Asistent pedagoga, 1. část

Vydáno: 10 minut čtení

V prvním z textů o asistentech pedagoga se zaměřím na některé klíčové momenty, kter ým musí ředitelé škol věnovat pozornost při hledání a zaměstnávání asistentů pedagoga. Nejprve se budu zabývat kvalifikačními a osobnostními předpoklady, které musejí tito pracovníci splňovat. Nezapomenu však ani na několik rad, jak je najít.

 

Asistent pedagoga - 1. část
PhDr.
Jitka
Kendíková,
ředitelka ZŠ J. Gutha-Jarkovského a Gymnázium Jiřího Gutha-Jarkovského
V souvislosti se současnou situací v českém školství se začíná stále více hovořit o některých pracovních pozicích. Následkem změn § 16 školského zákona působí v mnoha školách noví zaměstnanci. Patří mezi ně poradenští pracovníci (např. školní psychologové, speciální pedagogové), ale také asistenti pedagoga, případně školní asistenti. Mnohé české školy mají v této oblasti bohaté zkušenosti, jiné však teprve začínají.
Najít, vybrat a zaměstnat kvalitního asistenta pedagoga může být pro vedení škol často velmi obtížné. Z těchto důvodů je třeba vědět, jak takového pracovníka najít a na co se při hledání zaměřit. Jedná se totiž o zaměstnance, kteří poskytují podporu žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Klíčovou roli však hraje také kvalitní a úzká spolupráce s učiteli a poradenskými pracovníky školy a nesmíme zapomenout ani na intenzivní komunikaci s rodinami žáků. Před asistenty pedagoga tedy často stojí poměrně obtížné úkoly a také zajímavé výzvy.
Ředitelé školy musejí v rámci hledání a zaměstnávání asistentů pedagoga pečlivě vybírat a dbát zejména na to, aby tito pracovníci splňovali mnohé předpoklady. Ty lze rozdělit do dvou skupin, a to na předpoklady kvalifikační a předpoklady osobnostní.
Kvalifikační předpoklady
Asistenti pedagoga patří mezi pedagogické pracovníky školy, proto musejí, stejně jako např. učitelé, splňovat určité obecné požadavky. Přesně je uvádí § 3 odst. 1 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění. Patří mezi ně:
-
plná způsobilost k právním úkonům,
-
odborná kvalifikace pro přímou pedagogickou činnost, kterou asistent vykonává,
-
bezúhonnost,
-
zdravotní způsobilost,
-
prokázaná znalost českého jazyka.
Zastavme se nyní u některých z uvedených bodů a podívejme se na ně se zaměřením na asistenta pedagoga. Odbornou kvalifikaci získávají pedagogičtí pracovníci vzděláním. Podle § 20 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, v platném znění, mohou pozici asistenta pedagoga vykonávat osoby:
-
s vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd;
-
s vysokoškolským vzděláním ve studijním programu zaměřeném jinak než na oblast pedagogických věd a se vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou zaměřeném na pedagogiku nebo studiem pedagogiky či s absolvovaným studiem pro asistenty pedagoga, které realizují vysoké školy nebo zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků;
-
s vyšším odborným vzděláním získaným studiem v akreditovaném vzdělávacím programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu pedagogických asistentů nebo sociální pedagogiku;
-
s vyšším odborným vzděláním ve studijním programu s jiným než pedagogickým zaměřením a se vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou zaměřeném na pedagogiku nebo studiem pedagogiky či s absolvovaným studiem pro asistenty pedagoga, které realizují vysoké školy nebo zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků;
-
se středním vzděláním s maturitním zkouškou zaměřeným na přípravu pedagogických asistentů;
-
se středoškolským vzděláním ve studijním programu zaměřeném jinak než na oblast pedagogických věd a se vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou zaměřeném na pedagogiku nebo studium pedagogiky či s absolvovaným studiem pro asistenty pedagoga, které realizují vysoké školy nebo zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků;
-
se středním vzděláním s výučním listem získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání a studiem pedagogiky;
-
se středním vzděláním získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu asistentů pedagoga;
-
se základním vzděláním a absolutoriem studia pro asistenty pedagoga.
Podle dosaženého vzdělání můžeme tedy asistenty pedagoga rozdělit do dvou skupin s poněkud odlišnými náplněmi práce:
1.
Asistenti pedagoga se středoškolským vzděláním s maturitou a odpovídajícím pedagogickým vzděláním mohou vykonávat činnosti vyšší úrovně. Mezi ně patří zejména přímá pedagogická činnost ve třídě, v níž jsou žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, nebo ve škole s integrovanými žáky.
2.
Asistenti pedagoga se středním vzděláním s výučním listem či základním vzděláním a absolvovaným kvalifikačním kurzem pro asistenty pedagoga jsou ve škole či školském poradenském zařízení oprávněni vykonávat pomocné výchovné práce.
V českých školách stále častěji poskytují asistenti pedagoga podporu také žákům s odlišným mateřským jazykem; v těchto případech je velmi důležitá také znalost příslušného cizího jazyka. Ten představuje základní komunikační prostředek. Adaptace takového žáka na české školní prostředí může díky asistentovi pedagoga se znalostí daného jazyka probíhat mnohem snadněji.
Jak již bylo výše řečeno, pedagogickým pracovníkem, tedy i asistentem pedagoga, se může stát pouze osoba bezúhonná. Podle § 3 odst. 2 zmiňovaného zákona je takovým zaměstnancem ten,
kdo nebyl pravomocně odsouzen za úmyslný trestný čin nebo za trestný čin nedbalostní spáchaný v souvislosti s výkonem činnosti pedagogického pracovníka.
Bezúhonnost prokazuje zaměstnanec předložením výpisu z evidence rejstříku trestů před uzavřením pracovního poměru. Má však také povinnost informovat zaměstnavatele o pozbytí bezúhonnosti (pravomocným odsouzením za trestný čin), a to do deseti pracovních dnů od odsouzení.
Zdravotní způsobilost prokazují pedagogičtí pracovníci potvrzením od lékaře. Školy mají zpravidla svého závodního lékaře, který pro ně vykonává vstupní i pravidelné prohlídky zaměstnanců. Interval zdravotních prohlídek stanovuje vedení školy v souladu s platnou legislativou, zpravidla tyto informace uvádí ve směrnici zaměřené na bezpečnost práce.
Prokazování znalosti českého jazyka se týká osob, které získaly odbornou kvalifikaci v jiném vyučovacím jazyce než v českém. Tyto jsou povinny složit zkoušku z českého jazyka, a to na vysoké škole v rámci programu celoživotního vzdělání, v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (např. NIDV) či v jazykové škole s právem státní jazykové zkoušky. Jazykovou zkoušku lze v některých případech složit i v zahraničí.
Uvedené skutečnosti se nevztahují na osoby:
-
které působí ve škole s jiným vyučovacím jazykem, než je čeština,
-
které úspěšně vykonaly maturitní zkoušku z českého jazyka a literatury,
-
které vyučují cizí jazyk a konverzaci v cizím jazyce.
Osobnostní předpoklady
Asistenti pedagoga by stejně jako učitelé i poradenští pracovníci měli mít některé základní osobnostní předpoklady. Ty mohou být právě u těchto pracovníků často důležitější než některé předpoklady kvalifikační. Zejména vzdělání mohou asistenti pedagoga získat či doplňovat i v době, kdy již působí ve škole. Pro vedení školy i její žáky bude jistě lepší zaměstnat motivovaného asistenta, který splňuje osobnostní předpoklady a je ochotný se vzdělávat, než kvalifikovaného člověka, jenž ale například nedokáže spolupracovat s kolegy nebo komunikovat s rodinami žáků.
Podstatnými osobnostními předpoklady jsou např.:
-
