AES - moderní informační a e-learningový systém

Vydáno:

Jestliže je zástupce ředitele pravou rukou, pak je kvalitní informační a e-learningový systém dozajista levou horní končetinou ředitele školy - „praváka“. Je možné, že „ajťák“ by priority obou údů dokonce prohodil.

 

AES - moderní informační a e-learningový systém
Ing. Mgr.
Libor
Babák
Ph. D., MBA
ředitel Základní školy v Brně
V budoucnu dojde pravděpodobně k této změně i bez onoho „zrádného“ ICT specialisty. Už dnes jsou školy tlačeny moderní dobou k implementaci elektronických systémů do jejich života a tyto se pak stávají standardním vybavením. Chce-li se ředitel pochlubit něčím extra, musí zvolit jednoduchý intuitivní systém poskytující komplexní služby všem uživatelům na vysoké úrovni a pružně se adaptující na podmínky a požadavky dané vzdělávací instituce. Takovou alternativou je asynchronní e-learningový systém (ve zkratce AES).
PŘÍVĚTIVÁ TVÁŘ SYSTÉMU AES
Po přihlášení do AES na vás dýchne jednoduchost. Jednoduchost v pozitivním slova smyslu. Jednoduchost ve smyslu uživatelské přívětivosti. Objeví se týdenní plány, aktuality a ikony k jednotlivým modulům systému. Čili přesně to, co člověk hned na začátku hledá či žádá. Chce znát, co se děje, co se bude dít, popřípadě chce pracovat s určitým modulem. Jednotlivé ikony jsou odlišeny barevně a účelně doplněny textem a obrázkem (viz obr.). Orientace v jednotlivých větvích systému je velmi intuitivní, a začátečník tak většinou nepotřebuje prakticky žádné zaškolení. Díky tomu je ve škole udržován stálý standard vysoké využívanosti AES i přes dílčí personální změny. Učitelé, žáci i rodiče většinou spatřují nemalé výhody v minimalizaci administrativní „papírové“ zátěže, zefektivnění vyučovacího procesu a v otevření další řady komunikačních kanálů.
AES JAKO ŽIVÝ
Z pohledu uživatelů má AES ještě jednu nespornou výhodu. Autorem systému je žádána zpětná vazba, na kterou bez jakéhokoliv prostředníka pružně reaguje. Není tím myšleno pouze řešení případných nesrovnalostí či lokálních poruch (přes ikonu „tikety“), ale zejména odezva na potřebu školy ve smyslu programových úprav, rozšíření stávajících možností až po nové moduly „šité na míru“. Lze tedy říci, že AES funguje jako živý organismus, který roste - expanduje, adaptuje se na prostředí konkrétní školy a má stále lepší „genetickou“ výbavu. Budiž pokračováno v biologických metaforách a v tomto smyslu je tedy možno nazvat srdcem této entity asynchronní e-learning a plícemi pak elektronickou žákovskou knížku spolu s třídní knihou. Tyto moduly tvořily původní systémovou konfiguraci vyvíjenou od roku 2005. V současnosti však má již AES asi 30 modulů pokrývajících většinu oblastí života školy (výčet viz obr.)
BENEFIT PRO ŘEDITELE
Řediteli školy vzniká díky AES nový vnitřní komunikační kanál tzv. „systémové zprávy“, přes které může efektivně řídit tok informací. Je zde i možnost sms mobilní koncovky. Z pohledu plánování je formou nástěnky k dispozici modul přehledně znázorňující stěžejní akce týdne, včetně delegování zodpovědnosti za danou aktivitu. Velmi významná je ikona „řízení kvality“, která umožňuje vkládání veškeré školní e-dokumentace v souladu s požadavky normy ISO 90001. Velmi často vzniká nutnost seznámit s určitým souborem danou skupinu zaměstnanců, může se jednat např. o seznam žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Za dříve běžných okolností se tak dělo podpisem pod tištěný dokument. Díky AES zatrhává příslušný pracovník pouze check box „seznámil jsem se“ (přičemž dokument je přiložen v elektronické podobě) a ředitel školy pak má k dispozici náhled kdo a kdy seznámení provedl. Evidentní je úspora času, financí a v neposlední řadě je zde i ekologický aspekt eliminace spotřeby papíru.
AES
BENEFIT PRO ZÁSTUPCE ŘEDITELE
