Z gramotnosti se stává floskule

Vydáno: 3 minuty čtení

Komentář Boba Kartouse, který kritizuje současný stav výuky finanční gramotnosti, ze které se podle jeho slov stala módně omílaná floskule, ale skutečnou gramotnost nerozvíjí. Text vyšel 24. 10. v Mladé frontě Dnes.

Je jistě zajímavé zahrát si na pilota letadla na nějakém vymazleném digitálním simulátoru. Dokonce se toho můžete hodně naučit z řízení letadla skutečného. Pilota ale nedělá simulátor. Nikdo nepředpokládá, že si pak sednete do kokpitu s 300 pasažéry za zády a vesele s nimi narolujete ke startu. Zkusme vytvořit paralelu se vzděláváním ve finanční gramotnosti.

To je oblíbená disciplína, a to nejen kvůli tomu, že ji OECD akcentuje ve svých doporučeních. Hlavním hybatelem je v tomto případě fakt, že banky či pojišťovny našly ve finanční gramotnosti elegantní řešení, jak spojit vzrůstající zájem o vzdělávání, společenskou odpovědnost a vlastní byznys. Jinými slovy – pokud existuje oblast vzdělávání, v níž dochází k takřka ideální synergii, je to právě finanční gramotnost.

A to je paradoxně problém. Z finanční gramotnosti se stal typický buzz word, módně omílaná floskule. A jednou z charakteristik buzz words je to, že zkreslují skutečnost. Ono to zní skvěle a navíc logicky v zemi, kde je více než milion lidí v exekuci, že kdybychom zvýšili finanční gramotnost, odstranili bychom (či alespoň umenšili) problém. Zvlášť když se ukáže, že si velká část dospělých neumí spočítat RPSN či bilanci příjmů a nákladů.

Zaprvé: vysoká míra zadlužení v ČR je prokazatelně výsledkem promyšleného, mafiánského schématu, z něhož těží relativně široká a mocensky prorostlá skupina asociálů. To prostě neodstraníte vzděláváním. Zadruhé: z velké části případů je nezodpovědné finanční chování výsledkem tlaku okolí a určité sociální či materiální deprivace. Toto lze odstranit vzděláváním jen částečně, neboť velká část takto motivovaného rozhodování je iracionální.

Nepochybně se část lidí dostane do finančních potíží z neznalosti, ale na jejich procento bych nesázel. A i kdyby bylo velké, skutečně pomůže vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti? Panují o tom pochyby na základě několika zahraničních výzkumů, z nichž lze citovat ten, který provedl Shawn Cole z Harvard Business School. Podle jeho závěrů nemají kurzy finanční gramotnosti vliv na pozdější finanční chování mladých dospělých. O důvodech se lze dohadovat, nicméně jeden se nabízí.

Stejně jako se pilotem stanete po mnoha hodinách pilotování, i hospodářem se můžete stát pouze tehdy, hospodaříte-li. Trenažér vám nepomůže. Jistě mají smysl projekty, které hranice pouhé finanční gramotnosti přesahují, jako je třeba ústecká společnost Edhance. Nepřeceňujme však sílu buzz word…

Zdroj: https://www.eduin.cz/clanky/mlada-fronta-dnes-z-gramotnosti-se-stava-floskule/