kladný vztah k dětem, zejména žákům se speciálními vzdělávacími potřebami,
-
schopnost empatie,
-
komunikativnost,
-
spolehlivost,
-
trpělivost,
-
schopnost spolupráce.
Kladný vztah k dětem považujeme za nejdůležitější osobnostní předpoklad. Jde hlavně o to, aby na této pozici nepracovali lidé, kteří svou práci vykonávají proto, že nemají jiné pracovní možnosti. Kromě toho by tyto osoby neměly mít předsudky vůči postiženým lidem, cizincům či určitým sociálním skupinám. Jen tak mohou svému „klientovi“ napomoci k úspěšné integraci do běžné základní školy. Klíčová je také schopnost empatie. Asistent pedagoga by měl mít možnost získat určité informace o svém svěřenci (svých svěřencích) a jeho rodině (jejich rodinách). Díky nim pak může podchytit mnoho komplikovaných situací a stavů a napomoci je řešit. To vše předpokládá jeho komunikativnost. Asistent pedagoga by měl představovat jakýsi informační můstek mezi žákem, jeho rodinou a školou. S uvedenými skupinami si musí umět vytvořit partnerský vztah, založený na otevřenosti, trpělivosti a spolehlivosti.
Asistent pedagoga je zaměstnancem školy, který by měl umět spolupracovat s kolegy. Musí zvládnout pracovat pod vedením učitele a poradenských pracovníků školy i sdílet informace s kolegy. Velmi důležité je, aby byl schopen plnit pokyny i neopakovat chyby. Zároveň je důležité, aby se uměl samostatně rozhodovat. Tato schopnost bývá klíčová zejména v krizových situacích nebo ve chvílích, kdy je tento pracovník s žákem (žáky) sám.
Pracovníci vedení škol se často ptají, jak najít pracovníky na pozici asistenta pedagoga. Zjednodušeně se dá říci, že stejnou formou jako učitele. Z letitých zkušeností doporučuji zejména inzerci na webových stránkách školy nebo zřizovatele. V tomto ohledu se však velmi osvědčuje také spolupráce s odbornými institucemi, např. školskými poradenskými zařízeními (PPP, SPC) nebo zařízeními zabývajícími se určitou speciální vzdělávací potřebou. Vyplatí se také úzká spolupráce s rodinami konkrétních žáků. Ty totiž školám mnohdy dokážou doporučit „svého člověka“, např. asistenta žáka, který s ním již pracoval na nižším stupni vzdělání nebo ve volném čase. Za nanejvýš nevhodné však považujeme, aby jako asistent pedagoga ve škole působil rodič nebo jiný blízký příbuzný žáka.
Stručné shrnutí
Najít kvalitního asistenta pedagoga může být pro vedení škole mnohdy obtížně rozlousknutelným oříškem. V rámci procesu hledání se však může zaměřit na to, zda osoby, které se hlásí na pozici asistenta pedagoga, splňují kvalifikační a osobnostní předpoklady pro vykonávání této pozice. Vždy se vyplatí spolupracovat jak s odbornými institucemi, tak s rodinami konkrétních žáků.

Související dokumenty

Pracovní situace

Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
MŠMT finančně podporuje učitele základních škol, kteří se věnují nadaným žákům
Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Adaptační koordinátor
Změny vyhlášek související s poskytováním podpůrných opatření
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků - přechodná ustanovení
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Zařazování do platových tříd - asistent pedagoga

Poradna

Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Doprovod do školy
Asistent pedagoga
Doplnění pedagogické kvalifikace; asistent pedagoga
Asistent pedagoga
Úvazek asistenta
Pracovní smlouva
Prodloužení zkušební doby
Nárok na příplatek za suplované hodiny u vychovatelek nebo asistentek
Asistent v roli třídního učitele
Pracovní poměr na dobu určitou a souběžný pracovní poměr učitele a asistenta pedagoga
Asistent pedagoga jako vyučující v rámci PSPP
Asistent pedagoga, pedagog

Články

Asistent pedagoga, 2. část - Zaměstnanec

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů