Školské odbory požadují pro střední školy jednotnou přijímací zkoušku

Vydáno: 2 minuty čtení

Na potřebě zavedení jednotné přijímací zkoušky pro všechny střední školy maturitního typu se jednomyslně shodli na svém jednání účastníci republikového výboru profesní sekce středních škol při školských odborech, které se konalo v pátek 10. ledna.

„Pro všechny školy s maturitou, i pro soukromé, církevní a pro víceletá gymnázia, požadujeme jednotnou státem organizovanou přijímací zkoušku konanou v jednom termínu,“ usnesli se účastníci jednání republikového výboru. Potřeba jednotné přijímací zkoušky vznikla ze snahy celostátně sjednotit úroveň žáků přijímaných na střední školy. Dále bylo specifikováno, že by se podle dosaženého počtu bodů z této jednotné zkoušky mělo odvozovat, na jakou střední školu nebo učiliště by žák „dosáhl“. Samozřejmě by to nemělo školy omezovat v tom, aby si specifikovaly své další požadavky na budoucí studenty v přijímacím řízení.

Republikový výbor jednal také o připomínkách ke standardu učitele a kariérnímu systému. K tomu Josef Velík, předseda podsekce středních odborných škol a učňovských zařízení, přednesl tyto připomínky: „Kariérní systém je postaven především na práci učitele mimo třídu a znevýhodňuje učitele, kteří se věnují především práci s žáky. Požadavky státu kladené na učitele neodpovídají současnému platovému ohodnocení učitelů. Chybí garance ekonomického zajištění, jsou obavy, aby učitelé s delší praxí a v předdůchodovém věku po přechodu na kariérní systém nebyli finančně poškozeni. Požadavek na rozvíjení jazykových kompetencí v oblasti cizího jazyka je přehnaný. Dosud chybí přesná podoba atestačního řízení a složení atestační komise – kdo bude hodnotit práci učitele. Systém se vůbec nezabývá řešením kariérního postupu učitelů odborného výcviku ani neřeší skupinu vychovatelů.“

Ke kariérnímu systému proběhnou během letošního jara v regionech kulaté stoly, kde se budou specifikovat další připomínky.