Asistent pedagoga, 2. část - Zaměstnanec

Vydáno: 9 minut čtení

Mohlo by se zdát, že z některých hledisek je zaměstnávání osob na pozici asistenta pedagoga bezproblémové, a není tedy potřeba se jím podrobně zabývat. Do této oblasti patří i tematika formálních náležitostí spojených s pozicí asistenta ve škole a některé momenty v oblasti pracovněprávní. Bohužel se však v praxi stále častěji setkávám s různými problémy, které na školách mají. Často odpovídám i na nejrůznější dotazy, které právě do této problematiky patří. Proto bude druhý z řady textů o asistentech pedagoga některým takovým momentům věnován.

 

Asistent pedagoga - 2. část – Zaměstnanec
PhDr.
Jitka
Kendíková
ředitelka ZŠ J. Gutha-Jarkovského a Gymnázia Jiřího Gutha-Jarkovského
Na počátku všech formálních procedur vždy stojí
doporučení školského poradenského zařízení
, které vzejde z vyšetření žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Tento dokument by školy měly obdržet do datové schránky, v některých případech jsou jim zasílány poštou. Příslušní pracovníci školských poradenských zařízení v současné době se školou intenzivně komunikují ještě před sepsáním doporučení, konzultují jednotlivá podpůrná opatření s poradenskými pracovníky a hledají řešení optimální pro žáka i podmínky školy. V doporučení v rámci podpůrných opatření je také přesně uvedena výše úvazku asistenta pedagoga, který poskytuje konkrétnímu žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami podporu.
Na tomto základě může škola postupovat při hledání osob na pozici asistenta pedagoga. Najít správného zaměstnance však nestačí, ředitel školy nebo jím pověření pracovníci musejí provést také některé
důležité formální kroky
. Patří mezi ně zejména:
-
žádost o souhlas s využitím asistenta pedagoga,
-
zápis údajů do školní matriky,
-
vygenerování výkazu R-44-99.
Tyto kroky jsou důležité zejména proto, aby mohla škola získat finanční prostředky na plat asistenta pedagoga. Na žádost o souhlas s využitím asistenta mnohé školy v poslední době zapomínají, protože se mylně domnívají, že tato procedura v souvislosti s novelizací § 16 školského zákona odpadla. Opak je však pravdou. Odst. 11 § 16 školského zákona v platném znění jasně hovoří o tom, že školy musejí mít
souhlas ministerstva v případě škol zřizovaných ministerstvem nebo registrovanými církvemi nebo náboženskými společnostmi, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, nebo krajského úřadu v případě ostatních škol
. O ten je nutné písemně zažádat na stanoveném formuláři a zároveň je potřeba přiložit kopii doporučení školského poradenského zařízení daného žáka. Do uvedeného formuláře se doplňují údaje o žákovi, škole, školském poradenském zařízení a výši úvazku asistenta pedagoga. Krajský úřad, ministerstvo či příslušné církve udělí žadateli, který splnil uvedené náležitosti, písemný souhlas, který je zaslán škole a je součástí dokumentace žáka.
Údaje o úvazku asistenta je zároveň nutné zapsat do školní matriky. Do příslušných políček se musí zapsat výše úvazku asistenta pedagoga, další poskytovaná podpůrná opatření i data, odkdy jsou poskytována. V měsíci, kdy začne asistent pedagoga poskytovat žákovi podporu či kdy škola pořídí žákovi předepsanou pomůcku, je zároveň potřeba vygenerovat výkaz R- 44-99. Jen na základě těchto kroků mohou být škole přiděleny finanční prostředky.
Asistent pedagoga je z hlediska vedení školy zaměstnanec, proto je potřeba splnit všechny náležitosti dané zákonem č. 262/2006 Sb., zákoníkem práce, v platném znění. Asistent pedagoga musí mít se školou uzavřenu
platnou pracovní smlouvu
. V této souvislosti se velmi často diskutuje o tom, zda má škola s těmito pracovníky uzavírat pracovní smlouvu na dobu určitou, či neurčitou. Obě uvedené varianty znamenají určité výhody i nevýhody pro jednu či druhou stranu. Školy jako zaměstnavatelé se obávají uzavírat s asistenty pedagoga smlouvy na dobu neurčitou. Většinou argumentují tím, že se bojí, co se stane, když žák, jemuž poskytuje příslušný asistent podporu, školu ukončí nebo opustí. Panují obavy z případného vyplácení odstupného. Asistenti pedagoga zase chtějí mít určitou jistotu, kterou spatřují v pracovním poměru na dobu neurčitou. Na základě zkušeností z praxe doporučujeme uzavírat pracovní poměr po dobu vzdělávání konkrétního žáka, kterému asistent poskytuje podporu. V případě, že z nějakého důvodu dojde ke změně klienta, je třeba vyřešit i toto změnou smlouvy, např. formou dodatku. Vedení školy by také nemělo zapomínat v rámci smlouvy sjednávat zkušební dobu.
Následně je asistenta pedagoga potřeba zařadit do
platové třídy a platového stupně
(podle délky praxe) a vystavit mu
platový výměr
. O zařazení zaměstnance do platové třídy rozhoduje ředitel školy. Vždy se řídí především tím, jaké činnosti asistent pedagoga při své práci vykonává. Postupuje přitom v souladu s nařízením vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě. V souladu s tímto předpisem je možné asistenty pedagoga zařadit do 4.–9. platové třídy. Na tomto místě přinášíme jejich přehled:
4. platová třída
1.
Přímá pedagogická činnost spočívající v pomocných výchovných pracích zaměřených na zkvalitnění společenského chování dětí a žáků nebo studentů.
2.
Přímá pedagogická činnost spočívající v pomocných výchovných pracích zaměřených na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných návyků.
5. platová třída
1.
Provádění rutinních prací při výchově dětí a žáků nebo studentů, upevňování jejich společenského chování, pracovních, hygienických a jiných návyků, péče a pomoc při pohybové aktivizaci dětí a žáků nebo studentů.
6. platová třída
1.
Výchovné práce zaměřené na zkvalitnění společenského chování dětí a žáků nebo studentů.
2.
Výchovné práce zaměřené na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných návyků.
7. platová třída
1.
Výklad textu, popřípadě učební látky a individuální práce s dětmi a žáky nebo studenty podle stanovených vzdělávacích programů a pokynů.
8. platová třída
1.
Vzdělávací a výchovná činnost podle přesně stanovených postupů a pokynů učitele nebo vychovatele zaměřená na speciální vzdělávaní, individuální vzdělávání nebo specifické výchovné potřeby dítěte, žáka nebo studenta nebo skupiny dětí, žáků nebo studentů.
9. platová třída
1.
Samostatná vzdělávací a výchovná činnost při vyučování zaměřená na speciální vzdělávací potřeby dítěte, žáka nebo studenta podle rámcových pokynů učitele nebo speciálního pedagoga.
2.
Samostatná vzdělávací, výchovná nebo speciálněpedagogická činnost vykonávaná v souladu se stanoveným individuálním vzdělávacím plánem dítěte, žáka nebo studenta podle rámcových pokynů speciálního pedagoga školského poradenského zařízení a v souladu s pokyny učitele.
Za nesmírně důležitý moment, na který se bohužel velmi často zapomíná, považujeme fakt, že
zaměstnanci musejí být seznámeni s náplní své práce
. Ta by měla být zpracována písemně, měla by být konkrétní s ohledem na činnosti, které tento zaměstnanec vykonává, a vycházet z potřeb žáka, jemuž poskytuje podporu. Proto nepovažujeme za vhodné používat obecné náplně práce s často nejasně definovanými činnostmi nebo opisující vyhlášku č. 27/2016 Sb., o vzdělání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (viz výše). Při koncipování náplně práce musí škola vycházet nejen z uvedeného legislativního předpisu, ale také z doporučení školského poradenského zařízení a individuálního vzdělávacího plánu každého konkrétního žáka. Je asi zcela jasné, že asistent pedagoga, který poskytuje podporu tělesně postiženému žákovi na vozíku, vykonává při své práci odlišné činnosti než ten, jenž se stará například o žáka s poruchou autistického spektra. Školám tedy doporučujeme věnovat náplním práce asistentů pedagoga, ale i všech ostatních zaměstnanců patřičnou pozornost. Často si tak ušetří mnohé nepříjemnosti a nejasnosti, v krajních případech i případné pracovněprávní spory.
Ředitelé škol by také neměli zapomínat na fakt, že asistent pedagoga je zaměstnancem školy stejně jako učitelé, vychovatelé ve školní družině apod. Má tedy nárok i na příspěvky FKSP a další případné zaměstnanecké benefity. Podle zákoníku práce je potřeba postupovat i při čerpání dovolené, ale také například v případě ukončování pracovního poměru.
Asistenti pedagoga také k výkonu své práce potřebují určité pracovní prostředí. Stejně jako další zaměstnanci by měli mít ve škole své pracovní místo, ideálně pracovní stůl, prostor pro odkládání oblečení apod. Vytvořit příjemné a důstojné pracovní podmínky pro tyto zaměstnance bývá ve školách někdy bohužel na posledním místě. Nezapomínejme však na to, jak jsou asistenti pedagoga pro žáky, jejich zákonné zástupce, ale i učitele důležití, a věnujme jim tedy patřičnou pozornost. Despekt, se kterým se na některých školách i od některých politiků setkávají, skutečně není namístě, protože vykonávají záslužnou a mnohdy velmi náročnou práci.
Stručné shrnutí
Ředitelé škol, ale i ostatní pedagogové se ve své praxi musejí řídit platnými právními předpisy. Některé z nich se dotýkají také zaměstnávání asistentů pedagoga a formálních náležitostí, které s touto funkcí souvisejí. V tomto ohledu jsme připomněli především souhlas s podporou asistenta pedagoga, zápis do školní matriky a výkaz R-44-99. V oblasti pracovněprávní jsme se zaměřili na pracovní smlouvy, platové výměry a také náplně práce. Ve všech případech jde o zdánlivě samozřejmé a známé věci, na které se však často zapomíná. Nechceme, aby se to stalo i vám.

Související dokumenty

Pracovní situace

Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Adaptační koordinátor
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Změny vyhlášek související s poskytováním podpůrných opatření
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
MŠMT finančně podporuje učitele základních škol, kteří se věnují nadaným žákům
Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků - přechodná ustanovení
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Zařazování do platových tříd - asistent pedagoga

Poradna

Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Pracovní poměr na dobu určitou a souběžný pracovní poměr učitele a asistenta pedagoga
Asistent pedagoga jako vyučující v rámci PSPP
Doprovod do školy
Asistent pedagoga
Doplnění pedagogické kvalifikace; asistent pedagoga
Asistent pedagoga
Úvazek asistenta
Pracovní smlouva
Nárok na příplatek za suplované hodiny u vychovatelek nebo asistentek
Asistent v roli třídního učitele
Prodloužení zkušební doby
Asistent pedagoga, pedagog

Články

Asistent pedagoga, 1. část

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)