Standardní pracovní povinností zástupce ředitele bývá tvorba rozvrhů a zadávání suplování v případě nepřítomnosti pedagogů. Systém AES poskytuje za tímto účelem velmi efektivní nástroj, a to nejen ve smyslu vkládání dat, ale i vzhledem k náhledům. Graficky uceleně může uživatel prohlížet různé varianty zobrazení po třídách, učebnách či učitelích. V rozvrzích pro učitele jsou též zahrnuty dohledy, takže má každý pedagog precizní přehled o své přímé činnosti. Zástupce však ocení zejména vkládání suplování. Osoby, které jsou danou vyučovací hodinu k dispozici, mají barevné odlišení od ostatních, a tudíž odpadá ztrátový čas na hledání „okna“ v dílčích rozvrzích. K dispozici jsou samozřejmě i výměny či zrušení hodin a též statistika odsuplovaných hodin, což přispívá ke spravedlivé distribuci této nepopulární činnosti.
BENEFIT PRO UČITELE
V první řadě učitelé vítají elektronickou třídní knihu, která šetří jejich práci. Umí zaznamenat naprosto vše jako její starší papírová sestra. Modul „hodnocení“ je nastaven pro klasifikaci (standardně stupněm, ale lze i slovně) v tradičních oblastech: ústní zkoušení, testy a jiné aktivity. Význam dané klasifikované akce je zohledněn v její bodové výši. Na základě procenta (dosažené body / maximální body)*100 je pak zadanou stupnicí přidělena známka. Bonusem je možnost ohodnotit i přístup žáka ke studiu ve čtvrtletní frekvenci v jednotlivých předmětech. AES učiteli nabízí i tvorbu systémových e-testů, které sám vyhodnotí, oznámkuje a též vloží do žákovské knížky. Samozřejmostí je možnost sdílení výukových materiálů se studenty, resp. jejich využívání jako didaktického prostředku v průběhu vyučovacích hodin.
BENEFIT PRO ŽÁKA
Žákovský přístup je samozřejmě proti učitelské verzi omezený. Žáci využívají elektronické výukové materiály uložené v systému, popisy a charakteristiky jednotlivých předmětů. Vidí též přehlednou žákovskou knížku, která transparentně mapuje žákův výkon během daného školního roku. Nová známka se žákovi vždy zobrazí jako aktualita na první stránce. K dispozici též mají modul „povinnostník“, kde získávají informace o termínech a zadáních úkolů, testů, projektů a jiných akcí. Ikona „odevzdávárna“ přichází na řadu v situaci, kdy je nutno odevzdat nějaký zpracovaný e-materiál ke kontrole pedagogovi. Velmi oblíbený je mezi dětmi též „diskusní board“, kde mohou vyjadřovat své názory v nejrůznějších tematických skupinách. A pokud chtějí zjistit, co bude k obědu, nakouknou pod pokličku modulu „jídelníček“, který jim tuto informaci prozradí.
BENEFIT PRO RODIČE
Rodičovský modul zabezpečuje především průběžné informování o prospěchu (modul „žákovská knížka“) a chování žáka (modul „prohřešky a pochvaly“). Je zde nastavena i zpětná vazba pro učitele, který vidí, zda rodičem bylo dané hodnocení shlédnuto. Na rozdíl od papírové verze nemusí rodiče zjišťovat stav věcí přes prostředníka (ne vždy spolehlivého žáka), ale k dispozici ho mají ihned a online. Druhý zmíněný modul funguje na bodovém principu, kdy po dosažení určité hranice systém navrhne kázeňské opatření (např. pochvalu třídního učitele). Výborná je i možnost náhledu do třídní knihy, což rodiče oceňují zejména v době nemoci dítěte. Vlastní nemoc (či jinou absenci žáka) omlouvají zákonní zástupci opět přes AES prostřednictvím ikony „omluvný list“. Mají tedy též logicky k dispozici náhled zameškaných hodin, což přispívá k prevenci záškoláctví.
ZÁVĚR
Na základě řady let učitelských i manažerských zkušeností s programem AES je možné konstatovat, že systém splňuje veškeré požadavky moderních škol, má značnou akceleraci a potenciál a díky proaktivnímu přístupu jeho tvůrce je už nyní vyhledávanou komoditou na trhu informačních školských systémů. Za zmínku dozajista stojí ještě bezpečnost softwaru minimalizující rizika jeho zneužití, podvodů či nabourání dat. V samém závěru je nutno poděkovat autorovi, vlastníkovi a programátorovi AES v jedné osobě panu Bc. Janu Wellechovi, MSc., s jehož laskavým svolením tento článek vznikl, a to jako určitá deskripce uživatelských možností výše popisovaného systému.