Senátoři by měli doplnit novelu zákona o pedagogických pracovnících

Vydáno: 2 minuty čtení

Sněmovna schválila a odeslala do senátu kompromisní verzi novely zákona o pedagogických pracovnících, která reaguje na velké množství učitelů bez požadované formální kvalifikace. Při projednávání ve výborech i na plénu sněmovny se také široce diskutoval pozměňovací návrh, který měl upravit postavení tlumočníků znakového jazyka. Tato změna by naplnila rovný přístup ke vzdělávání pro děti se sluchovými vadami. Ministr školství při jednání ve sněmovně přijetí tohoto návrhu zablokoval.

Pozměňovací návrh předložila poslankyně Martina Berdychová (ANO) na žádost expertní komise při Asociaci organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel (ASNEP) a také České komory tlumočníků znakového jazyka. Návrh měl vyřešit tyto problémy:

  • Zařazuje tlumočníka znakového jazyka mezi pedagogické pracovníky a vymezuje jeho vzdělávání. Zatím jsou tlumočníci zařazeni jako nepedagogičtí pracovníci nebo asistenti pedagoga a podle stávajícího zákona si musí doplnit vzdělání pro asistenty. Oni se ale potřebují vzdělávat v tlumočení, ne ve speciální pedagogice.
  • Upravuje paragraf, který popisuje komunikační dovednosti učitelů dětí se sluchovým postižením tak, aby se se svými žáky vždy domluvili. Současný paragraf je příliš vágní a nejasný a umožňuje, aby učitel v souladu se zákonem používal např. znakovanou češtinu, i když jeho žáci používají český znakový jazyk. Toto se pozměňovací návrh snažil změnit.
  • Upravuje povinné vzdělávání pro vzdělavatele dětí se sluchovým postižením, aby odpovídalo požadavkům praxe.

 Tamara Kováčová, předsedkyně Expertní komise pro vzdělávání při ASNEP, řekla: „Ministr Chládek zpočátku návrh podporoval, ale pak změnil stanovisko a ve sněmovně ho odmítl s argumentem, že s jeho obsahem souhlasí, ale problém vyřeší ve školském zákoně a takové řešení považuje za systémovější. To je ale vysoce nepravděpodobné. Novela školského zákona téměř jistě nebude ustavovat, jak má vypadat vzdělání tlumočníků českého znakového jazyka, stejně tak se nebude zabývat požadavky na vzdělávání učitelů neslyšících. Proto se obrátíme na Senát, aby tento problém novely vyřešil.“