Za roztančené plameny výhra 200 tisíc korun

Vydáno: 3 minuty čtení

V jeho videu fyzika není ani nepochopitelná ani nudná: vlnění ukazuje na napnutém laně, v počítačové simulaci i pomocí zvukových vln na tancujících plamenech. S natočeným pokusem vyhrál v soutěži  Vím proč, a získal tak pro SPŠ sdělovací techniky v Praze 1 částku 200 tisíc korun na vybavení učebny.

Řízení školy onlineSedmnáctiletý Jakub pro své video použil Rubensovu trubici, pomůcku vymyšlenou v roce 1905 pro dokázání vztahu mezi zvukovými vlnami a tlakem. Do soutěže Vím proč se přihlásil poprvé na podnět svého profesora. Z vítězství měl obrovskou radost.

„Rubensovu trubici jsem vyráběl v rámci ročníkové práce. Když pan učitel přišel s tím, že existuje fyzikální soutěž, rozhodli jsme se ji využít i pro video,“ prozrazuje Jakub. Fyzika patří k jeho nejoblíbenějším předmětům, ostatně současnou školu mu doporučila právě fyzikářka ze základní školy. „Všechno do sebe zapadá a i ty nejsložitější jevy se dají rozebrat na jednoduché fyzikální zákony. Určitě chci po střední pokračovat na ČVUT, nejspíš v oboru elektro,“ popisuje, co ho na předmětu, který většině studentů nahání spíš strach, baví. „Buňky“ na fyziku zřejmě i podědil – elektro studoval jeho dědeček i oba strýcové.

Projekt spustila Skupina ČEZ ve spolupráci s portálem Jobs.cz před pěti lety s cílem vtáhnout žáky a studenty do tajů fyziky prostřednictvím zajímavých pokusů. Školáci vkládají na speciální webový portál www.vimproc.cz vlastnoručně natočená videa, v nichž vysvětlují nějaký fyzikální jev právě pomocí pokusu. Odborná porota následně videa ohodnotí. „Máme z projektu obrovskou radost, doposud se zapojilo přes 1360 dětí ze škol po celé České republice. Každoročně nás překvapí, jak kreativně a zábavně dokáží malí fyzikové videa natočit i  okomentovat,“ říkáPavel Puff, manažer Útvaru strategický nábor Skupiny ČEZ.

Porotci vybírají tři vítěze v kategorii základních a tři v kategorii středních škol. Všichni výherci získají tablet, zlatí medailisté pak i zmíněný příspěvek Nadace ČEZ. V kategorii SŠ druhé místo vybojovali Jirka, Martin a  Matěj z Brna za zkoumání, zda cop vlasů unese slona. Na třetí místo dosáhli Zdeněk, Petr a Tomáš z Kutné Hory svým pokusem zkoumajícím Účinnost Peltierova jevu. Pomyslnou zlatou v kategorii základních škol získali kamarádi Pavel, Patrik a Ondřej z Frýdlantu, kteří pomocí světlic počítali rychlost zvuku. Na druhém místě se umístila Anežka z Karviné s videem, v němž rozdrtí železný sud pomocí atmosférického tlaku, třetí příčku obsadil Benjamin z Prahy 6, který natočil návod na sestrojení kapacitního sensoru.

Kromě nejlepších autorů vybraných porotou budou odměněni i ti, jejichž videa bodovala u veřejnosti v online hlasování. V kategorii ZŠ nejvíce zaujalo video Pohyb! Tomáše a Adama z Hejnic, v kategorii SŠ pak nejvíce lidí hlasovalo pro video Vliv vakua na plíce člověka Adama z Hodonína. Pro celou svou třídu získávají vstupenky do science centra Techmanie v Plzni.

Zdroj: Tisková zpráva Skupiny ČEZ ze dne 24. května 2018