Autorské právo ve vyučování

Vydáno:

Způsob výuky prochází neustálým vývojem. Kromě samotného výkladu vyučujících a využívání různých učebních pomůcek a materiálů, jako jsou „papírové“ učebnice, pracovní sešity, pracovní listy apod., se dnes stále více využívají i nové výukové prostředky, například audionahrávky či naučné filmy. Zpracování takových učebních pomůcek - které jsou úspěšné a nacházejí své místo ve výuce - vyžaduje ze strany jejich autorů značné úsilí, za něž legitimně očekávají kompenzaci. Ochranu těchto oprávněných zájmů autorů poskytuje oblast tzv. autorského práva. Právě otázka aplikace autorského práva ve vyučování a upozornění na potenciální protiprávní jednání v této souvislosti je předmětem tohoto článku.

Autorské právo ve vyučování
Mgr. Bc.
Adam
Hlaváč
 
právník v advokátní kanceláři v Pardubicích
UČEBNÍ MATERIÁLY JSOU AUTORSKÝM DÍLEM
Oblast
autorského práva
je v České republice zakotvena primárně v zákoně č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některý zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále též „AZ“). Klíčovým pojmem AZ je
autorské dílo
definované v ustanovení § 2 AZ. Z definice v tomto ustanovení lze vyvodit, že veškeré učební materiály, ať již se jedná o učebnice, filmy, fotografie apod., jsou zpravidla autorským dílem a jako taková podléhají právnímu režimu AZ. Základní zásadou AZ pak je, že
autorské dílo lze užít
(čímž je myšleno dílo rozmnožovat, rozšiřovat, půjčovat apod.)
jen se souhlasem autora na základě jím udělené licence.
Z této zásady však existují výjimky, na základě kterých lze autorské dílo za určitých podmínek užít i bez souhlasu autora v rámci vyučování, vždy však tak, aby to
nebylo v rozporu s běžným způsobem užití díla
a aby nebyly nepřiměřeně dotčeny oprávněné zájmy autora (§ 29 AZ).
KOPÍROVÁNÍ CELÝCH AUTORSKÝCH DĚL
Jednou z těchto výjimek je
tzv. zákonná licence
rozmnožování na papír nebo na podobný podklad dle § 30a AZ. Dle odst. 1 písm. a) tohoto ustanovení si může každá fyzická osoba (tedy jak žák, tak učitel, nikoli však škola) zhotovit
pro svou osobní potřebu tiskovou kopii autorského díla
(tedy například učebnice). Do režimu tohoto ustanovení tedy lze podřadit například situaci, kdy si žák nebo učitel zhotoví kopii učebnice proto, aby si mohl do kopie činit pro svou osobní potřebu vpisky, poznámky a zvýraznění částí textu a přitom si neznehodnotil originál učebnice. Naopak za užití díla v rámci této zákonné licence nelze v žádném případě považovat případ, kdy žák či učitel zhotoví kopie učebnice proto, aby je rozdával či prodával ostatním žákům pro účely vyučování, především proto, že nejde o užití pro vlastní potřebu, a nad to je takové počínání v rozporu s § 29 AZ.
Ustanovení § 30a AZ zakotvuje i právo právnické osoby, tedy i školy, zhotovit tiskovou kopii autorského díla, ale pouze pro svou vlastní vnitřní potřebu. Škola tedy může zhotovit kopii autorského díla (např. učebnice, odborné pedagogické literatury apod.) například pro učitelský sbor (aby se s autorským dílem pedagogové mohli seznámit), nikoliv však pro účely vyučování tak, že školou pořízené kopie díla budou rozdávány žákům v hodinách.
Jediným případem, kdy by tedy škola mohla zhotovit kopii učebnice pro studijní účely žáka, by bylo zhotovení kopie na základě § 30a odst. 1 písm. c) AZ, tedy zhotovení kopie na objednávku žáka a pro jeho osobní potřebu. Zhotovování takových kopií však podléhá povinnosti platit kolektivnímu správci1) odměnu dle ustanovení § 25 AZ.
V souvislosti se zákonnou licencí rozmnožování na papír je však nutné zmínit výjimku, kdy kopii na papír zhotovit nelze, a to pokud se jedná o vydaný notový záznam díla hudebního či hudebně dramatického. Tudíž ani fyzická osoba pro osobní potřebu ani právnická osoba pro vlastní vnitřní potřebu nemůže zhotovit kopii notového záznamu.
Pro účely výuky zdravotně postižených osob stojí rovněž za zmínku existence
tzv. zákonné licence pro zdravotně postižené
dle § 38 AZ. Na základě tohoto ustanovení je možné mj. zhotovit rozmnoženinu autorského díla (např. učebnice) zvláštní technikou (např. Braillovým písmem), a to výhradně pro potřeby zdravotně postižených, v rozsahu odpovídajícím jejich zdravotnímu postižení a nikoliv za účelem přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu. Takto upravené autorské dílo lze – opět pod podmínkou nevýdělečnosti – rovněž šířit.
UŽITÍ ČÁSTÍ AUTORSKÝCH DĚL VE VYUČOVÁNÍ
Přímo ve výuce lze pak užít autorská díla bez souhlasu autora na základě a za podmínek
tzv. výukové licence
zakotvené v § 31 odst. 1 písm. c) AZ. Zákonnými podmínkami pro takové užití je: (a) užití při vyučování (nikoliv např. při domácím samostudiu) pro ilustrační účel, (b) účelem není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu, (c) užití nepřesáhne rozsah odpovídající sledovanému účelu a (d) dílo je citováno, je-li to možné (tj. uvedení autora, názvu díla a pramene). Užití autorského díla v souladu s výukovou licencí je tedy např. rozdání žákům kopií výtvarného díla (obrazu) nebo literárního díla (básně), na kterém vyučující při vyučování prezentuje základní rysy daného uměleckého nebo literárního směru, popř. rozdání kopií fotografie v hodině cizího jazyka za účelem rozvinutí konverzace a slovní zásoby spojené s fotografií. Dílo tedy musí být užito vždy tak, že je pouze ilustrační a doprovodnou složkou vyučovací hodiny, kterou je možné provést případně i bez daného autorského díla, a zároveň je dílo řádně citováno. Totéž platí pro díla např. hudební či filmová, tedy předmětem výuky může být hudební či filmový úryvek, nikoliv však výlučně sledování či poslech takového díla po celou vyučovací hodinu.
KOMPILACE AUTORSKÝCH DĚL
V dnešní době se lze setkat rovněž s tím, že školy či jednotliví učitelé vytvářejí vlastní učební materiály, ve kterých užívají i autorská díla jiných autorů. Stejně jako v případě užití částí autorských děl nesmí být výsledkem a účelem takto vytvořeného díla pouze kompilát jiných autorských děl (například sbírka tematicky zaměřených básní cizích autorů nebo sbírka matematických slovních úloh převzatých z jiných učebnic).
Cizí autorská díla
lze dle ustanovení § 31 AZ pouze citovat, a to buď pouze jejich výňatky (úryvky) bez ohledu na účel takové citace [tzv. malá citace dle § 31 odst. 1 písm. a) AZ], nebo výňatky či drobná celá díla pro účely kritiky nebo recenze vztahující se k takovému dílu, nebo pro účely vědecké či odborné tvorby a takové užití bude v souladu s poctivými zvyklostmi a v rozsahu vyžadovaném konkrétním účelem [tzv. velká citace dle § 31 odst. 1 písm. b) AZ], přičemž v obou případech tam, kde je to možné, je nutné uvést autora, název díla a jeho pramen.
Pokud by tedy bylo cizí autorské dílo užito v rozsahu větším či odporujícím shora uvedenému, pak již nejde o bezplatnou citační licenci, ale
užití díla, ke kterému je třeba souhlas autora a udělení licence z jeho strany.
Pokud však budou dodrženy zákonné citační požadavky a vznikne vlastní nové autorské dílo, pak je třeba s takovým dílem (včetně zhotovování jeho kopií apod.) nakládat při výuce jako s jakýmkoliv jiným autorským dílem, tedy způsobem uvedeným výše.
PRÁVNÍ NÁSLEDKY NEZÁKONNÉHO JEDNÁNÍ
V případě, že někdo jedná (např. rozšiřuje či jinak užívá autorské dílo) v rozporu s výše uvedenými či jinými ustanoveními AZ, může mít takové
protiprávní jednání důsledky jak civilněprávní
(zejména pak žaloba autora, držitele majetkových práv autorských či kolektivního správce na vydání bezdůvodného obohacení či náhrady škody za užívání díla bez souhlasu a licence autora),
tak veřejnoprávní
(ať již správní řízení o přestupku či správním deliktu, tak i trestní stíhání za trestný čin porušení autorského práva).
ZÁVĚR
Z výše uvedeného vyplývá, že užívání (zejména pak rozmnožování) cizích autorských děl pro účely vyučování, respektive obecně pro účely výuky,
podléhá výrazné právní regulaci
a bez souhlasu autora (resp. držitele majetkových práv autorských) je přípustné jen za určitých podmínek. Ačkoliv byly v článku uvedeny některé případy, je přesto nutné splnění zákonných podmínek posuzovat vždy individuálně případ od případu. Vzhledem k potenciálním závažným právním konsekvencím porušení AZ lze doporučit, aby školy, pedagogové, ale i žáci činili takové kroky, které podléhají právní regulaci AZ, až po jejich kvalifikovaném právním posouzení.
V tomto případě kolektivnímu správci DILIA, o. s.

Související dokumenty

Pracovní situace

Směrnice k dodržování autorského práva
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Listopad 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace
Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
Jak je to s promítáním filmů ve škole?
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
GDPR - pro školy
Evidenční list dítěte nepřijatého k předškolnímu vzdělávání
Kamerové systémy v mateřské škole
Ochrana osobních údajů v praxi poradenských pracovníků
Poskytování osobních údajů školami Policii ČR

Poradna

Kopírování materiálu pro výuku v souladu s autorským zákonem
Jmenování ředitele
Zveřejňování fotografií
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR

Zákony

121/2000 Sb. o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)