Týdny mediálního vzdělávání ukazují, že školy i žáci mají o svět médií zájem.

Vydáno: 4 minuty čtení

Žáky téma médií dokáže zaujmout, novináře baví s nimi diskutovat a učitelé to vítají. I to přinesly Týdny mediálního vzdělávání.

Řízení školy onlinePrvní ročník Týdnů mediálního vzdělávání pořádaných Člověkem v tísni jde do finále. Až do 30. června mají učitelé možnost uspořádat projekci filmu, vzdělávací seminář nebo debatu s novináři, a posílit tak mediální gramotnost svých žáků. Celkem 43 novinářů z 9 nezávislých redakcí, 6 mediálních odborníků a zástupci 11 spolupracujících organizací rozvíjejících mediální gramotnost se rozjeli do 167 škol po celé České republice. Z toho jich bylo 19 % pražských a 81 % mimopražských. Celých 38 % tvořily základní školy, 34 % gymnázia a 28 % pak střední odborné školy a učiliště.  85 % škol zvolilo debatu s novinářem a 15 % seminář některé ze spolupracujících organizací. 80 % škol pustilo svým žákům i dokumentární film Nic než lži.

„Překvapil nás zájem ze strany základních škol. Původně jsme projekt koncipovali spíše pro starší žáky a studenty, ale jsme rádi, že zaujal i učitele mladších žáků. Do budoucna se budeme mediálnímu vzdělávání věnovat ještě víc, než doposud. Průběžně připravujeme nové audiovizuální lekce a další materiály, které budou určené právě i základním školám. Začali jsme také pro učitele vydávat měsíční informační Bulletin a iniciujeme vznik Platformy mediálního vzdělávání,“ vypočítává Karel Strachota, ředitel programu Jeden svět na školách.

A jak hodnotí projekt samotní novináři? „Mě tenhle projekt přijde užitečný v tom, že přiměje mladé lidi k tomu, aby vůbec přemýšleli o médiích, aby přemýšleli o tom, jaký obsah jim ta média předkládají, jaký obsah oni konzumují a aby se na něj dokázali podívat kriticky. A když to dopadne takhle, tak si myslím, že to naprosto splnilo svůj účel,“ říká zakladatel a šéfredaktor magazínu Reportér Robert Čásenský.A že se to daří, dokládají i jeho kolegové. „Studenti se zajímají, přemýšlejí a mnohým vůbec není jedno, co se jim servíruje za informace. Každá třída byla jinak inspirativní. Já jsem nadšená,“ potvrzuje reportérka České televize Lea Surovcová. Připojuje se k ní i Petr Nutil z organizace Manipulátoři.cz.„Bylo to skvělé. Mladí se zajímají o to, co se tu děje, váží si svobody a já si odtamtud odnesl pocit, že nám tu roste dobrá generace.“ Jejich hodnocení uzavírá Bohumil Kartous z organizace EDUin s tím, že žáci umí velmi dobře uvažovat, chybí jim ale elementární znalosti a nemají k tomu příležitost. Těžko tak mohou porozumět světu, v němž žijí.“

Vznik projektu uvítali i sami učitelé. „Mediální vzdělávání je podceňováno, v dnešní době by to měl být i na SŠ hlavní samostatný předmět, ne přílepek do různých předmětů, kdy nakonec všichni zvolají, že to má být součástí pouze ZSV. Oslovila mne možnost pozvat někoho zajímavého do školy. Opakovaně bojuji s tím, že žáci neumí oddělit informace – nejen pravdu od lži, polopravdy – mnohdy i mýtu či výmyslu. Po první části jsem z projektu nadšená, doufám, že se podaří v něm pokračovat,“ říká Hana Hrádková ze Střední školy automobilní a informatiky v Praze. „Seznámení žáků s problematikou fake news mělo výborný efekt, problematice jsme věnovali další 2 hodiny a myslím, že žáci pochopili, proč je důležité o těchto věcech vědět,“ doplňuje ji Lucie Šmídová ze ZŠ Slovanka v České Lípě.

Učitelé oceňovali zejména zapojení autentického člověka z praxe. „Není pro nás až tak běžné někoho takového získat. Proto jsem byla překvapena touto možností a rychlostí její realizace,“ vysvětluje Karla Střílková ZŠ a MŠ T. G. Masaryka ve Fulneku.

Týdny mediálního vzdělávání se uskutečnily od 22. května do 30. června po celé České republice. Další informace jsou k dispozici na www.jsns.cz/tmv.

Organizátorem je Jeden svět na školách, vzdělávací program společnosti Člověk v tísni, který dlouhodobě pracuje s mladými lidmi i učiteli. Je provozovatelem audiovizuálního portálu JSNS.CZ, vzdělávací platformy pro pedagogy, která jim zdarma nabízí více než 220 – převážně dokumentárních – filmů a metodiku jejich využití ve výuce. Mezi jeho další projekty patří například Studentské volby, Příběhy bezpráví – Měsíc filmu na školách, kampaň Proti ztrátě paměti, soutěž Hledá se LEADr. nebo Cena Gratias Tibi pro aktivní mladé lidi.