Zpráva o výsledcích šetření potřeb aktérů

Vydáno: 3 minuty čtení

Česká školní inspekce vydává dokument zabývající se posouzením systému evaluace a monitoringu v České republice – Zprávu o výsledcích šetření potřeb aktérů se zaměřením na problematiku hodnocení ve vzdělávání.

Cílem šetření bylo zjistit, jaký je pohled hlavních aktérů regionálního školství na návrhy změn v oblasti evaluace a monitoringu v České republice. Východiskem pro formulace otázek zaměřených na hodnocení žáků, učitelů a školy byla Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání – Česká republika 2012, která obsahuje doporučení pro změny v systému hodnocení za účelem zlepšení výsledků.

Šetření se uskutečnilo v období od 17. června do 12. července 2013 formou elektronického dotazníku. Šetření se zúčastnilo 696 respondentů vybraných systematickým náhodným výběrem ze zástupců zřizovatelů, učitelů a ředitelů základních a středních škol.

„Informace z tohoto šetření jsou pro nás důležitou zpětnou vazbou. Z naší vlastní inspekční činnosti víme, že učitelům i ředitelům škol se nedostává systematické metodické podpory pro plnění některých úkolů. Toto šetření je pak mimo jiné zprávou o tom, že poměrně velká část pedagogické veřejnosti očekává tuto metodickou podporu od nás,“ sdělil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a dodal, že právě metodickou podporu se snaží ČŠI poskytovat školám již od letošního školního roku, v návaznosti na schválené Koncepční záměry inspekční činnosti ČŠI pro období 2014–2020.

Kvantitativní šetření potřeb aktérů přineslo důležitá zjištění o potřebách a očekáváních jednotlivých aktérů v oblasti evaluace a monitoringu v ČR.

Zřizovatelé, učitelé i ředitelé základních a středních škol se shodují v tom, že pro hodnocení školy nechybí zřizovateli údaje o ekonomickém fungování, ale pro hodnocení pedagogických procesů a výsledků vzdělávání zřizovatelé nemají dostatek informací ani odborných kapacit. Těmto výsledkům odpovídá i postoj k otázce metodické pomoci.

„Zde panuje shoda v tom, že metodickou podporu v oblasti ekonomicko-administrativního fungování školy očekávají učitelé a ředitelé škol od zřizovatele, zatímco metodickou podporu v oblasti pedagogického vedení očekávají od MŠMT a ČŠI. S touto informací budeme dále intenzivně pracovat. Vedle dalšího posílení spolupráce při definování a implementaci vzdělávací politiky, společně s kraji, považuji za nutné zaměřit se také na spolupráci s menšími regiony (např. prostřednictvím obcí s rozšířenou působností), která se pozitivně odráží v oblasti předškolního a základního vzdělávání,“ doplnil první náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jindřich Fryč.

Mezi pozitivní zjištění patří, že s velkou podporou se setkal návrh na vytvoření profesního profilu učitele a karierního řádu, dále se pedagogická veřejnost shodla na potřebě zvýšení srovnatelnosti hodnocení a na potřebě většího využívání formativního hodnocení žáků. Výsledky šetření budou využity pro formulaci doporučení změn systému hodnocení v ČR.

Šetření bylo realizováno v rámci ESF projektu Kompetence III, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Zprávu o výsledcích šetření potřeb aktérů naleznete na www.csicr.cz.