomu, že v letošním školním roce budou naši kapitáni podporováni. Nemusí jít ovšem o propracovaná systémová opatření - ta se chystají, ale nezačnou působit ihned. Podporu mohou kapitáni dostávat od svých lodníků, tedy pracovníků školy (jistě i naopak), od rejdařství, tedy od zřizovatele, od admirality, tedy od ministerstva, a zcela pochopitelně by měla přicházet od rodičů žáků. Jednoduše a přitom účinně - kapitán lodi - ředitel školy potřebuje cítit, že je s rodiči, zřizovatelem i okolím školy pomyslně na jedné lodi, že mu jeho okolí věří a skutečně jej podporuje a pomáhá.
Přeji všem, aby moje představa nebyla naivní, ale aby se postupně stávala běžným pohledem na celou naši flotilu plujících lodí a kapitány stojící na lodních můstcích. Držím palce pro klidnou plavbu a příznivý vítr.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP