Budoucnost ředitelů v Čechách (doloženo v závorkách)

Vydáno:
Budoucnost ředitelů v Čechách (doloženo v závorkách)
Mgr.
Irena
Lhotková
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Vzhledem k aktuální situaci si v tomto čísle dovolím krátké odbočení (a příznivcům středního managementu školy slibuji pokračování v čísle příštím). Téměř všem ředitelům dnes leží v hlavě
novela školského zákona
– někteří kladně oceňují
zrušení zprávy o vlastním hodnocení školy
(protože hodnocení zaznamenávali jinou více vyhovující formou), jiní kroutí hlavou nad
registračními čísly u zápisu do prvních tříd
(neboť již druhý den sdělují rodičům zmíněná čísla, kteří oni v zápisové euforii kamsi založili) a zbytek nevěřícně řeší
navýšení počtu členů školské rady
(„Protože každá politická strana v našem městě tam chce mít svého zástupce.“)
.
Nejvíce diskutovanou změnou je ale bezesporu
omezení funkčního období na šest let a možné vypsání konkurzů zřizovatelem již v letošním roce.
Nechci se na tuto problematiku dívat z pohledu práva, ale z pohledu mně mnohem bližšího – z osobního pohledu mých kolegů (a ještě jednou díky všem, se kterými se setkávám v rámci výuky či jiných setkání) i mého odborného nazírání.
Jak to tedy vidí „ostřílení mořští vlci“ – ředitelé škol a školských zařízení, kteří jsou ve funkci dobu delší než šest let a kterých by se eventuální konkurzy týkaly? Jejich pohledy či pocity lze rozdělit do tří oblastí: nedocenění odvedené práce („To máme za to všechno, co jsme pro školu udělali, co jsme své práci obětovali.“), ohrožení („Dva roky před důchodem mě už nikdo do funkce nejmenuje a jak to všechno finančně utáhnu.“) a v neposlední řadě i příležitostí. Příležitostí ve smyslu uplatnění v jiném oboru („Rozhodně bych už znovu nezkoušela něco ve školství, to mi za to nestojí.“), na jiné škole („Tady už je to zajeté, kantory k ničemu novému nepřinutím, jinde by to mohlo být jiné.“)nebo na stejné škole s novým elánem („Důvěra zřizovatele zavazuje, je vidět, že je s mou prací spokojen, to mě motivuje.“).
Tak kde se nacházíte vy, milé kolegyně a kolegové? Možná je ještě trochu brzo na úvahy co dál, ale znát pohled ostatních určitě neškodí. Každopádně rozhodnutí pokračovat dál v ředitelské funkci (ať už na stejné nebo jiné škole) či vyměnit úplně obor bude na vás. Doporučuji celou věc pořádně promyslet, probrat s někým, komu věříte. A až se rozhodnete, za svým rozhodnutím stůjte – podle sebe a v dané situaci jste udělali určitě správně.
Pojďme se ještě podívat na změnu podmínek řízení školy a vedení lidí v souvislosti se změnou legislativy. Vyhráli jste konkurz, stali jste se ředitelem a máte před sebou šestileté období, nikoliv dobu neurčitou. Jak se změní zastoupení jednotlivých rolí – lídra-kapitána, manažera-kormidelníka a vykonavatele-plavčíka? Pokud nedojde ke změně, přímá vyučovací povinnost zůstane stejná, jako vykonavatel-plavčík si budete užívat výuku či výchovu a občas si říkat, proč jste u toho nezůstali. U ostatních dvou rolí vás bude tlačit čas a také bude záležet na tom, v jakém „stavu“ přebíráte školu. Je jasné, že bude nutné zajistit základní organizační záležitosti a zvládnout právní a ekonomickou problematiku. Pokud není k dispozici zástupce či hospodářka, bude potřeba věnovat těmto oblastem více úsilí i času a v popředí bude role manažera. Ale vy potřebujete dokázat svoje kvality i v jiném směru – ve vlastním pedagogickém procesu, ve zlepšení pověsti školy na veřejnosti, v téměř nepostradatelnosti pro zřizovatele – a to je úlohou lídra.
Už před vstupem do funkce znáte své silné i slabé stránky, umíte s nimi zacházet. Teď si musíte stanovit (možná jste tak učinili již před konkurzem) vizi školy, tedy cíl, kterého chcete dosáhnout. To ještě není tak obtížné, mnohem těžší je nadchnout pro svůj cíl pracovníky, následně žáky i jejich rodiče. Cíl musí být pro ně akceptovatelný, navíc i reálný v daném časovém období šesti let.
A jsme u základních dovedností z oblasti vedení lidí – uplatňování vhodných stylů vedení, asertivní komunikace a efektivní delegování, dost možná i řešení konfliktů. Všechny vyjmenované dovednosti se lze naučit po teoretické stránce, ale umění použít je v praxi vyžaduje dostatek emoční inteligence. A výhodou je samozřejmě zkušenost. Základním kamenem je
poznání podřízených pracovníků, odhalení jejich kladů a případných záporů, nalezení
vhodných způsobů motivace
každého z nich. A pracovníky není možné jen tak vyměnit, pokud naší vizi nevyhovují a čas nás tlačí.
Takže co poradit začínajícím ředitelům, kteří nastupují s vidinou šesti let?
Základem jsou lidé ve škole
– ač je to okřídlené klišé, je to pravda. Věnujte se důkladně poznání každého z nich, najděte k nim cestu, objevte jejich silné stránky, dávejte pozor na jejich vzájemné vztahy – formální i neformální. Jen pomocí lidí vybudujete to, co jste si vytyčili, jen s nimi naplníte svoji (a postupně snad i jejich) vizi.
Milé kolegyně, milí kolegové, ať už jste zkušenými mořskými vlky (hledající další směr plavby či úplně novou loď) nebo nováčky na kapitánském můstku (rozhodnutými pro tuto loď a tento směr), přeji vám šťastnou plavbu, příznivý vítr a málo bouřek (a Václavu Trojanovi děkuji za možnost vypůjčit si ředitelsko-námořnickou terminologii).

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP