Smlouvy s rodiči budou k využití pro všechny školy

Vydáno: 3 minuty čtení

Stoupající problémy s kázní žáků na základních školách pomůže řešit individuální výchovný program (IVýP) známější pod názvem "Smlouvy s rodiči". Vyhodnocení dvouletého pokusného ověřování potvrdilo přínos této metody pro většinu zapojených škol.

Pro školy, které mají o novinku zájem, připravilo MŠMT metodické doporučení, jak s nástrojem pracovat. Doporučení i s potřebnými formuláři si budou moci školy volně stáhnout ze stránek ministerstva. „Využití individuálního výchovného programu bude pro školy dobrovolné. Nechystáme v tomto směru žádné legislativní úpravy, ale připravili jsme metodické doporučení, které dá školám návod, jak tento program využít v praxi, pokud se tak samy rozhodnou,“ říká 1. náměstek ministra Jindřich Fryč.

Tento systém péče o žáka byl ověřován v průběhu dvou let na 63 základních školách, které prostřednictvím tohoto nového nástroje pracovaly s celkem 1489 žáky. Ve sledovaném období bylo uzavřeno celkem 265 dokumentů IVýP.

Se zapojenými žáky do pokusného ověřování byly nejčastěji řešeny případy nenošení pomůcek, neplnění domácích úkolů, nevhodné chování ke spolužákům, vyrušování a odmítání práce při vyučování. Z hlediska závažnosti rizikového chování se jednalo o dvě výrazné skupiny žáků. Převládala skupina žáků, v jejichž případě byla užita některá sankční opatření (zhruba ve 23 % případů byla žákovi před vstupem do ověřování IVýP udělena ředitelská důtka). Druhou výraznou skupinou byli žáci, pro které byl IVýP tzv. poslední šancí před přikročením ke kázeňským opatřením.

Podle závěrečné zprávy Národního ústavu pro vzdělávání se IVýP osvědčil jako efektivní nástroj pro řešení rizikového chování žáků v součinnosti s rodinou. V necelých 20 % případech se podařilo zcela eliminovat rizikové chování žáka (tato pozitivní změna trvala déle jak tři měsíce). Ve zhruba 60 % případů došlo k částečnému posunu chování, některé typy rizikového chování se podařilo eliminovat a jiné prozatím přetrvávaly anebo pozitivní změna nebyla prozatím trvalejšího charakteru (déle než tři měsíce).

Ze strany pedagogických pracovníků i zákonných zástupců byl IVýP ve většině případů přijat kladně. Pouze v 1 % případů nepřistoupili zákonní zástupci na spolupráci se školou prostřednictvím IVýP.

Školy zapojené do dvouletého ověřování i zákonní zástupci žáků využívání IVýP v běžné školní praxi doporučili.