Centra kolegiální podpory

Vydáno:

Společné vzdělávání se dalo do pohybu se začátkem minulého školního roku a od té doby vyvolává mnoho emocí a otázek. Pedagogická veřejnost se rozdělila na konzervativce, kteří mluví o nemožnosti takového vzdělávání, a na ty, kteří se pokoušejí najít způsob, jak myšlenku jednoho proudu vzdělávání naplnit. Hledání jakékoli nové cesty je vždy spojeno s obtížemi a neúspěchy, s analýzou realizovaných kroků a učení se z vlastních chyb, s pády, klopýtáním a opětovným vstáváním. Je ale také možné se poučit ze zkušeností těch, kteří již našli a jsou ochotni se o své knowhow podělit.

 

Centra kolegiální podpory
Mgr.
Petr
Došek
ředitel ZŠ Velvary
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Prostor pro takovou činnost se objevil v rámci výzvy č. 02_16_037 Podpora žáků se zdravotním postižením (Implementace APIV), pro kterou bylo ministerstvem školství alokováno 300 milionů korun. V rámci této výzvy se spojilo osm základních škol z Moravy i Čech, které mají dlouholeté zkušenosti se vzděláváním dětí se zdravotním postižením. Vzhledem k legislativě se jejich název postupně měnil od zvláštních a pomocných přes speciální a praktické až po dnešní základní školy zřízené podle § 9 odstavce 4 školského zákona.
Učitelé z "normálních" základních škol se ozývali, že vzdělávat děti se zdravotním postižením neumějí, nemají s nimi zkušenosti, dosud se s nimi nesetkali, a proto si s nimi nevědí rady. Svou práci mají rádi (vlastně spíše rády), chtějí se na příchod takových dětí připravit, poradit se, vzájemně se vzdělávat, ale není kde.
Abychom měli všechny proměnné pohromadě, musíme zmínit ještě jednu - zkušenosti s výukou pomocí výpočetní techniky. Tou se dlouhodobě zabývá společnost iŠkolství.cz.
Výsledkem tohoto spojení je projekt, který byl v rámci zmiňované výzvy podpořen hodnoticí komisí MŠMT částkou více než 20 milionů korun.
Centra kolegiální podpory
Na území České republiky je vybudována sít tzv. vzdělávacích center kolegiální podpory (CKP). Vzdělávacími centry se staly základní (dříve speciální) školy v Bruntále, Opavě, Ostravě, Kroměříži, Vsetíně, Uherském Hradišti, Poděbradech a Kralupech nad Vltavou, které budou po dobu tří let jednou měsíčně pořádat vzdělávací aktivity pro pedagogy z běžných základních škol. Vzdělávací aktivity budou zaměřeny na výměnu zkušeností při vzdělávání dětí s PO, doplnění a vysvětlení legislativních opatření, využití moderních pomůcek, technologií a iPadů pro výuku dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a práci s nimi a další témata spadající do oblasti společného vzdělávání ve školství.
Setkání budou vycházet z pomyslného rozdělení typů postižení (žák se zrakovým, sluchovým, tělesným postižením, s kombinovaným postižením více vadami, žák s mentálním postižením, poruchou autistického spektra, poruchami chování a učení).
Připravený program
Účastníci školení budou postupně v jednotlivých, na sebe navazujících lekcích seznámeni s celou problematikou daného postižení, a to zejména se zaměřením na tyto oblasti:
-
symptomy a projevy postižení, očekávané možnosti vzhledem ke vzdělávání,
-
přizpůsobení školního prostředí žákům, na co je potřeba se zaměřit, vytvoření vhodných podmínek vzhledem k danému typu a míře postižení,
-
metody a formy výuky, možnosti zvládání specifických projevů daného postižení,
-
sestavení plánu pedagogické podpory, individuálního vzdělávacího plánu, spolupráce s asistentem pedagoga ve třídě,
-
možnosti práce v hodinách s heterogenní skupinou žáků, individualizace výuky vzhledem k postižení žáka a jeho možnostem,
-
konkrétní kompenzační a reedukační pomůcky, náměty do jednotlivých hodin a ukázky konkrétních výstupů, vhodné učebnice a pracovní materiály.
Kolegiální podpora
Soubor setkání je vždy přizpůsoben "na míru" regionu, v němž probíhá; pracovníci školy při konzultaci s mentorem CKP sami upřesňují oblast svého zájmu, hodnotí, ve které sféře vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami cítí nedostatky, případně se budou chtít s předstihem připravit na příchod takových žáků.
Benefitem pro základní školy bude zapůjčení dvou iPadů po celou dobu projektu, proplacené náhrady na cestování a znalosti, které obdrží v rámci workshopů pro práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.
Ačkoliv v době zrodu projektu bylo nutné vytvořit základní síť spolupracujících škol, nejedná se o uzavřenou skupinu. Na každé setkání v kterémkoli centru kolegiální podpory je zájemcům umožněn přístup.
Aktuální program v jednotlivých centrech bude možné již v průběhu listopadu sledovat na webových stránkách
www.centrakolegialnipodpory.cz